Navă nouă pentru cercetarea marină românească, după 37 de ani de aşteptare. Cea existentă este bună de fier vechi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Proiectarea navei se face la Galaţi, iar construirea va fi atribuită prin licitaţie. Ambarcaţiunea va costa între 10 şi 12 milioane de euro şi va intra în dotarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Marină “Grigore Antipa” din Constanţa.

Ministerul Cercetării din România a anunţat că, după 37 de ani de aşteptare, statul român va finanţa din nou dotarea cercetării marine româneşti – mai exact a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Marină “Grigore Antipa” din Constanţa - cu o navă pe măsura exigenţelor internaţionale în domeniu.

Potrivit ministrului Şerban Valeca, partea de proiectare a navei a fost încredinţată Institutului de Cercetări şi Proiectare Navală ICEPRONAV din Galaţi, urmând ca partea de construire să fie atribuită prin licitaţie tot unei firme româneşti, cel mai probabil şantierului naval de la Galaţi. “Conform conceptului pe care l-am înregistrat la OSIM, Conceput în România, această navă vreau să fie concepută şi fabricată în România. Aşa că chemat ICEPRONAV şi i-am anunţat pe cei de acolo că vor avea de lucru”, a menţionat ministrul.

Suma necesară pentru întregul proiect este estimată deocamdată între 10 şi 12 milioane de euro, însă că nu este bătută în cuie, dat fiind că „va fi stabilită după o analiză temeinică făcută de specialiştii în domeniu”. Oricum, în acest an se va debloca de la bugetul de stat doar suma aferentă studiului de fezabilitate şi proiectării, urmând ca banii necesari construirii efective a ambarcaţiunii să intre în bugetul de pe 2018.

Este cea de-a doua tentativă din ultimii ani a Institutului Naţional de Cercetare - Dezvoltare Marină de a avea în patrimoniu o nouă navă de specializată, după ce ultima de investiţie de acest gen s-a făcut acum 37 de ani, respectiv în 1980. În perioada 2014-2015 a mai fost derulată o procedură similară, pe bază de fonduri europene, însă aceasta a eşuat într-un adevărat scandal internaţional.

Mai exact, banii obţinuţi de la Uniunea Europeană (prin Ministerul Agriculturii), în sumă de opt milioane de euro, au fost pierduţi după ce în prima fază proiectul fusese acceptat, ba chiar proiectarea şi construirea navei fusese atribută prin licitaţie companiei italiene Vittoria Shippyard. Această companie se judecă în prezent cu statul român, argumentând că nu este vina ei că, dintr-o eroare birocratică la Ministerul Agriculturii, proiectul a fost înregistrat cu un cod greşit – respectiv ca navă de cercetări militare în loc de navă de cercetări marine – ceea ce a dus la anularea ulterioară a procedurilor de către Comisia Europeană.

“S-au tot căutat motive că licitaţia nu corespunde cerinţelor caietului de sarcini. La Ministerul Agriculturii s-a lălăit până acum, găsindu-se motiv că încadrarea ar fi corespunzătoare unei nave militare. Prostii de genul ăsta, care se contrazic de la un document la altul. Astea sunt invenţii. Încadrarea a fost făcută tot de Autoritatea de Management, nu de noi, cei care ne-am ocupat de caietul de sarcini. Astea sunt găselniţe, şuşanele de ameţit copiii”, a declarat Simion Nicolaev, directorul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Marină “Grigore Antipa”.

Revenind la nava ce va fi dată în exploatare, cel mai probabil, la începutul lui 2019, trebuie să spunem că, potrivit condiţiilor preliminare, ar avea dotări de ultimă generaţie în domeniul cercetării marine. Ea va înlocui în exploatare „Steaua de Mare1”, singura navă de cercetări marine (restul fiind şalupe şi bărci cu motor) deţinută de Institul de la Constanţa. Aceasta a fost construită în anul 1980, în Polonia şi de-abia se mai ţine întreagă, în 2020 urmând să ajungă la fier vechi. De altfel, nava a avut probleme tot mai mari în ultimii ani, totul culminând  în 2015, cu un incendiu violent din cauza instalaţiei electrice îmbătrânite.

Despre părţile implicate în proiect

Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Marină “Grigore Antipa” are ca obiect principal de activitate efectuarea de cercetări fundamentale, aplicative şi de dezvoltare tehnologică în domeniul oceanografiei, ingineriei marine şi costiere, ecologiei şi protecţiei mediului marin, precum şi al gestionării resurselor vii la Marea Neagră sau alte zone marine de interes.

Este operatorul tehnic al reţelei naţionale de monitoring fizic, chimic şi biologic al apelor marine/costiere şi de supraveghere a eroziunii litorale, fiind abilitat a propune ministerului coordonator reglementările de domeniu; asigură fundamentarea ştiinţifică a strategiei naţionale în domeniul mediului marin şi costier, pe baza rezultatelor activitatilor de cercetare-dezvoltare proprii, a activităţilor de cooperare regională şi internaţională.

Icepronav Engineering Galaţi este o companie privată de proiectare, cercetare şi inginerie tehnologică pentru construcţii navale din România. A fost înfiinţată în 1966, pentru proiectare şi cercetare. Din anul 2002 este membră a grupului International Contract Engineering (ICE), din Marea Britanie, care deţine 98,3% din acţiunile firmei (prin cumpărare de la SIF şi FPS).

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite