Marii retaileri nu se bat doar în promoţii, ci şi în deschideri de magazine. Cum au luat lanţurile de magazine faţa buticurilor de cartier

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comerţul modern a continuat să se extindă şi în 2014, reţelele cu cele mai multe magazine noi fiind Mega Image şi Profi, care au peste 70% din totalul deschiderilor, de aproape 250 magazine, scrie Mediafax.

În decembrie retailerii au deschis un sfert din numărul total de magazine noi: Mega Image (44), Profi (6), Penny Market (5), Carrefour (4), Kaufland (1), Auchan (1), Billa (1), decizie explicată şi prin faptul că în ultima lună anului vânzările se pot dubla faţă de o lună obişnuită.

Grupul belgian Delhaize, proprietarul Mega Image, a mizat şi în acest an pe piaţă românească şi a deschis în total 114 magazine, dintre care 19 sunt fostele Angst, şi în continuare pe Bucureşti şi judeţul Ilfov, ajungând la o reţea de 410 unităţi.

De altfel, Mega Image a realizat şi prima tranzacţie de pe piaţa de retail din acest an, după ce a preluat 19 din cele 22 de magazine operate de reţeaua Angst, după ce compania locală s-a retras dintr-o colaborare cu Carrefour, pentru a se concentra pe domeniului propriu de expertiză - producţia de carne procesată.

Anul 2014 a fost şi cel în care numărul magazinelor de proximitate Shop&Go l-a depăşit pe cel al supermarketurilor standard Mega Image, în care Mega Image s-a lansat pe online în parteneriat cu eMag, operaţiuni pentru care a construit şi un depozit nou (Mega Drive) şi a lansat un magazin specializat în vinuri (Wine Gallery) în mall Vitan. Retailerul mai deţine şi un magazin de produse congelate AB COOL FOOD.

Mega Image ar vrea reţeaua Billa

„Ziarul Financiar“ scria că Mega Image tatonează terenul şi pentru o eventuală preluare a celor 85 de supermarketuri Billa de la grupul german Rewe. Billa a inaugurat în 2014 cinci supermarketuri şi a planificat peste 10 deschideri în 2015.

După tranzacţia Mega Image-Angst, Carrefour a pierdut o treime din magazinele de proximitate, segment pe care în acest an a mai deschis doar 7 unităţi Express.

Totuşi, grupul francez Carrefour şi-a continuat extinderea pe partea de hipermarketuri, cu două unităţi noi, în Bucureşti şi Târgu-Jiu, şi pe cea de supermarketuri Market, cu 10 unităţi noi. Totodată, compania a lansat pe piaţa românească Supeco, un concept de magazin situat între discounter şi cash&carry, în trei oraşe: Râmnicu-Vâlcea, Târgovişte şi Slatina, dar şi un format pentru oraşele mici de provincie - Contact. Astfel, Carrefour deţine în România 27 hipermarketuri Carrefour, 91 de supermarketuri Market, 46 magazine de proximitate Express, 7 magazine de proximitate Contact, 3 Supeco şi un magazin online.

Profi, deţinut de fondul de investiţii polonez Enterprise Investors, a deschis 71 de magazine şi încheie anul cu o reţea de 275 de magazine, care acoperă toate judeţele ţării, iar pentru 2015 îşi propune să deschidă cel puţin acelaşi număr de magazine. Retailerul, care de la 1 ianuarie 2015 va avea un nou director general, operează două formate de magazine: unul standard - Profi şi unul de suprafaţă mai mică - Profi City.

Kaufland şi Auchan au deschis noi hipermarketuri

Liderul pieţei româneşti de retail, Kaufland, cu afaceri de peste 1,6 miliarde euro, a ajuns la o reţea de 102 hipermarketuri, după ce a deschis 12 magazine noi, dintre care patru în Bucureşti, două în Oradea şi câte unul în Arad, Bacău, Târgu Mureş, Târgovişte, Vatra Dornei, Gherla şi Slatina. Astfel, cu o investiţie medie între 6 şi 9 milioane euro, Kaufland a investit numai în reţeaua de magazine între 600 şi 900 milioane euro. Potrivit presei germane, de anul viitor compania va avea şi nou director general, Marco Hossl, senior vice president de vânzări internaţionale al grupului Kaufland, care îl va înlocui pe românul Adrian Viman. Acesta din urmă va prelua conducerea operaţiunilor Kaufland Germania.

Tot pe segmentul de hipermarketuri a fost activ şi Auchan, care a finalizat în aprilie rebranduirea celor 20 de magazine Real preluate de la grupul german Metro şi a deschis în decembrie un nou hipermaket în cartierul Drumul Taberei din Capitală, pentru care vizează vânzări anuale de peste 100 milioane euro în câţiva ani. Retailerul francez numără în prezent 32 de hipermarketuri şi analizează posibilitatea intrării pe segmentul de supermarketuri.

Lidl şi Penny Market continuă extinderile

Discounterii Lidl şi Penny Market şi-au continuat şi ei expansiunea în acest an. Lidl a deschis 16 magazine noi, a schimbat locaţia a trei magazine şi a închis o unitate, şi numără în prezent 184 de magazine, iar Penny Market, parte a grupului Rewe, a inaugurat 10 unităţi şi a închis anul cu 160 de magazine. Rewe mai operează în România şi 8 magazine XXL MegaDiscount.

Metro stagnează

Şi anul acesta, companiile cash&cary nu au deschis niciun magazin nou. Grupul german Metro a închis magazinul Metro Punct din Piteşti şi mai deţine în România 26 de unităţi cash&carry, 5 unităţi Metro Punct, un magazin online de birotică, 4 hipermarketuri Real şi controlează peste 600 de magazine de proximitate „La Doi Paşi“.

Selgros remodelează magazinele

Al doilea jucător de pe acest segment, Selgros Cash&Carry, a continuat în 2014 remodelarea magazinelor şi a investit 6 milioane de euro în reamenajarea magazinelor din cartierele Băneasa şi Berceni din Bucureşti. Selgros Cash&Carry România, parte din grupul elveţian TransGourmet Holding SE, are o reţea de 19 magazine.

Cora nu se mai extinde

În grupul retailerilor care nu au deschis niciun magazin se regăsesc şi hipermarketurile Cora, ale căror planuri viitoare de extindere sunt puse sub semnul întrebării. 

Sumarizând, numărul magazinelor din comerţul modern se apropie de pragul de 1.500 de unităţi (supermarketuri, hipermarketuri, discounteri şi magazine de proximitate). Dacă se adaugă şi cele 600 de magazine La doi Paşi, totalul depăşeşte la 2.000 de magazine.

Creşteri în plină criză

Conform datelor PwC, retailul modern a crescut cu 10% între 2008-2013, în plină criză, şi va creşte în continuare cu minim 6% în următorii ani. De asemenea, retailul modern, a cărui pondere s-a dublat din 2008 până în prezent, de la 26% la peste 50%, are potenţialul să ajungă la 60% din valoarea pieţei de retail în 2018.

Valoarea pieţei de retail este de peste 17 miliarde euro.

România este o piaţă supermarket, pentru că ponderea acestui tip de magazine este foarte mare, de 44,3%, şi va continua să crească până la 47% în 2018, potrivit raportului PwC.

În acelaşi timp, segmentul hipermarket va continua să se menţină la puţin peste 23% din piaţă până în 2018, fiind limitată de aglomerărilor urbane şi de penetrarea destul de mare a supermarket-urilor în zonele cu potential de clienţi.

Segmentul cash and carry a scăzut destul de mult, de la 29,3% în 2008 la 17,9% în 2014 şi se estimează că va ajunge la 14,9% în 2018, având în vedere că cea mai mare partea a afacerilor depinde de retailul tradiţional, care s-a diminuat foarte mult, şi nu a putut fi acoperit de HoReCa sau alte companii.

În ceea ce priveşte discounterii, aceştia îşi vor creşte uşor ponderea în următorii ani, de la 14% la 14,7% în 2018.

În ceea ce priveşte consumul, majoritatea retailerilor spun că nivelul din acest an a fost între stagnare şi creştere uşoară, evoluţie estimată că se va menţine şi în 2015.

Totalul magazinelor, atât din comerţul modern, cât şi din cel tradiţional, şi unităţilor HoReCa din România se situa la finalul anului trecut de 122.101, potrivit firmei Vektor MF, care apreciază că universul de magazine se va reduce deorece numărul deschiderilor va fi mai mic decât al închiderilor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite