Soarta examenelor de engleză. Cambridge, detronat de testele IELTS şi TOEFL

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Numărul românilor care optează pentru certificatele de limbă engleză Cambridge este în scădere, după ce universităţile din străinătate, dar şi angajatorii vor certificate de limbă engleză nu mai vechi de doi ani.

Diplomele IELTS (International English Language Testing System) şi TOEFL (Test of English as a Foreign Language) sunt căutate din ce în ce mai mult de universităţile străine, în special de cele din Marea Britanie, în detrimentul clasicelor Cambridge ESOL (English for Speakers of Other Languages).

Motivul, susţin specialiştii, este tocmai faptul că, în timp ce un certificat Cambridge este valabil toată viaţa, primele două sunt valabile doi ani şi sunt deci mai relevante pentru nivelul real de cunoştinţe de engleză al tinerilor.

Totuşi, testele Cambridge rămân cele mai populare în România, spun reprezentanţii British Council de la Bucureşti, principalul furnizor de certificate de limbă engleză recunoscute internaţional.

În total, în jur de 19.000 de teste generale şi academice de limbă engleză, Cambridge ESOL şi IELTS, se dau anual la British Council, la care se mai adaugă certificatele de limbă nişate pe specializări, cum ar fi business şi legislativ, ajungându-se la un total de 26.000 de examene. Majoritatea celor care le susţin sunt tineri care vor să plece la studii în străinătate, elevi şi studenţi cu vârste cuprinse între 19-23 de ani, mai spun experţii British Council România.

Managerul examinărilor organizate de British Council pentru România, Zoltan Popescu, a explicat pentru
„Weekend Adevărul“ că această schimbare în opţiunile tinerilor anglofoni se vede şi în statisticile lor oficiale, cel puţin pe zona de certificate IELTS, pe care le coordonează, existând un trend crescător din luna aprilie 2013. „În procente, la IELTS avem o creştere de 2-3% faţă de anul trecut, în timp ce la Cambridge ESOL avem o scădere de aproximativ 10-15%“, spune Zoltan Popescu. Cât despre diplomele TOEFL, folosite în special pentru America, reprezentanţii Fulbright, care gestionează aceste examinări, au spus că nu pot oferi cifre precise legate de o evoluţie asemănătoare.

„Practic, testele IELTS urmează un trend crescător, dar nu este o creştere semnificativă, ci una graduală, constantă, nu putem spune că este un boom acum al candidaţilor care vor să intre la o facultate în străinătate şi care optează să dea testele IELTS. Însă, spre deosebire de IELTS, volumul candidaţilor care aleg examenele Cambridge este într-o scădere semnificativă. Interesant este că scăderea din Cambridge (în principal Cambridge Enghish Advanced – CAE) nu se regăseşte în IELTS. Sursa scăderii nu este doar IELTS, mai contribuie şi TOEFL-ul. În principal, acele 10-15% se direcţionează către IELTS, TOEFL şi, în plus, se înregistrează un minus general din cauza nivelului scăzut de cunoştinţe al absolvenţilor de liceu“, a explicat Popescu.

UNIVERSITĂŢILE STRĂINE, MAI PRETENŢIOASE

De unde creşterea interesului pentru „rivalii“ Cambridge? Unul dintre motive este faptul că, în ultimul timp, universităţile britanice cer mai degrabă diplome de IELTS şi TOEFL, în loc de Cambridge, spune reprezentantul British Council. Spre exemplu, la London School of Economics (LSE), candidaţii străini care dau admiterea la master trebuie să prezinte o diplomă IELTS sau TOEFL, Cambridge ESOL nefiind trecut pe lista de cerinţe. Alte universităţi pur şi simplu impun o limită de vechime pentru diplomele CAE sau CPE (Cambridge English: Proficiency), adică să nu fie obţinute cu mai mult de doi-trei ani înainte ca tânărul să-şi depună candidatura la facultate.

„Chiar dacă, spre exemplu, diploma Cambridge este valabilă pe viaţă, universităţile străine pot stabili singure care e valabilitatea pe care o dau unui atestat, adică să ceară o valabilitate de 1-2 ani. Mai mult, unele universităţi au început să dea propriile teste, organizate de departamentele lor de limbă engleză, care seamănă oricum foarte mult cu Cambridge sau IELTS“, a explicat şi Bogdan Kochesch, manager EDMUNDO la Educativa Group, care organizează Târgul RIUF şi oferă consiliere gratuită tinerilor care vor să plece la studii peste hotare. Acesta a mai spus că şi angajatorii străini solicită certificate de limbă străină cât mai recente, fiind conştienţi de faptul că, dacă nu sunt exersate, aceste abilităţi se pierd în timp.

Preferinţa facultăţilor străine pentru IELTS în loc de Cambridge ar putea totuşi să ţină şi de modul în care sunt notate examenele, susţine profesorul britanic Simon Parker, stabilit la Bucureşti, care pregăteşte elevi români de peste 10 ani pentru admiterea la universităţile britanice: IELTS sunt teste unde candidaţii primesc note (de la 1 la 10) în timp ce la Cambridge se dau calificative (A, B, C).

„Mi-a spus cineva de la Universitatea London Queen Mary că IELTS este unul dintre puţinele examene care acordă note pentru fiecare dintre cele patru aptitudini testate: citire, scriere, ascultare şi vorbire. Astfel, fiecare facultate poate să le ceară candidaţilor să obţină o anumită notă, pentru departajare. Spre exemplu, o facultate de teatru ar fi mai interesată de nota de la vorbire decât cea de la scriere“, a explicat Parker.

MAI PUŢINI ELEVI PERFORMANŢI LA ENGLEZĂ

Zoltan Popescu de la British Council a mai menţionat şi un alt motiv pentru scăderea numărului tinerilor care vor să dea testul Cambridge ESOL, faţă de acum cinci-şase ani. „Procentul celor care iau Bacalaureatul cu note acceptabile scade de la un an la altul şi atunci, nivelul educaţiei în România fiind în scădere, ne aşteptăm ca şi numărul candidaţilor care optează să meargă la universităţi în străinătate prin intermediul acestor examene să fie în scădere. Este aşadar şi o descreştere naturală, nu neapărat o urmare a faptului că universităţile au decis să aleagă IELTS în loc de Cambridge“, a mai spus Popescu.

Profesorii de engleză susţin că a crescut numărul de elevi care sunt interesaţi mai degrabă de testele americane TOEFL. „Foarte mulţi copii dau aceste examene pentru a-şi echivala Bac-ul. Într-adevăr, m-au întrebat în ultima vreme despre TOEFL, dar ei se orientau spre ce au de gând să urmeze în continuare afară şi ce li se cere, în niciun caz nu se gândeau la o valabilitate a diplomei. Totuşi, cei mai mulţi încă dau Cambridge,  în principal examenul CAE“, a explicat profesoara de engleză Corina Milicin, de la Colegiul Naţional „Tudor Vianu“ din Capitală. Ea îi sfătuieşte pe elevi, în special pe cei care iau în calcul să încerce să dea admiterea la universităţi din străinătate, să dea examenul de limbă străină în clasa a XI-a sau a XII-a.

Costurile pentru susţinerea testelor de limbă engleză şi obţinerea certificatelor variază între 600 şi 750 de lei, în funcţie de tipul examenului Cambridge, IELTS sau TOEFL, şi pot fi susţinute în mai multe oraşe din ţară.

Diferenţele dintre IELTS, Cambridge şi TOEFL

Principala diferenţă dintre TOEFL, IELTS şi Cambridge este valabilitatea diplomei, la primele două termenul de valabilitate este de doar doi ani, în timp ce diploma Cambridge ESOL este pe viaţă. Toate sunt teste folosite pentru a evalua capacitatea de comunicare în engleză, pentru toate cele patru abilităţi lingvistice: ascultare, citire, scriere şi vorbire, destinate în special celor care intenţionează să studieze sau să lucreze în lumea anglo-saxonă, teste introduse la noi după 1995.

De altfel, aceste certificate sunt recunoscute de Ministerul Educaţiei şi pot fi folosite la echivalarea probei de competenţe lingvistice de la Bacalaureat.

În ceea ce priveşte certificatele IELTS, peste 8.000 de instituţii educaţionale, agenţii guvernamentale şi organizaţii profesionale din 135 de ţări din întreaga lume (inclusiv Statele Unite) recunosc punctajele lor. În România, testul costă 750 de lei şi se organizează de către British Council în Bucureşti, Cluj-Napoca şi Iaşi. IELTS stabileşte nivelul de cunoştinte pe o scară cuprinsă între 1 şi 9, nu există „admis“ sau „respins“, iar diploma este valabilă pentru doi ani. Persoanele care se înscriu la IELTS beneficiază şi de un curs online gratuit de 30 de ore, potrivit British Council.

DOUĂ TIPURI DE EXAMENE IELTS

IELTS este disponibil în două formate: Academic şi General Training. Formatul Academic evaluează capacitatea candidatului de a studia sau de a urma programe de instruire în limba engleză la nivel universitar şi postuniversitar. Ca atare, admiterea la cursuri universitare şi postuniversitare se bazează pe rezultatele obţinute la aceste examene.

Modulul de format General pune accentul pe abilităţi generale de comunicare într-un context social şi educaţional mai larg. Deci este potrivit pentru candidaţii care pleacă în ţări în care se vorbeşte engleză pentru a-şi încheia educaţia gimnazială, pentru a munci sau a urma programe de instruire care nu sunt la nivel de diplomă, dar şi pentru candidaţii care emigrează în Australia, Canada sau Noua Zeelandă.

SCHIMBĂRI LA CAMBRIDGE DIN 2015

Examenele Cambridge ESOL se adresează unor niveluri diferite de cunoaştere a limbii engleze. Certificatul este recunoscut pentru tot restul vieţii, însă instituţiile de învăţământ şi angajatorii le pot cere candidaţilor să demonstreze că nu au pierdut cunoştinţele de limbă engleză între timp. Examenele Cambridge sunt de mai multe tipuri, însă cele mai căutate sunt certificatele FCE, CAE şi CPE.

FCE înseamnă Cambridge English: First, un examen de nivel intermediar, care se va da într-un nou format începând din ianuarie 2015: vor fi patru probe în loc de cinci (probele de Reading şi Use of English au fost cumulate într-o singură probă), iar examenul va dura cu 30 de minute mai puţin.

Al doilea şi cel mai popular examen Cambridge din România este CAE (Cambridge English Advanced), un examen la nivel avansat, recunoscut de majoritatea universităţilor din Marea Britanie. Este acceptat şi de către universităţile româneşti ca substitut al testului de competenţă lingvistică necesar la admitere. Şi acest tip de examen va suferi modificări din 2015: tot patru probe în loc de cinci, cerinţe noi la toate probele şi durata scurtată cu 45 de minute, potrivit British Council.

Testul CPE (Cambridge English: Proficiency) este cel mai avansat test de limbă engleză, având cel mai
înalt grad de dificultate, acela al unui vorbitor nativ de limba engleză. Candidaţii se pot înscrie online, însă taxa trebuie plătită în cel mult două zile şi este  în jur de 600 de lei.

EXAMENELE TOEFL

Examenele TOEFL (Test of English as a Foreign Language) fac parte din cerinţele de admitere în special la universităţile americane, iar Comisia Fulbright este una dintre organizaţiile de unde se obţin aceste diplome.

La fel ca la testele britanice, examenul are patru probe (ascultare, citire, scriere şi vorbire) şi durează aproximativ patru ore. Scorul maxim este de 120 de puncte, iar diploma, valabilă doi ani.
Înscrierea se face online, prin telefon sau prin poştă, iar taxa de înscriere este de 200 de dolari (650 de lei). ;

Calendarul examenelor din 2014

IELTS. Pentru varianta academică (cerută de universităţi): 1 martie, 26 aprilie, 24 mai şi 8 noiembrie, toate se susţin la Bucureşti. Varianta generală (Academic şi General Training): 18 ianuarie (Bucureşti), 1 februarie (Cluj şi Iaşi), 15 februarie (Bucureşti), 8 martie (Timişoara), 15 martie, 5 aprilie şi 10 mai (Bucureşti), 7 iunie (Braşov), 21 iunie (Bucureşti), 10 iulie (Cluj şi Iaşi), 19 iulie, 2 august, 6 septembrie şi 20 septembrie (Bucureşti), 2 octombrie (Cluj şi Iaşi), 18 octombrie (Bucureşti), 1 noiembrie (Timişoara), 22 noiembrie şi 6 decembrie (Bucureşti).

Cambridge FCE: 22 februarie (pe calculator), 8 martie, 25 iulie şi 13 decembrie (pe hârtie). CAE: 15 februarie şi 25 octombrie (pe calculator), 15 martie, 17 mai, 7 iunie, 24 iulie, 18 octombrie, 6 decembrie (pe hârtie). CPE: 22 martie (pe calculator), 12 iunie şi 29 noiembrie (pe hârtie).

TOEFL: Bucureşti:  17 şi 25 ianuarie, 8, 22 şi 28 februarie, 14, 22 şi 28 martie; Constanţa: 11 şi 25 ianuarie,  8 şi 22 februarie, 22 şi 29 martie; Galaţi: 11, 17 şi 25 ianuarie, 8, 22 şi 28 februarie, 14, 22 şi 29 martie; Oradea:  11, 17 şi 25 ianuarie, 8, 22 şi 28 februarie, 14, 22 şi 29 martie; Timişoara: 11, 17 şi 25 ianuarie, 8, 22 şi 28 februarie, 14, 22 şi 29 martie, Arad: 11, 17, 25 ianuarie, 8 şi 28 februarie, 14, 22 şi 29 martie; Baia Mare: 11, 17 şi 25 ianuarie, 8, 22 şi 28 februarie, 14, 22 şi 29 martie.


Remus Pricopie la Ora de Business: „Trebuie să regândim programa de liceu”

Invitat joi seara la emisiunea Ora de Business a lui Moise Guran, de la TVR 1, ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a vorbit despre posibilitatea de a regândi programa de la liceu, astfel încât să fie mai puţine discipline, iar materia să fie mai concentrată. Spre exemplu, în loc de o oră de istorie timp de patru ani, poate că este mai bine ca elevii să facă două ore de istorie pe săptămână în doi ani, a exemplificat ministrul.

INTERVIU Povestea indiencei care îi ajută pe copiii români să treacă Bac-ul

După ce a văzut rezultatele dezastruoase de la Bac, în urma introducerii camerelor de supraveghere, indianca Ritu Cazacu a deschis un centru privat de pregătire, care anul acesta s-a „lăudat“ cu o rată de promovare de 98% în rândul elevilor săi.

Băsescu: România a pierdut 10 ani în pregătirea tinerilor, prin desfiinţarea liceelor profesionale

Preşedintele Traian Băsescu a declarat, marţi, că România a pierdut 10 ani în pregătirea tinerilor, prin desfiinţarea liceelor profesionale, acuzându-l pe fostul ministru Andrei Marga că a creat materie primă pentru universităţi, cu dispreţ total pentru tineri. Băsescu a explicat şi cele trei soluţii adoptate de România pentru a reduce şomajul în rândul tinerilor.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite