FOTO Mii de sindicalişti la cel mai mare protest din ultimii ani din Constanţa

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sindicaliştii portuari protestează în faţa Primăriei/Prefecturii FOTO A. Boioglu
Sindicaliştii portuari protestează în faţa Primăriei/Prefecturii FOTO A. Boioglu

Cel mai mare protest din ultimii ani din municipiul Constanţa a fost organizat joi, 29 mai, de Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare, în faţa Casei Albe, unde este sediul Primăriei şi Prefecturii Constanţa, la adresa administraţiei Mazăre.

Aproximativ 3.000 sindicalişti au participat parte la mitingul desfăşurat între orele 11 şi 14.30, în faţa Casei Albe. Protestatarii sunt membri ai federaţiei care reuneşte 26 de sindicate ale lucrătorilor din porturile comerciale româneşti şi din serviciile conexe.

Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare (FNSP) este singura organizaţie cu statut de reprezentativitate într-un sector cu aproape 40.000 de salariaţi. FNSP este afiliată Blocului Naţional Sindical (BNS), iar la manifestaţia de la Constanţa au venit sindicalişti din multe judeţe ale ţării, precum şi membri ai Asociaţiei Patronale Operatorul Portuar.

Protestul a fost condus de Mircea Burlacu, liderul FNSP şi de Dumitru Costin, liderul BNS. „Radu Mazăre, dacă-ţi închipui cumva că vei intra peste locurile noastre de muncă în port, să faci tu baruri şi cluburi de noapte în port, te înşeli amarnic“, a transmis Burlacu.

Organizatorii consideră că protestul a fost o reuşită. „Comunitatea portuară, alături de colegii din ţară din BNS care au venit să ne susţină, a transmis mesajul: primarul Mazăre trebuie să-şi ia labele de pe port. Constanţa a început să vorbească şi Constanţa este mai mult decât Mazăre”, a mai spus Mircea Burlacu.

FNSP le cere încă o dată premierului, Victor Ponta, şi  Ministrului Transporturilor, Dan Şova, să vină să discute cu comunitatea portuară, pentru a înţelege ce înseamnă exploatarea portuară. Sindicaliştii transmit că sunt deschişi la orice soluţie cu o singură condiţie: statul să rămână acţionar majoritar al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime.

„Nu ne jucăm. Vom face un maidan în jurul Autorităţii Portuare şi de acum înainte nu ne mai oprim“, a adăugat Burlacu.

Membrii FNSP protestează faţă de nerespectarea de către Guvernul României a angajamentelor asumate privind modificarea legislaţiei muncii şi faţă de intenţia de a scoate Portul Constanţa de sub autoritatea statului şi a-l trece în subordinea autorităţii locale Constanţa.

Organizaţia Patronală Operatorul Portuar Constanţa îşi manifestă solidaritatea cu acţiunile de protest organizate de către FNSP cu sprijinul BNS.

Membrii Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare protestează la adresa politicii Guvernului României, care nu şi-a respectat angajamentele asumate privind modificarea legislaţiei muncii şi împotriva intenţiei acestuia de a scoate Portul Constanţa de sub autoritatea statului şi a-l trece în subordinea autorităţii locale Constanţa.

Sindicaliştii din federaţia portuară se opun, în consens cu operatorii economici din port, la transferul pachetului de 13% din acţiunile deţinute de Ministerul Transporturilor la Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime S.A. Constanţa (APMC), către Consiliul Local Constanţa. Timp de 3 zile, în perioada 19 - 21 mai, portuarii au protestat în faţa sediului APMC.

Apariţia pe masa de lucru a Guvernului Ponta a hotărârii prin care statul cedează, fără nicio pretenţie, un pachet de 13% din acţiunile Portului Constanţa către administraţia Mazăre a sporit tensiunile de pe platforma portuară. Nici operatorii, nici sindicaliştii, nici specialiştii portuari nu doresc ca Ministerul Transporturilor să renunţe la postura de acţionar majoritar al companiei de stat aflate în topul profitabilităţii, care aduce la bugetul ţării 10 milioane euro pe an.

Structura actuală în acţionariatul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa SA este: Ministerul Transporturilor - 60%, Fondul Proprietatea - 20% şi Consiliul Local Municipal Constanţa - 20%. Municipalitatea a obţinut pachetul de acţiuni în 2008, în urma unei legi promovate în Parlament de un grup de parlamentari PSD de Constanţa, în frunte cu Alexandru Mazăre, fratele primarului Radu Mazăre. Administraţia Mazăre îşi doreşte însă mult mai mult: controlul asupra Portului Constanţa, pe motivul apartenenţei teritoriale.

Operatorii şi sindicaliştii portuari au făcut front comun. „Municipiul Constanţa este probabil printre cele mai subdezvoltate la nivel naţional, e falimentat, iar Mamaia e un dezastru. Nu s-a săturat cât a furat? Arătaţi-ne un singur exemplu de investiţie strategică, care să ne creeze convingerea că Portul va fi bine administrat de primarul Mazăre“, cer aceştia.

Ei se întreabă cum au fost cheltuiţi banii încasaţi din dividendele portului de către municipalitate, în condiţiile în care Constanţa are cel mai mare preţ al gigacaloriei din ţară şi cu cel mai ridicat nivel al taxelor şi impozitelor locale. „Asigurarea fondurilor pentru subvenţionarea energiei termice este atributul exclusiv al administratorilor oraşului, ceea ce în municipiul Constanţa nu se întâmplă“, spun operatorii.

Vă mai recomandăm

Portuarii reiau protestele. Peste 7.000 de sindicalişti protestează joi pentru „desfiinţarea Republicii Mazăre“

Mazăre îşi schimbă strategia pentru câştigarea Portului Constanţa

FOTO VIDEO Portul Constanţa, de la proteste la vorbe grele. Sindicaliştii şi Radu Mazăre se acuză reciproc că servesc interesele unor grupuri

VIDEO Peste 300 sindicalişti la protestul din Portul Constanţa. Primarul Mazăre este ţinta mesajelor greviştilor

VIDEO Război total pe Portul Constanţa. Mazăre, acuzat că a falimentat oraşul

De ce este ilegal transferul Portului Constanţa către administraţia Mazăre

Operatorii portuari dezmint că au fost chemaţi de Mazăre la discuţii: „Este o manipulare“

Mazăre încearcă să liniştească spiritele din Portul Constanţa: „Suntem pe aceeaşi baricadă“

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite