Comarnic-Braşov este cea mai scumpă autostradă din România şi printre cele mai scumpe din Europa

Comarnic-Braşov este cea mai scumpă autostradă din România şi
printre cele mai scumpe din Europa

Tronsonul cu tuneluri al autostrăzii Södra Länken din Suedia este cel mai scump realizat în Europa. FOTOprovincianews.ro

Autostrada va costa 28 de milioane de euro pe kilometru potrivit ministrului Dan Şova, mai mult decât afacerea păguboasă cu Bechtel, companie care a încasat 23 de milioane de euro pe kilometru pentru Autostrada Transilvania.

Autostrada Comarnic –Braşov va avea 60 de km lungime, din care 53,215 km autostradă propriu-zisă şi încă aproximativ 7 km legăturile (tot în regim de autostradă) spre localităţile pe lângă care trece, respectiv Sinaia, Buşteni, Predeal şi Râşnov.

Autostrada va începe la intersecţia între DN1 şi DJ 101R (podul dinspre Breaza) şi se va termina la Cristian, unde se va asigura legătura atât spre Ghimbav, cât şi spre DN73 în apropierea Centurii Braşovului. Autostrada va avea trei ieşiri, respectiv: între Sinaia şi Buşteni, la Predeal şi la Râşnov.

Cea mai scumpă din ţară

Autostrada va fi cea mai scumpă realizată până acum în România, dar ministrul Dan Şova consideră preţul un succes. „Pentru o comparaţie cu negocierea din 2010, informez că preţul mediu pe kilometru pentru construcţia autostrăzii de munte Comarnic – Braşov este 28 de milioane de euro. Preţul negociat în 2010 pentru aceeaşi autostradă a fost de 35, 2 milioane de euro pe kilometru. Se poate observa uşor că am făcut o reducere a preţului faţă de 2010, ca urmare a negocierilor, de peste 7 milioane euro pe kilometru“, a scris Dan Şova pe blogul său. Tronsonul trebuia să se facă în 2010, când licitaţia a fost câştigată de consorţiul Vinci-Aktor, dar atunci nu s-a obţinut finanţare.

Autostrada Comarnic-Braşov costă mai mult decât afacerea păguboasă făcută de statul român cu firma Bechtel care trebuia să construiască Autostrada Transilvania. Atunci s-au plătit 23 de milioane de lei pe kilometru. Compania Bechtel a făcut doar 52 de kilometri de autostradă din 2004 şi până anul trecut când s-a reziliat contractul. Firma a primit 1,4 miliarde de euro pentru lucrare şi trebuie să mai primească 37,2 milioane de euro despăgubiri pentru rezilierea contractului.

Cea mai ieftină autostradă construită în ultimii ani în România este Timişoara-Arad, unde costul pe kilometru s-a ridicat la circa 3,5 milioane de euro.

În Bulgaria este mult mai ieftin

Autostrada A1, denumită şi Autostrada Tracia are 360 de kilometri şi leagă Sofia de portul Burgas de la Marea Neagră. A fost terminată în iulie 2013 şi a fost zece ori mai ieftină. A costat între 2 milioane euro (tronsonul Tracia - Nova Zagora – Yambol) şi 2,8 milioane euro (Hemus - Sofia şi Yana). Este adevărat că nu este o autrostradă de munte. În schimb autostrada care leagă Sofia de graniţa cu Grecia are 150 de kilometri dintre care 70 sunt prin munte. Autostrada are 12 tuneluri şi a costat 5,5 milioane de euro pe kilometru.

Cele mai scumpe autostrăzi ale Europei

Autostrada Comarnic-Braşov este mai scumpă şi decât multe din şoselele Europei. E drept că există şi proiecte mai scumpe. Portalul income.ro a făcut un top al celor mai scumpe autrostrăzi din Europa.

Cea mai costisitoare este în Suedia, 125 de milioane de euro pe kilometru. Autostrada face parte din sistemul de tuneluri Södra Länken. Tronsonul are o lungime de 6 km, din care 4,7 în tunel. Södra Länken este totodată şi al doilea cel mai larg tunel urban (8 benzi, 4 pe sens, în cel mai larg punct) de autostradă din Europa după cel de la Madrid. Lucrările au început în 1997 şi au fost finalizate în 2004.

O altă autostradă extrem de scumpă este în Olanda, 100 de milioane de euro pe kilometru. Pe autostrada A4, tronsonul Delft-Rotterdam de 7 kilometri este unul dintre cele mai scumpe aflate în construcţie în lume. Terenul mlăştinos a impus adoptarea unor soluţii de proiectare şi execuţie care au dus costul la 100 de milioane de euro/km. Lucrările au început în toamna anului 2011 şi vor fi finalizate în 2015.

O altă şosea foarte scumpă este în Slovacia, 82 de milioane de euro pe kilometru. Tronsonul Višňové - Dubna Skala are de 8,1 km, din care 7,5 km un singur tunel prin munte.

Şi în Slovenia, pentru construirea tronsonului de 5,5 km Šentvid-Koseze de pe A2 s-au cheltuit 44 milioane de euro/km. Tronsonul este tot unul montan.

Cea mai scumpă autostradă din Franţa va costa 27 de milioane de euro euro/km, mai puţin decât Comarnic-Braşov. Cei 48 km ai autostrăzii A45 din Franţa cu termen de finalizare 2018 au prevăzut un cost 27 milioane de euro pe km. Autostrada va avea 11 viaducte şi 4 tuneluri (unele lungi de peste 1400 metri) şi ar urma să fie construită în parteneriat public-privat.

În Grecia cea mai scumpă autostradă a costat  20 milioane de euro pe kilometru. Attiki Odosare are o lungime de 65,2 kilometri şi trei benzi pe sens. Ruta conţine 38 de po­duri, 100 de pasarele, 25 de pasaje şi 56 de tunele în lungime de peste 15 kilometri.

Pe aceeaşi temă:

Cum s-a scumpit autostrada Comarnic-Braşov

Dan Şova, ministrul pentru Proiecte de Infrastructură, la Adevărul Live: la autostrada Comarnic-Braşov se vor plăti 3 euro/100 km. Se dau şi bani de la buget

 

citeste totul despre: