Gruia Stoica, GFR: „Privatizarea CFR Marfă este un eşec. Din păcate, mă simt cu 30 de milioane de euro în buzunar, nu mi-am dorit acest lucru“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român FOTO Mediafax
Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român FOTO Mediafax

Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), câştigătorul licitaţiei pentru CFR Marfă, spune că se simte după eşecul privatizării cu 30 de milioane de euro în buzunar, lucru pe care nu şi l-ar fi dorit.

"Din păcate, mă simt cu 30 de milioane de euro în buzunar, nu mi-am dorit acest lucru, mi-am dorit ca privatizarea să aibă loc“, a declarat Gruia Stoica la postul public de televiziune. 

"Noi ne-am îndeplinit toate obligaţiile: am deschis contul escrow, am depus 20 de milioane de euro, am notificat Consiliul Concurenţei. Am vorbit cu cei din comisia de privatizare şi ne-au spus că au recomandat Ministerului Transporturilor să ne deblocheze suma din contul escrow“, a spus Gruia Stoica.

El a spus că este importantă desecretizarea contractului întrucât în acesta era stipulată ordinea obligaţilor contractuale şi s-ar fi demonstrat astfel că obligaţia privind obţinerea acordului din partea finanţatorilor pentru schimbarea acţionariatului o preceda pe cea legată de obţinerea avizlui de la Consiliul Concurenţei. 

"Pe mine nu mă interesează ce efecte are acum eşuarea privatizării asupra CFR Marfă. pe mine mă interesează ce efecte are asupra Grup Feroviar Român, o societate care a câştigat licitaţia în Croaţia. Mi-e teamă că vom avea repercusiuni în Croaţia, pentru că presa a reflectat ceea ce s-a întâmplat aici“, a mai spus Stoica.  

El a spus că nu are ce să-şi reproşeze în urma eşuării procesului de privatizare a CFR Marfă. "Eu timp de opt luni de zile am încercat să mă ocup doar de privatizare, nu am ieşit cu declaraţii, doar ieri, când mi-am dat seama în ce situaţie am ajuns“, a spus proprietarul GFR. 

Gruia Stoica a spus că ar participa la procesul de privatizare a CFR marfă oridecâte ori s-ar organiza, pentru că există sinergii între cele două societăţi, care pot deveni puternice pe plan intern, dar şi regional, dar că nu poate spune câţi bani ar oferi într-o eventuală viitoare privatizare. 

Proprietarul GFR a spus că aşteaptă de la juriştii săi rezultatele unei analize în care sunt luate în calcul toate variantele posibile: fie banii viraţi, 30 de milioane de euro, rămân la stat şi GFR cere ordonanţă peşedinţială pentru reluarea privatizării, fie solicită returnarea sumelor virate şi procesul se consideră eşuată. El a adăugat că mâine va şti dacă va avea un câştig prin ordonanţă preşedinţială, iar peste câteva zile va anunţa care este varianta adoptată.  

"Nu mi-am făcut probleme că vânzătorul nu va obţine acordul băncilor pentru modificarea structurii acţionariatului. Este vorba, totuşi, de datorii de 63 de milioane de euro la 12 bănci. În momentul în care eu intram în CFR Marfă, trebuia să plătesc 63 de milioane de euro“, a spus Gruia Stoica. 

"Nu ştiu exact ce se înţelege prin investitor strategic, dar avem 9.000 de angajaţi, avem şase fabrici atât în ţară, cât şi afară. În Croaţia şi Grecia suntem consideraţi investitor strategic, aici nu suntem“, a mai spus proprietarul GFR. 

Gruia Stoica a mai spus că GFR nu a fost favorizată în procesul de privatizare a CFR Marfă şi că el nu a îngrădit accesul nimănui de a participa la licitaţie. 

El a mai spus că a avut costuri suplimentare în acest proces de privatizare de câteva milioane de euro întrucât a avut consultanţi angajaţi atât din România, cât şi din străinătate. "Este un eşec!“, a mai spus Gruia Stoica întrebat cum vede această privatizare. "După atâta mediatizare, după opt luni de zile, eu cred că ar trebui să învăţăm că trebuie să ne aliniem la legislaţia europeană, la normele europene“.      


Privatizarea CFR Marfă a eşuat luni, când era termenul de finalizare al tranzacţiei, condiţionat de îndeplinirea unor condiţii suspensive, printre care avizul din partea Consiliului Concurenţei, conversia creanţelor statului asupra companiei de stat în acţiuni şi obţinerea acordului finanţatoruilor externi şi interni ai CFR Marfă pentru schimbarea acţionariatului. Pentru finalizarea privatizării, în urma începlinirii acestor condiţii, Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), câştigătorul licitaţiei, trebuia să plătească diferenţa de 170,2 milioane de euro, după ce a virat 20 de milioane de euro în contul escrow deschis săptămâna trecută şi alte 10 milioane de euro garanţie la începutul procesului de privatizare.  

Oficial, procesul de privatizare a CFR Marfă a eşuat deoarece comisia de privatizare şi Grup Feroviar Român (GFR) nu au ajuns la un rezultat pentru încheierea transferului de acţiuni în proprietate privată, nefiind îndeplinite condiţiile suspensive din hotărârea de Guvern privind transferul de acţiuni.

La ieşirea din Ministerul Transporturilor, omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul Grampet-GFR, a declarat că timp de şase ore comisia de privatizare a încercat să-l convingă să nu dea în judecată instituţia. El a spus că va lua mâine o decizie în această privinţă.

Am fost astăzi (luni -n.r.) chemaţi la Ministerul Transporturilor pentru a fi informaţi de către Comisia de Privatizare că nu putem fi invitaţi să plătim restul de bani pentru pachetul de 51% din CFR Marfă, pentru că nu au fost îndeplinite condiţiile suspensive ale contractului de privatizare. Unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea structurii acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu avea timpul necesar pentru a-şi da avizul. În aceste condiţii, am fost convocaţi să luăm la cunoştinţă imposibilitatea finalizării privatizării”, a declarat Gruia Stoica, într-un comunicat al grupului Grampet. 

În spatele acestei explicaţii „tehnice“ se ascund însă o serie întreagă de tergiversări şi controverse care au dus, de fapt, la eşecul privatizării.

Ping-pong cu responsabilităţile

Instituţiile statului şi-au trasat termene practic imposibil de respectat, pe care apoi au ezitat să le amâne, în timp ce reprezentanţii la vârf ai acestora şi-au pasat de la unul la celălalt responsabilităţile. Iar declaraţiile publice au menţinut o permanentă stare de confuzie, astfel că investitorii care s-au aplecat cu maximum de seriozitate asupra procesului au avut nevoie de nervi de oţel pentru a-şi păstra calmul şi acuitatea în acest mediu total instabil. Aşa că nu e de mirare retragerea a cinci din 11 bănci care iniţial se angajaseră să sprijine proiectul.

Când, într-un final, a ieşit la lumină faptul că autorităţile sunt cele care nu şi-au îndeplinit partea de obligaţii şi că, de fapt, acestea nu au întreprins mai nimic din ce aveau de îndeplinit, a devenit limpede că privatizarea eşuează.

Iată ce condiţii trebuia să se îndeplinească până luni, potrivit normativului privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din acţiunile CFR Marfă:
** emiterea unei decizii din partea autorităţilor de concurenţă;
** finalizarea de către vânzător a conversiei creanţelor deţinute de stat asupra companiei la data semnării contractului şi definitivarea structurii capitalului social al societăţii în urma operaţiunii;
** obţinerea de către vânzător, de la finanţatorii interni şi externi ai societăţii, a unui acord cu privire la modificarea structurii acţionariatului societăţii, ca efect al încheierii contractului;
** creditarea contului vânzătorului cu toate sumele datorate de cumpărător;
** semnarea declaraţiei privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acţiuni în registrul acţionarilor şi de acţiuni al societăţii.

Surse apropiate negocierilor au declarat pentru „Adevărul“ că reprezentanţii comisiei de privatizare a CFR Marfă i-au chemat la discuţii pe cei de la GFR pentru a le comunica în principal că tranzacţia nu poate fi finalizată întrucât nu s-au îndeplinit condiţiile suspensive, ceea ce atrage după sine imposibilitatea efectuării plăţii celor 170,2 milioane de euro.

Asta după ce reprezentanţii Consiliului Concurenţei au precizat, în repetate rânduri, că nu pot emite un aviz (pozitiv sau negativ) într-un timp atât de scurt, întrucât compania este una de mari dimensiuni, iar un răspuns va putea fi oferit în termen de 45 de zile de la primirea de la GFR a tuturor documentelor necesare. Şi după ce Ministerul Transporturilor a ezitat să ceară Guvernului o amânare care se impunea de la sine în calendarul privatizării CFR Marfă...

Statul trebuie să dea banii înapoi

Dacă în după-amiaza zilei de luni autorităţile încă mai discutau despre privatizare cu reprezentanţii GFR, spre seară părţile au trecut la un altfel de negocieri: încheierea unui aranjament prin care procesul se opreşte, iar statul va trebui să returneze banii puşi la bătaie de către Grup Feroviar Român (10 milioane de euro ca garanţie şi 20 de milioane de euro ca avans din suma ce trebuia plătită la finalizarea procesului). Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor, a declarat luni seara că membrii comisiei de privatizare şi consultanţii Deloitte şi Muşat şi Asociaţii "analizează posibilitatea sau oportunitatea menţinerii garanţiei de către stat“. 

În luna iunie, GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane de euro pentru 51% din acţiunile CFR Marfă.

Reamintim că Grup Feroviar Român a cerut duminică, Ministerului Transporturilor, să facă public contractul pentru vânzarea pachetului majoritar de acţiuni la CFR Marfă, solicitând totodată implicarea directă a ministrului de resort, Ramona Mănescu, în vederea evitării unui eşec al privatizării.


Mai multe despre privatizarea CFR Marfă

Privatizarea CFR Marfă a eşuat. După trei ore de negocieri, GFR şi comisia de privatizare nu au ajuns la niciun acord Procesul de privatizare a CFR Marfă a eşuat după ce reprezentanţii Grup Feroviar Român (GFR) şi membrii comisiei de privatizare din Ministerul Transporturilor nu au ajuns la niciun acord privind transferul de acţiuni în proprietate privată. 

EDITORIAL: Semnificaţia eşecului privatizării CFR Marfă Nu că mi-aş fi făcut cine ştie ce iluzii. Constat doar, pentru a "n" oară, că aproape tot ce atinge statul se usucă.   În ciuda contextului internaţional dificil, de-ar fi să menţionăm doar criza financiară din America, guvernele României merg inconştient spre prăpastie.

Băsescu, despre privatizarea CFR Marfă: Prim-ministrul nu ar trebui să se teamă dacă a respectat legea Administraţia prezidenţială a reacţionat după afirmaţia premierului Victor Ponta, potrivit căreia funcţionarii statului s-ar teme deoarece preşedintele României ar fi dat ordin să fie anchetaţi de către DNA. Bogdan Oprea, purtătorul de cuvânt al lui Traian Băsescu, notează că niciun funcţionar al statului nu ar trebui să se teamă de justiţie dacă a respectat legea.

EXCLUSIV Privatizarea CFR Marfă: ce condiţii contractuale şi-au asumat, dar nu au îndeplinit instituţiile statului Lipsa unei poziţii clare de la Consiliul Concurenţei, întârzierea conversiei în acţiuni deţinute de stat asupra CFR Marfă şi lipsa avizului pe care Ministerul Transporturilor trebuia să-l obţină de la finanţatorii societăţii pentru schimbarea structurii acţionariatului sunt principalele piedici în calea privatizării transportatorului feroviar. Piedici puse de stat, nu de investitorul desemnat câştigător al licitaţiei de privatizare.

EXCLUSIV Negocieri dure pe CFR Marfă: comisia de privatizare vrea ca Gruia Stoica să plătească fără ca ministerul să-şi fi îndeplinit obligaţiile din contract În urma discuţiilor purtate timp de câteva ore astăzi, la Ministerul Transporturilor, au rezultat mai multe variante de lucru care converg către ideea ca ministerul să primească banii fără a-şi îndeplini obligaţiile.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite