Moartea clinică, explicată de specialişti. De la Raiul promis de Biblie până la „visele“ analizate de medici

Moartea clinică, explicată de specialişti. De la Raiul promis de Biblie până la „visele“ analizate de medici

Moartea clinică, explicată. FOTO Arhiva

Atunci când vorbim de moarte clinică, experienţe extra-corporale sau momente care sunt asimilate trecerii în lumea de dincolo părerile specialiştilor sunt împărţite. Pe de o parte, medicii nu ştiu încă dacă au de-a face cu un fenomen care este asemănător unui vis şi nici preoţii nu discută deschis despre asta.

Ştiri pe aceeaşi temă

Subiectul a fost tratat în cărţi care sunt controversate, iar felul în care pacienţii care au trecut prin asta îl descriu pare să fie la limita fantasticului. Chiar şi aşa, preoţii au reuşit să atragă discuţia pe ideea de nemurirea sufletului, iar medicii merg spre ipoteze care ţin de creierul care nu este suficient exploatat sau folosit de om. 
 
Biserica Catolică şi-a exprimat destul de clar punctul de vedere. Din punctul ei de vedere "experienţele de revenire din moartea clinică sunt un argument sau o dovadă a existenţei lui Dumnezeu, dar nu sunt o demonstraţie. Sunt un argument că există viaţă dincolo de această viaţă", spune preotul greco-catolic Dumitru Suciu. 
 
Biserica Ortodoxă este ceva mai prudentă în interpretarea acestui moment. 
 

Interpretarea religioasă

 
Echipa "Adevărul" a discutat cu părintele Vlad Maxim de la Catedrala Arhiepiscopală din Constanţa despre acest subiect delicat. 
 
Preotul spune că Biserica Ortodoxă invită de obicei la precauţie şi, cu toate că nu a formulat un răspuns oficial la această problemă, presupune că oamenii care suportat moartea clinică nu au fost în adevăratul iad sau rai. 
 
"Ei doar au contemplat şi au presimţit acele stări", crede părintele Vlad Maxim. 
 
Preotul ortodox este de părere că Biserica Ortodoxă nu a abordat încă "această realitate psiho-fizică deoarece studiile medicale şi afirmaţiile cercetătorilor nu întrunesc consensul cu privire la clasificarea acestor experienţe ca aparţinând spaţiului spiritului sau unor procese de natură chimică sau fiziologică a organismului."
 
Vlad Maxim este convins că doar odată ce concluziile obiective ale specialiştilor vor fi formulate Biserica se va putea pronunţa. Pe de altă parte, Biserica are o învăţătură foarte clară referitoare la starea sufletelor după moarte şi totul este "explicit şi argumentat", a încheiat părintele Vlad Maxim. 
 

Părintele Vlad Maxim de la Catedrala Arhiepiscopală Constanţa

Visele şi nevoia de speranţă

 
Psihoterapeutul Cristina Cazan de la Spitalul Clinic Ovidius din Constanţa mărturiseşte că nu s-a întâlnit cu astfel de experienţe, dar are o opinie formată în legătură cu ceea ce se întâmplă în moartea clinică. 
 
Medicul constănţean a explicat pentru "Adevărul" că în timpul unei operaţii, "anestezia reprezintă o suspendare a ansamblului de sensibilităţi a organismului. Ea antrenează o pierdere completă a stării de conştienţă obţinută pe diverse căi. Atunci când această stare de somn profund este depăşită şi nu mai există activitate cerebrală apar diverse fenomene explicate de o serie de teorii ştiinţifice, religioase şi filosofice".
 
Doctorul Cristina Cazan aminteşte că în toate istorisirile se regăsesc cîteva elemente comune: lumină puternică, părăsirea propriului corp, posibilitatea de a auzi şi a vedea din levitaţie persoanele din jurul tău, trecerea către cer, tunelul luminos şi parcurgerea întregii vieţi. 
 
În acele momente, cei mai mulţi dintre pacienţi povestesc că sunt cuprinşi de linişte, împăcare, călăuziţi de voci calde şi de multă dragoste, dar există şi oameni care povestesc de locuri reci şi întunecoase, voci triste, disperate, o imagine asociată iadului. 
 
Psihoterapeutul crede că toate aceste lucruri pe care le povestesc cei care se întorc dintr-o astfel de experienţă sunt probabil generate de teama de moarte, "de proiecţii ale subconştientului, inspirate de nevoia, speranţa de a continua să existăm. Sau poate că acestor oameni li se oferă şansa de a vedea că această viaţă este doar o etapă de pregătire pentru o altă viaţă, de izbăvire prin spiritualizare, cu scopul de a vedea altă lume".
 
Doctorul Cristina Cazan spune că un moment de acest fel este însoţit "de o încărcătură emoţională profundă care poate să marcheze şi să nu lase uitarea să intervină. Ce ar putea fi mai mult decât dovada că dincolo ne-ar putea întâmpina o lumină vie, purtătoare de viaţă, conştiinţă, iubire şi compasiune", a încheiat psihoterapeutul din Constanţa. 
 

dr. Cristina Cazan, psihoterapeut la Ovidius Clinical Hospital
 

Vă mai recomandăm:
 
 
 
 
citeste totul despre: