Cât de departe poate merge Ungaria?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

O întrebare legitimă şi extrem de serioasă care pleacă de proiectul FIDESZ de modificare a unor prevederi din Constituţia Ungariei, în dorinţa de a răspunde cât mai bine şi eficient unei „situaţii de ameninţare teroristă“.

Iar acest răspuns, cel puţin în formularea actuală a propunerilor, merge extrem de departe, mai departe decât ceea ce există în spaţiul european în afara situaţiilor de război, cele care implică introducerea legii marţiale şi, implicit, abolirea garanţiilor constituţionale specifice unei orânduiri democratice, proprii unui stat membru UE şi NATO.

Budapest Business Journal a publicat pe 22 ianuarie aceste prevederi surprinzătoare, preluând textul transmis de un partid politic, Mişcarea pentru o Ungarie Modernă (MoMa). Şocul este major deoarece, evident, cele 30 de puncte ale modificărilor înseamnă, practic, libertatea totală dată guvernului de a acţiona în cazul unei „situaţie creată de o ameninţare teroristă (terrorveszélyhelyzet)“, exact ca în cazul declarării stării de război, fără trepte intermediare de alertă, fără etape ale modificării ordinii democratice, ci introducând direct controlul absolut asupra tuturor palierelor societăţii.

Iată câteva dintre aceste propuneri:

1. obligarea tuturor operatorilor din mass-media de stat să publice informaţiile agreate şi coordonate, dar şi deciziile oficiale

2. stocarea, regularizarea şi restricţionarea produselor, resurselor energetice, bunurilor de consum care sunt importante pentru protecţia ţării

3. completarea - pe baza unor proceduri simplificate- şi mărirea numărului de poziţii în administraţia publică, managementul apărării, forţelor armate şi organizaţiilor de aplicarea legii

4.simplificarea sistemului de management în anumite sectoare ale administraţiei publice, modificarea reglementărilor în vigoare - perioada funcţionării administraţiei, autoritatea, jurisdicţia de şi scopul unei anumite autorităţi - privind programul de activitate al unei anumite administraţii publice şi a procedurilor publice de lucru

5.reglementări restrictive privind managementul frecvenţelor şi emisiilor în scopul introducerii unor modalităţi speciale

6. restricţii necesare în ce priveşte intrarea şi traversarea spaţiului aerian ungar şi folosirea aeroporturilor

7. limitarea drepturilor de proprietate şi îngheţarea intereselor altor state, a unor persoane fizice, a organizaţiilor fără personalitate juridică ce ameninţă securitatea naţională

8. folosirea armatei naţionale şi a forţelor şi echipamentelor forţelor de impunere a ordinii publice pentru protecţia teritoriului naţional şi a infrastructurii critice a serviciilor publice

9. acumularea de rezerve speciale, accelerarea achiziţionării de bunuri din import, restricţii la export, introducerea unor cote comerciale şi suspendarea achiziţiilor publice

10. introducerea unor măsuri speciale antiteroriste

11. întărirea controlului de trafic la frontiere fără a ţine seama de orice reglementări sau convenţii internaţionale

12. folosirea nivelelor de alertă în cazul cetăţenilor

13. folosirea unor proceduri speciale de acces şi a controalelor tehnice la intrarea în instituţiile publice şi în şcoli

14. întărirea reglementărilor, introducerea unor condiţii de interzicere a persoanelor sau vehiculelor în clădirile administraţiei publice, ale ministerului apărării, de interne sau aparţinând organismelor care contribuie la sistemul de apărare. Împreună cu evacuarea traficului, limitarea sau devierea pe rutele care duc înspre aceste locaţii

15. percheziţionarea persoanelor sau vehiculelor aflate în zonele menţionate sau pe drumurile de acces către acestea, în plus faţă de găsirea şi distrugerea unor obiecte abandonate cu origine necunoscută

16. elaborarea de reglementări privind serviciul militar - diferite de procedurile de pe timp de pace - privind unităţile operative ale armatei şi cadrelor oficiale din organismele care asigură ordinea publică

17. un control crescut asupra internetului, scrisorilor, bagajelor şi traficului poştal

18. restricţia de rezidenţă în anumite zone ale ţării şi condiţionarea acesteia de existenţa unui permis special

19. introducerea stării de asediu în zonele afectate cu indicarea perioadei exacte de timp

20. interdicţia organizării de evenimente şi demonstraţii în spaţiile publice

21.suspendarea, limitarea şi controlul serviciilor de comunicaţii poştale sau electronice, precum şi a folosirii echipamentelor de telecomunicaţii sau a tehnologiei informatice, echipamentelor şi reţelor acestora, controlul sau interzicerea folosirii echipamentului electronic

22. limitarea accesului vechiculelor pe cale terestră, navală sau aeriană în anume perioade ale zilei în unele zone şi oprirea transportului în totalitate sau parţial în unele zone ale ţării

23. rechiziţionarea sau limitarea folosirii atelierelor de reparaţii, aeroporturilor sau zonelor de depozitare pentru a asigura transporturile terestre, feroviare, navale sau aeriene pe cheltuiala deţinătorilor vehiculelor de transport respective

24. limitarea sau interzicerea intrării străinilor

25. limitarea sau interzicerea contactelor şi comunicării cu străinii şi cu organizaţiile sau instituţiile străine

26. obligaţia pentru cetăţenii străini care se află în Ungaria să se prezinte în faţa autorităţilor, guvernul putând introduce dispoziţii de limitare a şederii acestora

27. călătoria prin sau din anumite părţi ale ţării este posibiliă doar pe baza unui permis special

28. populaţia dintr-o anumită zonă a ţării trebuie să fie evacuată pentru o anumită perioadă, guvernul stabilind un nou loc de rezidenţă

29. folosirea unor reglementări diferite faţă de cele existente la nivelul finanţelor publice, implementarea unor transferuri între diverse capitole bugetare, suspendarea executării unor cheltuieli bugetare, cererea pentru plăţi excepţionale, stabilirea unor noi tipuri de amenzi, schimbarea nivelului şi modului de plată al acestora, eliminarea unor excepţii sau reduceri fiscale.

Este posibil ca acest proiect legislativ al FIDESZ să nu poată trece de Parlament deoarce nu va avea cele patru cincimi de voturi necesare.

Problema este însă că apariţia acestui proiect arată cât de departe este Uniunea Europeană de realizarea promisă a unui acord între şefii de stat şi de guvern asupra a ceea ce ei înşişi promiseseră solemn, adică a un cadru comun de răspuns la situaţii teroriste, inclusiv a unei legislaţii detaliate privind modul în care - respectând totuşi jocul democratic - să se poată acţiona unitar în momentul apariţiei unei ameninţări teroriste.

Dat fiindcă demersul european în acest domeniu este fie eşuat, fie pus între paranteze, fiecare dintre statele membre se vede în situaţia de a reveni la sistemul de lucru autonom de dinaintea constituirii UE, adică la o decizie proprie, în regim autarhic, concentrată doar spre interior. Desigur, securitatea naţională este privilegiul absolut legat de suveranitatea fiecărui stat, dar întrebarea rămâne: Europa cu sistemele sale de valori, unde se regăseşte în toate textele astea? Dacă NUMAI un guvern are posibilitatea de a decide toate cele menţionate în proiectul legislativ ungar, în acel moment prim-ministrul devine actorul unic absolut, cu puteri discreţionare extrem de extinse. În aceste condiţii, Guvernul este cel care decide, unilateral, fără consultări, că există o stare de ameninţare teroristă, punând automat în mişcare mecanismul constituţional, fiind, în consecinţă, unic decident şi unic operator de punere în aplicare al legii. Dispar toate celelalte puteri ale statului, dispare orice garanţie democratică, dispare - în numele SECURITĂŢII STATULUI - echilibrul instituţional şi raporturile sociale ce derivă din acesta.

O simplă întâmplare, o „derivă democratică“ a Ungariei sub presiunea dublă a fluxului de migranţi şi a spaimei de atentate teroriste? Nu este o simplă întâmplare căci, să nu uităm că, la acest început de ianuarie, CEDO a condamnat Ungaria pentru violarea art.8 al Convenţiei europene a drepturilor omului, fiind sesizată în privinţa prevederilor unei alte legi antiteroriste din Ungaria, de data asta intrată deja în vigoare încă din 2011. O lege care întăreşte în mod considerabil competenţele forţelor speciale de poliţie cu sarcina de luptă împotriva grupurilor extremiste şi, cu deosebire, autoriza acţiuni secrete de supraveghere fizică şi electronică, percheziţii de domiciliu şi interceptarea de corespondenţă.

În comunicatul CEDO se afirmă că „aceste măsuri ar putea privi virtual toţi locuitorii Ungariei, noile tehnologii permiţând guvernului să intercepteze uşor o vastă cantitate de date în ce priveşte persoane care sunt direct implicate în activităţi teroriste. Aplicarea acestor măsuri de supraveghere este complet în mâna puterii executive, fără niciun fel de control al utilităţii măsurilor respective şi fără ca persoanele asupra cărora se exercită aceste măsuri să poată introduce un recurs, fie el sau nu de natură judiciară“.

Înspre ce alunecă Europa? Cum am ajuns aici? Cine poate garanta (dacă se mai poate face asta) că cei care doresc destructurarea Europei nu au câştigat deja partida, anihilând proiectul constructiv al UE? Trimiţându-ne astfel înapoi înspre perioada în care, în Europa aceasta a noastră, se luau exact asemenea măsuri, preludiul unor tragedii continentale şi mondiale, o Europă a statelor disperate care încearcă fie să se apere, fie să-şi facă singure dreptate. Nu credeţi că se mai poate? Vă înşelaţi. Se poate. Şi încă foarte repede, iar măsurile de retorsiune şi comportamentele de tip dictatorial - justificate de nevoia de apărare a fiinţei, valorilor şi religiei naţionale - poate fi, aşa cum au mai fost de atâtea ori în trecut, pretext pentru orice orori ulterioare. Tocmai pentru a le evita, s-a imaginat proiectul de pace al Europei Unite. Îl dorim anihilat, ne bucurăm că se clatină, deschidem şi o Cutie a Pandorei. Nu una nouă. Aceeaşi, cu demonii vechi, la fel de cumpliţi şi de sângeroşi.

Şi nu uitaţi niciodată ce spunea Euripide: „Celor pe care vor să-i piardă, zeii le iau mai întâi minţile“.   

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite