De ce crowdfunding-ul generează finanţări de o mie de ori mai mici în România decât în Occident

De ce crowdfunding-ul generează finanţări de o mie de ori mai mici în România decât în Occident

Roxana Muşoi, partener în cadrul casei de avocatură Rădulescu&Muşoi, specializată în consultanţă juridică în domeniul crowdfunding-ului

Antreprenorii români ar putea obţine finanţări de ordinul milioanelor de euro pentru dezvoltarea propriilor proiecte, dacă legea crowdfunding-ului va fi adoptată, potrivit casei de avocatură Rădulescu&Muşoi.

Aflat în stadiu incipient în România, crowdfunding-ul permite viitorilor antreprenori, aflaţi la început de drum şi fără surse de finanţare, să-şi prezinte ideile de business pe platforme online, iar dacă acestea sunt convingătoare pot fi finanţate de unul sau mai mulţi investitori. Aceştia pot primi în schimbul banilor serviciile/produsele generate de proiect, acţiuni în afacerea finanţată sau venituri din dobânzi.
 

Nu există protecţia antreprenorilor

 
„Dacă ar exista cadrul legislativ propus de ASF, investitorii ar fi mai protejaţi si, astfel, s-ar crea un apetit de finanţare mult mai mare decât în prezent“, precizează, într-un comunicat, Roxana Muşoi, partener al casei de avocatură Rădulescu&Muşoi. 
 
Avocata crede că România este un teren propice în special pentru finanţarea proiectelor de cercetare prin intermediul acestui concept, dacă finanţatorii şi-ar simţi protejată investiţia.  „Deocamdată, la noi funcţionează doar crowdfunding-ul de tip donaţie şi cel participativ, prin care finanţatorul primeşte acţiuni, dar nimic nu îi garantează că acea afacere/idee de afacere are potenţial şi că va putea beneficia de condiţiile stabilite la momentul investirii banilor proprii. Dacă vom avea o legislaţie bine articulată în această materie, vom putea vorbi şi despre un alt nivel al finanţărilor“, spune Muşoi.
 

SUA, campioană absolută la crowdfunding

 
În ţări precum Germania şi Franţa, se derulează finanţări de zeci de milioane de euro prin intermediul acestui sistem, în timp ce SUA este campioană absolută, gadgeturi precum consola Ouya fiind dezvoltate pe astfel de platforme. 
În schimb, în România au fost finanţate anul trecut, prin cea mai mare platformă online de crowdfunding, doar două proiecte, în valoare totală de 3.500 de euro. 
 
„În România se caută bani doar pentru finanţarea proiectelor culturale şi, rareori, IT, în vreme ce în ţări precum Spania şi Austria se finanţează multe proiecte din cercetare şi inovaţie. Crowdfundigul este o şansă reală şi pentru inventatorii români premiaţi la marile saloane de inventică, dar care nu reuşesc să fructifice aceste invenţii“, a conchis Muşoi. 
citeste totul despre: