De Paşte, piaţa cărnii contabilizează un profit dublu faţă de acum 5 ani. Cine face jocurile în industrie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sărbătorile pascale surprind piaţa cărnii în cel mai bun an din 2012 şi până în prezent. Masa de Paşte, în care abundă produsele din carne, anunţă cel mai bun sezon de vânzări pentru producători şi comercianţi din ultimii ani, arată o analiză realizată de KeysFin.

Afacerile din piaţa cărnii ar putea depăşi în acest an nivelul de 34 miliarde de lei, pe fondul creşterii consumului, dar şi ca urmare a evoluţiei semnificative a preţurilor.

Faţă de 2012, când piaţa cărnii raporta afaceri de 32,9 miliarde de lei,business-ul nu a crescut semnificativ (33,6 miliarde lei în 2017), dovadă că industria a ajuns deja la maturitate.

„Avansul de 2,2% din intervalul analizat de KeysFin trebuie pus însă în oglindă cu evoluţia profitabilităţii din acest sector, care înregistrează un rezultat remarcabil. În ultimii 5 ani, profitul net al companiilor din piaţa cărnii a crescut cu 115,9%, de la 901,4 milioane de lei în 2012 la 1,94 mld.lei în 2017. În acest an, profitul sectorului ar urma să treacă de 2,21 miliarde de lei”, afirmă experţii  KeysFin.

Rezultatul net raportat de companii a trecut de la o pierdere de 16,4 milioane de lei în 2012 la un plus de 838 milioane de lei în 2016, ultimul an pentru care există, în prezent, date complete la Ministerul Finanţelor.

Potrivit experţilor de la KeysFin, evoluţia susţinută trebuie pusă pe seama investiţiilor masive din acest sector.

„Ultimii 5 ani au adus investiţii semnificative pe întregul lanţ de producţie, de la creşterea animalelor la comerţ. Problemele cu pesta porcină, cu exporturile, alături de semnalul semnificativ dat de criza economică au impulsionat firmele din domeniu să îşi reorganizeze liniile de producţie, astfel că întregul lanţ economic s-a eficientizat, iar calitatea şi oferta de produse au crescut semnificativ”, afirmă cei de la KeysFin.

Datele arată, pe de altă parte, că din 2016 se observă o tendinţă uşoară de scădere a numărului de angajaţi, evoluţia fiind generată de eficientizarea schemei de personal şi mai ales de tehnologizarea proceselor de producţie.

Potrivit datelor companiei, în piaţa cărnii activează în jur de 9500 de firme, cele mai multe în sectorul creşterii animalelor (5777 în 2016), în timp ce sectorul de producţie sunt prezente puţin peste 1000 de firme. Restul reprezintă firmele din comerţul cu ridicata şi amănuntul.

Producătorii de carne înregistrează cea mai mare parte din cifra de afaceri a sectorului, de 13 miliarde de lei în 2016. Creşterea animalelor a generat în anul de referinţă un business de 11,4 miliarde de lei, în timp ce retailul a raportat afaceri de 7,7 miliarde de lei.

Cine face jocurile în industria cărnii

Topul investitorilor din piaţa cărnii este dominat de Smithfield România SRL.

Compania este principalul jucător din sectorul creşterii animalelor dar şi din cel al producţiei, cu afaceri de 732,8 milioane de lei respectiv 897,8 milioane de lei, în 2016.

În topul crescătorilor, Smithfield este urmată de Transavia SA, cu un business de 478,8 milioane de lei, Avicola Buzău şi Agrisol Internaţional, fiecare cu afaceri, de peste un sfert de miliard de lei. Clasamentul este completat de Interagroaliment SRL, Galli Gallo SRL, Banvit Foods SRL, Avicola Braşov, Fermador SRL şi Avicola Focşani.

„Este de remarcat faptul că 8 din 10 companii sunt crescători de păsări, dovadă a apetitului românilor pentru acest tip de consum, companii urmate de cele din sectorul creşterii porcilor. Principalul jucător din piaţă, Smithfield România, crescator de porcine din vestul ţării,  aduce 28% din cifra de afaceri din Top 10”, spun analiştii.

În sectorul producţiei de carne, locul secund, după Smithfield Prod, este ocupat de Unicarm SRL, cu o cifră de afaceri de 651,3 milioane de lei, Aaylex Prod SRL, cu business de 472,8 milioane de lei şi Caroli Foods SRL cu 429,7 milioane de  lei. Topul este completat, în ordinea cifrei de afaceri înregistrată în 2016, de Agricola International SA, Recunostinţa ProdCom Impex SRL, Elit SRL, Diana SRL, Aldis şi Scandia Food.

„Interesant este că cifra de afaceri, în acest sector, nu este direct proporţională cu numărul de angajaţi (ex: Smithfield), diferenţa fiind generată în primul rând de eficientizarea proceselor tehnologice”,  mai spun cei de la KeysFin.

„Rezultatele vin să confirme, în mare măsură, investiţiile semnificative ale jucătorilor din piaţă. Carnea de porc şi cea de pasăre sunt în prim-plan, consumul pe piaţa internă fiind în continuă creştere. De remarcat este evoluţia semnificativă a exporturilor în acest sector, care cunoaşte un trend ascendent, dublat de o diversificare tot mai mare a pieţelor de destinaţie”, au declarat experţii KeysFin.

Calitatea şi preţul, provocările din piaţa cărnii

Piaţa cărnii a trecut, în ultimii ani, printr-un proces de maturizare şi consolidare. Pe fondul investiţiilor semnificative, gama de produse a crescut, iar calitatea acestora a evoluat semnificativ.

„Într-o piaţă în care trendul vânzărilor era dat în primul rând de preţ, comportamentul de consum a început să se schimbe. Din discuţiile avute cu jucătorii din piaţă, am sesizat că românii au început să mizeze mai mult pe calitate. Este un trend în formare, însă cu valenţe extrem de pozitive. De la parizerul no-name, aflat în topul vânzărilor în trecut, clienţii şi-au reorientat consumul către produse mai sănătoase”, afirmă experţii KeysFin.

„Trendul ,,Healthy”, fără E-uri, aditivi etc. a atras un număr tot mai mare de clienţi, iar producătorii şi importatorii au urmat această direcţie. Românii au început să aleagă carnea şi mezelurile de calitate”, au mai spus aceştia. 2018 este considerat de experţii de la KeysFin drept un an semnificativ pentru piaţa cărnii. Focusul investitorilor se va muta, în mare parte, pe exporturi. Pe plan intern, principala provocare o va reprezenta inflaţia, creşterea preţurilor urmând să influenţeze într-o proporţie semnificativă evoluţia vânzărilor. “Apetitul pentru consum, pe fondul creşterilor salariale, va compensa în mare parte dinamica preţurilor, stimulând, totodată, diversificarea gamei de produse. Investitorii vor insista tot mai mult pe optimizarea formatelor de comercializare şi, mai ales, pe promovare, investiţiile în publicitate anunţându-se a fi peste cele din anul precedent”, au mai spus experţii KeysFin.

 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite