René Magritte, pictorul cu opere prea celebre ca să poată fi furate. „Bineînţeles că nu este o pipă. Încearcă numai să o umpli cu tutun”

René Magritte, pictorul cu opere prea celebre ca să poată fi furate. „Bineînţeles că nu este o pipă. Încearcă numai să o umpli cu tutun”

Rene Magritte (1898-1967) a fost unul dintre cei mai celebri pictori suprarealişti, cele mai cunoscute picturi ale sale fiind „Fiul Omului”, „Trădarea imaginilor”, respectiv „Îndrăgostiţii”. Deşi la prima vedere un artist simplu, în spatele picturilor lui Magritte, se regăsesc elemente infuzate de experienţele pictorului, un absurd comic, precum şi o experienţă de om în publicitate.

O zi la Balkanik Festival. Muzică pentru toată lumea şi dans în ploaie FOTO VIDEO

O zi la Balkanik Festival. Muzică pentru toată lumea şi dans în ploaie FOTO VIDEO

Între 8 şi 10 septembrie, la Gara Regală Băneasa, are loc Balkanik Festival, un eveniment care adună oamenii pentru a se bucura, în primul rând de muzică, iar mai apoi, pentru proiecţii de filme, pentru expoziţii de fotografie sau pentru obiecte lucrate de meşteşugari. O zi de Balkanik Festival înseamnă o porţie din cea mai plăcută şi mai dorită epuizare- cea datorată dansului.

Violonista Anne-Sophie Mutter interpretează Dvořák la Bucureşti

Violonista Anne-Sophie Mutter interpretează Dvořák la Bucureşti

Pentru a doua oară la Festivalul Internaţional George Enescu, violonista de renume mondial Anne-Sophie Mutter va urca pe scena Sălii Palatului vineri, 8 septembrie, pentru a interpreta Concertul pentru vioară şi orchestră în La minor, op. 53, de Antonín Dvořák (în aceeaşi zi, cu 176 de ani în urmă, se năştea compozitorul ceh).

INTERVIU Doi tineri antreprenori, Raluca Şoaita şi Andrei Breahnă, despre artă ca business: „Într-o colecţie de artă nu există alegeri greşite“

INTERVIU Doi tineri antreprenori, Raluca Şoaita şi Andrei Breahnă, despre artă ca business: „Într-o colecţie de artă nu există alegeri greşite“

Raluca Şoaita  şi Andrei Breahnă sunt doi români pasionaţi de artă care s-au întâlnit întâmplător, la Paris, pe când ea îşi făcea studiile masterale în arhitectură, iar el lucra într-o multinaţională franceză. „Adevărul.ro” a vorbit cu acest cuplu care, în 2014, a deschis, în Capitală, galeria de artă Eastwards Prospectus, care astăzi găzduieşte expoziţii, nu doar ale artiştilor români, ci şi ale unora de talie internaţională.

În Miercurea uraganului, 20 Septembrie, la Sala Mare a Palatului, Berlioz – La Damnation de FaustCorul şi Orchestra Filarmonicii „George Enescu” (maestru de cor: Ion Iosif Prunner), Dirijor: John Nelson, Director multimedia: Petrika Ionesco, Solişti: Clémentine Margaine (Marguerite), Peter Hoare (Faust), Nicolas Testé (Méphistophélès), Şerban Vasile (Brander)

acum 1 ora · comentarii (0)

9 septembrie a fost un maraton muzical, mi-l amintesc, început la Sala Radio, cu vioara emoţionantă, străvezie, a lui Dmitry Sitkovetsky, şi sfârşit cu un Bruckner – Simfonia a IV-a „Romantica” – plin de viaţă, de corp, în interpretarea minunatei Münchner Philharmoniker, sub bagheta (cu totul minimalistă) a lui Valery Gergiev.

acum 20 ore · comentarii (0)

Doar ascultând, seară de seară, evoluţia în Festival a marilor orchestre, realizezi faptul că fiecare dintre acestea se defineşte asemenea unui organism viu, dinamic; realizezi că fiecare dispune de personalitate proprie, de un colorit timbral dominant, de un anumit tip de acţiune; chiar de o dominantă emoţională. Iar aceasta aproape indiferent de personalitatea şefului de orchestra, de repertoriul abordat.

acum 6 zile · comentarii (0)

Într-o Miercuri, 13 Septembrie, la Sala Mare a Palatului/ Hindemith – Mathis der Maler (variantă concertantă)/ Orchestra Naţională Radio, Corul Academic Radio (maestru de cor: Ciprian Ţuţu), Dirijor: Lawrence Foster/ Torsten Kerl, Stella Gregorian, Norbert Ernst,  Katerina Tretyakova, Martin Snell, Falk Struckmann, Brigitte Pinter, Lester Lynch,  Cosmin Ifrim, Balint Szabo ,  Peter Galliard

acum 6 zile · comentarii (0)

Desigur, fiecare artist se cântă pe sine – dar senzaţia asta e cu atât mai pregnantă dacă îl asculţi pe Valentin Răduţiu. Laureat al Concursului Enescu în anul 2011, Valentin cântă Concertul nr. 1 pentru violoncel şi orchestră de Şostakovici – şi intră cu totul sub mantia lui. Se cântă pe sine, se oferă cu generozitate. E unul cu violoncelul, unul cu Şostakovici, unul cu după-amiaza asta plină, muzicală, a Festivalului Enescu.

acum 8 zile · comentarii (0)

Vi le-amintiţi? Erau dramatice. Şi, pe alocuri, stârneau teamă. Dar şi un soi de dependenţă greu de lecuit. Marea Morevna, Finist Şoimanul, Coşcei cel făr’ de moarte. Şi-aveau un ton anume, un fir, un aer – un ceva separator; într-un cuvânt, erau inconfundabile. Cum a fost, în mintea mea, şi Orchestra Naţională Rusă în cele două seri de festival: mândră şi inconfundabilă. Un corp perfect autonom, funcţionând fără cusur.

acum 9 zile · comentarii (3)

Anna Pavlova era deja o balerină cunoscută a Teatrului Mariinsky din Sankt Petersburg atunci când Mihail Fokin a creat pentru ea, în anul 1905, solo-ul „Moartea lebedei“, pe muzică din „Carnavalul animalelor“ de Camille Saint-Saëns. Iar baletul acesta incredibil de trist, despre viaţă, în ultimele ei clipe, despre moartea căreia i te predai, a devenit emblema Annei. Şi-apoi a devenit etern. Ca şi Pavlova. Balerina cu majuscule.

acum 10 zile · comentarii (1)

O inaugurare cu opera „Oedipe” era mai mult decât necesară. Dacă n-a fost să fie printr-o producţie scenică a oricărui teatru ce o are în repertoriu, preferabil Opera Naţională Bucureşti, binevenit s-a arătat un concert cu susţinere internaţională de prestigiu, mai ales prin prezenţa pe podium a celebrei London Philharmonic Orchestra, condusă de Vladimir Jurowsky.

acum 10 zile · comentarii (1)

Era Duminică, 10 Septembrie, la Sala Mare a Palatului: Enescu – Simfonia nr. 1 în mi bemol major op. 13; Saint-Saëns – Concertul pentru violoncel nr. 1 în la minor op. 33; Rimsky-Korsakov – Suita simfonică op. 35 „Sheherazade“ Münchner Philharmoniker/ Valery Gergiev/ Andrei Ioniţă (violoncel)/ Lorenz Năsturică-Herschcowici (Concert maestru)

acum 10 zile · comentarii (0)

418 Contemporary Art Gallery, prestigioasa şi eleganta galerie de artă din Bucureşti, s-a relocat de-acum înainte, „cu arme şi bagaje“, la Cetate Arts Danube, unde s-a vernisat, sâmbătă, expoziţia „Fluid Networks“ a tânărului artist Petrică Ştefan. Aici, „pe malul stâng al Dunării albastre“, la superba proprietate a Joanei Grevers, curator şi istoric de artă, se pregăteşte un centru cultural care va rivaliza cu cele mai vechi şi consacrate.

acum 11 zile · comentarii (0)

Într-o noapte, Vineri spre Sâmbătă, 8/9 Septembrie 2017, la Ateneul Român/ Mozart – Così fan tutte/ Les Musiciens du Louvre, Opt membri ai Corului Filarmonicii „George Enescu”/ Dirijor: Mark Minkowski/ Ana Maria Labin (Fiordiligi), Serena Malfi (Dorabella), Robert Gleadow (Guglielmo), Anicio Zorzi (Ferrando), Jean-Sebastien Bou (Don Alfonso), Giulia Semenzato (Despina)

acum 12 zile · comentarii (0)

„Numai pentru concertul din seara asta şi pentru cel de-aseară [despre „Oedipe” e vorba], abonamentul la Festival îşi merită toţi banii”, zice, cu ochi sclipitori, doamna de lângă mine. E duminică, 3 septembrie, Joshua Bell şi Academy of St Martin in the Fields tocmai au încheiat Concertul nr. 1 pentru vioară şi orchestră în sol minor de Bruch – şi în Sala Mare a Ateneului Român e o energie minunată, bună de pus pe rană.

acum 14 zile · comentarii (2)

În mod cert, creaţia enesciană este bine poziţionată în concertele ediţiei actuale. Este ediţia ce găzduieşte cele mai numeroase lucrări ale maestrului, peste treizeci în toate genurile, creaţii deja intrate în istorie, cum este opera Oedipe; dar şi creaţii abea descoperite printre zecile de manuscrise ale arhivelor.

acum 15 zile · comentarii (0)
Postari Recente