Criza ruso-turcă: Oamenii de ştiinţă spun că ambele părţi mint în legătură cu avionul doborât

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Avionul rusesc de război doborât de Turcia FOTO Guliver/GettyImages/Anadolu
Avionul rusesc de război doborât de Turcia FOTO Guliver/GettyImages/Anadolu

Doi astrofizicieni belgieni susţin că atât Rusia, cât şi Turcia, mint în legătură cu detaliile incidentului care a dus la doborârea, de către partea turcă, a unui avion rusesc la graniţa cu Siria.

Tom van Doorsslaere şi Giovanni Lapenta, profesori la Universitatea Creştină din Leuven, Belgia, au analizat ambele variante oficiale într-un articol publicat pe blogul instituţiei la care predau. Potrivit acestora, niciuna dintre variantele oficiale privind incidentul de săptămâna trecută nu este complet adevărată, relatează The Independent.

Turcia susţine că a emis zece avertismente către avionul turc care îi viola spaţiul aerian, însă Rusia respinge această afirmaţie.

După ce au urmărit un videoclip al incidentului, cei doi oameni de ştiinţă spun că avionul călătorea mult mai repede decât susţine partea turcă.

Turcia susţine că avionul a fost în spaţiul său aerian timp de 17 secunde, însă profesorii spun că, la o viteză de 980 de kilometri pe oră, avionul ar fi trebuit să traverseze în doar şapte secunde teritoriul turc.

Din cauza acestui detaliu, cei doi oameni de ştiinţă spun că este extrem de puţin probabil că Turcia a emis zece avertismente în cinci minute, pentru că avionul ar fi putut străbate 80 de kilometri în 80 de secunde.

„Cum puteau turcii să prevadă că avioane ruse sunt pe cale să intre în spaţiul lor aerian? Avioanele militare sunt foarte agile, şi în teorie cel rus ar fi putut să vireze în ultimul moment pentru a evita teritoriul turc. Avertismentele emise către piloţii ruşi reprezentau doar speculaţii la momentul la care au fost emise”, argumentează cei doi astrofizicieni.

Ei spun că nici varianta rusă nu este 100% credibilă.

Rusia a susţinut că avionul a făcut un viraj de 90 de grade după ce a fost lovit şi că încerca în mod activ să evite spaţiul aerian turc.

Cei doi oameni de ştiinţă spun, însă, că „un viraj de 90 de grade poate fi reuşit doar de un obiect care este de multe ori mai greu sau mai rapid decât acel avion”.

Concluzia lor este clară: ambele variante sunt parţial neadevărate.

”Estimările noastre limitează violarea spaţiului aerian turc la maximum 10 secunde. Varianta rusă nu corespunde cu legile mecanicii”, au conchis autorii.

Europa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite