ANALIZĂ De ce devine România principala destinaţie de externalizare a muncii

ANALIZĂ De ce devine România principala
destinaţie de externalizare a muncii

Blocul estic este din ce în ce mai competitiv pe piaţa de externalizare a muncii, iar România conduce acest trend, concurând cu ţări precum India şi China nu prin forţă de muncă ieftină, ci prin eficienţa costurilor şi calitatea serviciilor, arată o analiză a International Business Times.

Ştiri pe aceeaşi temă

În ciuda optimismului continuu din jurul industriei de outsourcing, ultimii ani au adus o schimbare de model, întrucât locurile de muncă plătite ieftin continuă să fie automatizate. Acest trend înseamnă că ţările trebuie să ofere în continuare mai mult decât mână de lucru ieftină pentru a rămâne competitive.

Pentru principalele centre de outsourcing din lumea în curs de dezvoltare, acest lucru s-a dovedit a fi deosebit de problematic. Dimensiunea globală a industriei de outsourcing IT a scăzut cu aproape 30%, de la 105 miliarde de dolari în 2014 la 77 miliarde de dolari în 2017.

India rămâne cel mai popular hub pentru externalizarea muncii, deoarece oferă o forţă de muncă masivă şi unele dintre cele mai accesibile costuri din lume. Peste 200 de corporaţii multinaţionale au birouri în India, iar alte 500 de companii livrează serviciile respective.

Chiar şi aşa, în ultimii ani, mai multe ţări au ridicat ştacheta şi au adus provocări la adresa modelelor tradiţionale de outsourcing. În loc să fie competitive prin cost scăzut al forţei de muncă, ceea ce este aproape imposibil în raport cu ţări precum China şi India, multe ţări europene s-au concentrat pe eficienţa costurilor şi pe calitatea serviciilor calificate pentru a reduce decalajul existent.

În timp ce unele ţări mai mari din Europa de Vest au devenit destinaţii populare - cum ar fi Germania şi Marea Britanie - în general, această nouă tendinţă este condusă de blocul estic aflat în curs de dezvoltare, România fiind în frunte.

Avantajele României în privinţa capitalului uman

În graba de a externaliza toate părţile sau o parte substanţială a muncii lor, în căutarea unor cheltuieli generale reduse, companiile s-au concentrat prea mult pe forţa de muncă ieftină. Pentru ţări precum India şi China, acest model a fost o linie de salvare şi un motor economic major. Cu toate acestea, pentru mulţi, valoarea globală - sub forma unor lucrări de calitate superioară, la o valoare bună - a devenit mai importantă decât preţul, iar corporaţiile au început să includă calitatea preţurilor şi eficienţa costurilor în calculele lor.

În căutarea muncii calificate, pe care mulţi actori tradiţionali din piaţa de outsourcing nu au reuşit să o găsească, corporaţiile au început să privească mai aproape de casă pentru soluţii de externalizare, iar România a devenit o opţiune atractivă.

În ultimii ani, România a înregistrat o mare schimbare în ceea ce priveşte oferirea acestor servicii, iar mari companii internaţionale din diverse industrii - inclusiv IBM, Microsoft, Oracle, GE, Deloitte, Dell, UbiSoft şi QualiTest - au deschis birouri aici. Potrivit indicelui ATKearny Global Services Location Index, ţara este deja clasată în top 20 de ţări din lume pentru outsourcing şi este o alegere de top 5 în Europa din mai multe motive.

Unul dintre ele este că sectorul are deja o forţă de muncă de peste 100.000 de profesionişti, care se axează în special pe asigurări, servicii financiare, telecomunicaţii, jocuri şi servicii bancare. Numărul este, de asemenea, în creştere rapidă, sectorul s-a extins cu numai 10% în ultimul an, contribuind în acelaşi timp cu aproape 20% din forţa de muncă existentă externalizată din Europa Centrală şi de Est. Această creştere explozivă este rezultatul concentrării puternice a ţării pe tehnologie şi pe educaţie lingvistică. Chiar şi cu o rată de aproape 15.000 de studenţi cu diplome în domeniul informaticii care absolvă anual, companiile se află într-o competiţie pentru găsirea ocupanţilor poziţiilor deschise, iar cererea continuă să crească.

Cel mai important, aceşti noi angajaţi care intră pe piaţă sunt foarte calificaţi. Ei sunt multilingvi – unul din cinci români vorbesc mai multe limbi străine –, ceea ce este o caracteristică esenţială pentru companiile care lucrează pe mai multe continente, prezintă abilităţi tehnologice şi financiare de nivel înalt şi, în general, cer salarii mai mici decât lucrătorii calificaţi din Occident.

Avantajul logistic

Mai mult decât capitalul uman, poziţia geografică a României faţă de principalele centre de afaceri occidentale ale lumii o face o opţiune mai atrăgătoare decât omologii săi asiatici. Spre deosebire de India sau China, care sunt la distanţă de mai multe fusuri orare faţă de SUA, Marea Britanie şi cea mai mare parte a Europei, România este cu doar două ore înaintea Angliei şi cu şapte ore înainte faţă de Coasta de Est a Statelor Unite.

Acest lucru poate părea inutil într-o lume digitalizată, dar viteza de operare poate duce la profituri majore sau pierderi, dacă sarcinile trebuie să aştepte un ciclu complet de afaceri pentru a fi aprobat sau finalizat. Pentru companiile care înfiinţează sucursale în ţările în care îşi externalizează activitatea - o practică pe care o fac cele mai multe mari corporaţii, inclusiv QualiTest – călătoriile către România pot fi, de asemenea, mult mai rentabile decât călătoriile repetate în India sau Orientul Îndepărtat. Cu o durată de zbor mai scurtă şi mai multe zboruri disponibile decât India, de exemplu, călătoria în România este posibilă şi pentru cei care călătoresc pe termen scurt şi chiar şi pentru întoarcerea a doua zi.

În timp ce costurile forţei de muncă pot fi mai scăzute în Orientul Îndepărtat decât în ​​Europa de Est, costurile generale - inclusiv costurile zborurilor, gestionarea şi costurile potenţiale ale decalajelor culturale - sunt mai scăzute atunci când munca este externalizată în România.

De asemenea, România beneficiază de doi factori politici importanţi: statutul său de membru în Uniunea Europeană şi un sprijin instituţional solid din partea guvernului. Aceasta include mai multe stimulente şi scutiri fiscale, alături de salariile care rămân extrem de competitive în UE (salariul minim pe economie este al doilea cel mai mic din cadrul uniunii politice). Mai important, apartenenţa la UE are mai mult decât avantaje financiare şi de securitate.

În calitate de stat membru, reglementările şi legile privind respectarea legislaţiei trebuie să fie în concordanţă cu cele din Uniune, ceea ce înseamnă că firmele au bariere de pornire semnificativ mai mici la înfiinţarea birourilor aici. În afară de configuraţia mai simplă, aceasta oferă companiilor un cadru şi o infrastructură mult mai sigure pentru tranzacţiile financiare, precum şi acces la multe dintre aceleaşi servicii financiare şi bănci disponibile în tot Occidentul.

O destinaţie în creştere de outsourcing

Pentru companiile care caută soluţii de outsourcing „apropiate de casă”, România este din ce în ce mai atrăgătoare. Forţa de muncă a ţării are o înaltă calificare şi se concentrează pe sectoare care nu au fost copleşite de automatizare. Furnizarea de servicii financiare şi IT necesită încă o mână de lucru de înaltă calificare, iar educaţia este o componentă vitală care contribuie la poziţia de top a acestor soluţii în România. Pentru orice companie care are în vedere externalizarea, a merge pe opţiunea cea mai ieftină nu poate da întotdeauna cele mai bune rezultate. În schimb, alegerea opţiunii celei mai rentabile, aşa cum se dovedesc rapid a fi Bucureştiul şi alte oraşe din România, înseamnă că firmele pot totuşi să-şi scadă cheltuielile generale, dar fără a da de dureri de cap şi de muncă care nu corespunde standardelor acceptate. În ansamblu, Europa de Est continuă pe traiectoria sa financiară emergentă, iar România capătă rapid mantaua de conducere.

citeste totul despre: