România lucrului prost făcut: cum să nu mai termini niciodată de asfaltat un oraş

România lucrului prost făcut: cum să nu mai termini niciodată de asfaltat un oraş

Strada Bucegi a fost refăcută de la zero, dar acum este plină de gropi  FOTO: Ştefan Borcea

Municipalitatea din Focşani se chinuie să schimbe asfaltul pe 100 de străzi din oraş. Au început acum 11 ani, între timp au luat trei credite, au reşit să rezolve mai puţin de jumătate din ce şi-au propus, iar ce a fost asfaltat a început să se distrugă. În schimb, mai au de plătit credite încă 15 ani.

Ştiri pe aceeaşi temă

În urmă cu mai bine de un deceniu, în vara anului 2006, municipalitatea din Focşani demara un proiect considerat ambiţios la acea vreme: edilii de atunci ai oraşului au afirmat că într-un interval de doi ani, respectiv până în 2008, vor rezolva în mare parte cea mai importantă problemă a oraşului, străzile şi trotuarele.

Acţiunea a fost numită generic „marea asfaltare“, din cele aproximativ 270 de străzi, câte sunt în tot municipiul, stabilindu-se că vor beneficia de modernizare 100, identificate ca prioritate, unele fiind chiar şi fără canalizare.

„În doi ani de zile se vor termina lucrările la toate aceste străzi. Iarna se va lucra la canalizare şi pe timp bun vom face asfaltarea. Valoarea totala a investiţiei am estimat-o la 504 miliarde de lei (n.r. - 50,4 milioane RON), urmând ca Primăria sa ia credit pentru investiţie de la o bancă“, spunea vestea cea mare jurnaliştilor fostul primar PSD Decebal Bacinschi.

SITUATIE PLATI by Borcea Stefan on Scribd

 

 

Cetăţenii sunt de vină

Cum planul era stabilit, Primăria Focşani a luat atunci un împrumutul extern de la Banca Dexia, din care a primit o primă tranşă, de 28 de milioane de lei. După doi ani de lucrări în ritm de melc, cu o singură firmă care să se ocupe de modernizarea arterelor rutiere şi pietonale, Vega 93 Galaţi, cele 100 de străzi promise au fost de fapt doar 20. În plus, s-a mai reabilitat şi un bulevard principal. Ulterior, cu aprobarea consilierilor locali, lista de 100 de străzi s-a subţiat la 45, cu menţiunea că vor intra în lucru şi bulevardele principale. Acest lucru se întâmpla în primăvara lui 2008, an electoral.

„Când ne-am apucat noi sa asfaltăm s-au mai trezit vreo 2-3 persoane care vor să-şi bage gaze. E dreptul lor, dar noi nu am vrut sa facem asfaltare şi apoi să spargem iar strada, aşa că acum aşteptăm finalizarea lucrărilor. Nu mai spunem că în zona de nord a oraşului s-au introdus gaze şi pe alocuri acestea au fost aşezate peste ţevile de canalizare şi am luat-o de la capăt“, a fost scuza primarului Bacinschi în campania electorală în urma căreia a câştigat un nou mandat.

FOTO: Decebal Bacinschi, fostul primar al Focşaniului

Lovitura crizei

În anul 2008 Primăria cerea diferenţa de împrumut, de 22 de milioane de lei, din care 4 milioane de lei ar fi urmat să ajungă la Vega 93 Galaţi, în contul unor lucrări executate în anul 2008, dar neîncasate, fapt pentru care Primăria a şi fost acţionată în instanţă la vremea respectivă.

În aceeaşi perioadă a lovit criza, iar pe acest fond a fost sistată şi finanţarea. Primăria reuşeşte în cele din urmă să obţină totuşi un împrumut, pentru perioada 2011-2013, de la Unicredit Ţiriac, de aproape 20 de milioane de lei, pentru continuarea „marii asfaltări“. 

În aprilie 2013 a fost contractat un alt credit, în valoare de 60 de milioane de lei, de la CEC Bank, de data aceasta banii fiind folosiţi atât pentru modernizări de străzi, cât şi pentru infrastructura de termoficare, având în vedere că Primăria era beneficiara unei finanţări externe privind refacerea sistemului de termie.

Străzi făcute praf

Astăzi, cu toate cele trei împrumuturi, din care s-au făcut plăţi de 101 milioane lei, sunt asfaltate în Focşani 44 de străzi, pe care administraţia le consideră finalizate. La multe dintre ele s-a ajuns în situaţia să arate mai rău decât erau înainte. Este şi cazul străzii Bucegi, care a costat 6,8 milioane de lei, unde, pentru faptul că s-a uitat turnarea stratului obligatoriu de uzură, au apărut în asfalt cratere care se adâncesc de pe o zi pe alta.

„Este strigător la cer. Stradă nouă, în care s-au investit bani mulţi, plină de gropi. Facem slalom printre ele, că nu avem altă posibilitate. În ultimii trei ani nu au venit să pună măcar să o peticească, să se vadă că le-ar fi ruşine de oameni“, a spus Mitică Paraschiv, localnic. „Pe strada Bucegi, partea carosabilă este deteriorată neuniform pe  breteaua de mers spre Brăila. Zona va fi remediată prin Direcţia de Dezvoltare Focşani“, a fost replica actualului primar al municipiului Focşani, Cristi Valentin Misăilă (PSD). Adică pe cheltuiala municipalităţii, pentru că nu s-au dat termene de garanţie atunci când s-a făcut recepţia lucrări.

El recunoaşte că din anul 2009, când au fost recepţionate o parte din străzile care s-au aflat în lucru, nu s-a realizat nicio lucrare de întreţinere şi că unele au ajuns în starea deplorabilă de astăzi din cauza lucrărilor de intervenţii la avarii sau branşamente, în carosabil, despre care fostul primar spunea că nu vor mai fi permise.

Sunt şi străzi în Focşani unde lucrările au fost abandonate la jumătatea proiectului, dacă ar fi să dăm doar exemplul străzii Plevna. Acolo au fost amenajate trotuarele, s-a creat şi o parcare, dar constructorul s-a împotmolit la turnarea asfaltului la calea de rulare a autovehiculelor.

FOTO: Aşa arată strada Plevnei

„Îmi aduc aminte, acum câţiva ani, de 1 mai, cum vecinii mei erau cu grătarul şi muncitorii trudeau din greu să facă strada. Mă gândeam atunci că există seriozitate şi se face şi la noi o treabă bună, de la cap la coadă. Nici prin cap nu mi-a trecut că muncitorii vor abandona şantierul şi strada va rămâne aşa, neterminată. Noua conducere a primăriei nu-şi asumă responsabilităţi pentru ce au făcut vechii edili, dar nu ştim de ce nu vor să găsească o soluţie pentru finalizarea lucrării. Anul acesta, au fost prinse alte investiţii la străzi, iar pe noi ne-au uitat“, ne-a declarat Mircea Găman, localnic în cartier.

Reprezentanţii Primăriei Focşani au spus că vor verifica situaţia descrisă de focşănean, fără să ofere un orizont de timp până când infrastructura în zonă va fi pusă la punct. Lipsa de corelare a lucrărilor s-a văzut şi la investiţia de reabilitare a Bulevardului Unirii, unde la un an după ce au fost amenajate trotuarele alţi constructori au venit şi le-au stricat pentru a face loc conductelor termice.

Citiţi şi:

România lucrului prost făcut: milioane cheltuite pe o staţie de epurare inexistentă. „Probabil s-a furat!“ FOTO

România lucrului prost făcut. Parc industrial de tip „gaură neagră“: cum să toci 4,3 milioane de euro pentru un câmp cu mărăcini

România lucrului prost făcut. Aberaţii pe bani publici: o uliţă are două reţele de apă, alta n-are deloc. Primarul a luat 6 tone de motorină, dar n-avea maşină

 

FOTO România lucrului prost făcut: jumătate de milion de euro pentru o navă care putrezeşte la mal

Gropile pe care le suportă şoferii pe strada Bucegi

Imagini din aceeasi galerie
  • Gropile pe care le suportă şoferii pe strada Bucegi
  • Gropi pe strada Bucegi
  • Pe strada Plevnei lucrările au fost abandonate
  • Locuitorii din spatele Bulevardului Unirii au doar trotuare, pentru că nu a mai ajuns şi asfaltul
  • Trotuare făcute din bani publici, în suferinţă la Focşani
  • S-a muncit în zadar pe multe străzi din Focşani
  • O stradă asfaltată a fost stricată
Distribuie imaginea
citeste totul despre: