Licitaţie cu dedicaţie pentru metroul din Drumul Taberei: Metrorex vrea să cumpere 51 de trenuri cu 350 de milioane de euro, CAF e favorită

Licitaţie cu dedicaţie pentru metroul din Drumul Taberei: Metrorex vrea să cumpere 51 de trenuri cu 350 de milioane de euro, CAF e favorită

Metrorex a plătit 97 de milioane de euro fără TVA pentru 16 trenuri de la CAF, acestea necesitând modificarea staţiilor de pe Magistrala 2   FOTO Roberto Sălceanu

Compania de stat Metrorex vrea să cumpere 51 de trenuri de metrou, contract de 350 de milioane de euro care trebuie să se deruleze pe următorii şapte ani, iar o parte din firmele care doresc să participe la licitaţie cred că prevederile din documentaţia de atribuire favorizează compania spaniolă CAF.

Metrorex se pregăteşte să atribuie un contract enorm, de 350 de milioane de euro, pentru achiziţia a 51 de noi garnituri de metrou destinate Magistralei 5 Drumul Taberei-Eroilor, însă valoarea mare a acestuia este pe cale să genereze un nou scandal, după ce o serie de participanţi au acuzat că punctajul din caietul de sarcini favorizează compania Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), care a livrat şi ultimele trenuri către compania de stat.
 
Procedura este programată să se încheie în data de 25 august, când vor fi deschise toate ofertele. Potrivit criteriilor de evaluare, preţul reprezintă partea predominantă, acordându-se 120 de puncte, adică 60% din total. Alte 80 de puncte se acordă pentru criteriile tehnice, cu 40% pondere în total.
 
O serie de participanţi acuză, însă, că formulările sunt introduse astfel încât numai CAF să le poată îndeplini. Cel dintâi criteriu contestat îl reprezintă faptul că primul tren trebuie livrat în maximum 22 de luni, iar alte 12 trebuie livrate în 6 luni de la acel moment. Acestea acontează 24 de puncte din cele 80 acordate din punct de vedere tehnic, respectiv 12% din total. Contestatarii mai spun şi că design-ul trenurilor cerute este unul învechit, care împiedică astfel depunerea unei oferte care să prevadă un tren nou, inovator, cu un design sofisticat, cu un confort mai ridicat pentru pasageri şi o eficienţă mai bună din punct de vedere economic şi energetic .
Companiile respective au solicitat să nu le fie precizat numele, deoarece procedurile de licitare sunt în derulare.
 
De la întârzieri la raşchetări de peroane
 
CAF a mai câştigat în anul 2011 o licitaţie organizată de Metrorex, în valoare de 97 de milioane de euro fără TVA, şi a promis livrarea primelor garnituri în 2013, însă nu a putut să onoreze promisiunea, iar cele 16 trenuri au ajuns în România cu întârziere, primele trenuri ajungând în luna decembrie 2013 şi fiind puse în funcţiune din 2014. Întârzierea respectării termenilor contractuali a fost de un an.
 
Mai mult, acestea au dus la un adevărat scandal, după ce s-a constatat în urmă cu câteva luni că garniturile erau prea late şi peroanele staţiilor au trebuit pilite pentru ca noile trenuri să poată să circule. Ion Rădoi, liderul Uniunii Sindicatelor Libere Metrou (USLM), afirma în data de 30 aprilie că toate costurile suplimentare generate de „tăierea de peroane“ ar fi plătite tot de către Metrorex, adică din banii cetăţenilor. Inclusiv premierul Victor Ponta anunţa în luna mai că dacă Metrorex va cere, o să se facă o verificare şi vor fi sesizate toate instituţiile statului pentru a-i trage la răspundere pe cei care au făcut acest contract.
 
„Condiţionaţi de fondurile europene“
 
Pe de altă parte, contactat de „Adevărul“, Aurel Radu, directorul general al Metrorex, spune că termenul de 22 de luni pentru predarea trenurilor vine ca urmare a condiţiilor impuse de Comisia Europeană, în caz contrar Metrorex urmând a pierde fondurile europene pe care le-a accesat pentru realizarea Magistralei 5. „Suntem condiţionaţi de faptul că trebuie să accesăm fonduri europene pentru magistrala Drumul Taberei-Eroilor, iar aceasta trebuie să fie funcţională până la finele anului 2016 pentru a nu pierde banii europeni. Valoarea lucrărilor este de 500 de milioane de euro, iar funcţional înseamnă că trebuie să circule trenuri pe ea“, a afirmat Aurel Radu.
Sursele de finanţare ale contractului ce urmează să fie atribuit sunt prevăzute a se asigura dintr-un credit extern garantat de BEI şi bugetul de stat. Acest lucru este trecut în fişa de date a licitaţiei publicată de SEAP.
 
Cine nu livrează la timp, plăteşte
 
Întrebat ce se întâmplă dacă firma spaniolă nu livrează garniturile până în 2016, aşa cum s-a întâmplat la precedentul contract, directorul Metrorex a spus că se vor percepe penalităţi. „Cu cât este concurenţa mai mare, cu atât mai bine, căci preţul scade“, a afirmat şeful Metrorex. Întrebat de preţul la care se aşteaptă să atribuie contractul, Aurel Radu a spus că acesta ar fi de un milion de euro pe vagon, ceea ce înseamnă 6 milioane de euro pe un astfel de tren. În total, comanda totală ar atinge 300 de milioane de euro pe viitorii şapte ani. 
 
El s-a declarat surprins de faptul că există astfel de acuze cu privire la cerinţele din caietul de sarcini, deoarece nici la Metrorex, nici la Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC), nu au fost depuse contestaţii la documentaţia de atribuire.
 
Cine sunt pretendenţii
 
Aurel Radu a spus că toate marile grupuri internaţionale sunt interesate de câştigarea contractului, inclusiv giganţi precum Siemens sau Alstom.
 
"Ziarul Financiar" scria în luna aprilie că grupul francez Alstom doreşte să participe la licitaţia pentru furnizarea de trenuri, anticipând că ar putea furniza 43 de trenuri de metrou pentru magistrala Drumul Taberei-Pantelimon, valoarea contractului fiind estimată la aproape 300 de milioane de euro. Anterior, Alstom s-a ocupat de mentenanţa actualelor garnituri de metrou, printr-un contract semnat în anul 2003. De-a lungul timpului, şi acesta a fost arătat cu degetul pe motiv că ar genera pagube pentru Metrorex.
 
În acest moment, Metrorex deţine 44 de trenuri Bombardier, 16 garnituri CAF – dar care nu sunt toate sosite şi un număr de 25 de trenuri IVA, produse de Astra Arad, dar care nu sunt toate funcţionale. Compania de stat transportă zilnic în jur de 650.000 de călători.
 
Mai puteţi citi:
 
 
citeste totul despre: