Dragoste şi moarte sau Manifest pentru sănătatea cinemaului

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

OMNIBUS Calupul de scurtmetraje „Scurt/4: Istorii de inimă neagră“, semnate de patru tineri regizori: Luiza Pârvu, Radu Jude, Andrei Creţulescu, Iulia Rugină, poate fi considerat un manifest al noii generaţii de cineaşti, al „valului de după noul val“.

Fiecare dintre cele patru scurtmetraje a mai putut fi vizionat până acum de publicul festivalier specializat şi are cel puţin o prezenţă, dacă nu şi premii, la prestigioasele festivaluri de film internaţionale. Îndrăzneala este dată însă, acum, de reunirea lor într-un singur film de dimensiunile unui lungmetraj, care să fie distribuit şi prezentat publicului larg ca orice alt film românesc, cu o promovare chiar clar mai bună decât a multor alte produse autohtone. Sarcina şi-a luat-o firma de distribuţie Freealize, dar, ţinând cont că fiecare scurtmetraj are propria casă de producţie şi de distribuţie, a rezultat un efort comun al mai multor oameni implicaţi în noua industrie cinematografică românească.

Ideea s-a dovedit a fi una fericită, pentru că produsul final este coerent şi în mod clar propune ceva, o idee despre cinematograf diferită faţă de cea a generaţiilor anterioare şi chiar faţă de produsele cele mai de succes ale aşa-numitului „nou val“ românesc al anilor 2000. Din punct de vedere al subiectelor, ceea ce leagă cele patru scurtmetraje, „inima neagră“ din titlu, este tema morţii; în subsidiar ele sunt şi poveşti de dragoste, „de dragoste rănită“ mai exact, chiar dacă nu toate. Aşadar, nu avem de-a face cu vreo concesie făcută comercialului, dar respectivele filme au, cu toatele, un potenţial de public, care ar fi păcat să nu fie fructificat aşa cum trebuie.

Veteranul Jude

Cu siguranţă, vârful selecţiei este asigurat de noul scurtmetraj al lui Radu Jude, „Trece şi prin perete“, prezentat anul acesta la Cannes şi distins cu o menţiune a secţiunii Quinzaine des Réalisateurs. Desigur, Radu Jude (veteranul grupului) este unul dintre numele din prima linie a noului val douămiist, numai că el este unul dintre cineaştii cei mai versatili ai acestui grup, care a evoluat de la film la film, spre deosebire de alţi congeneri ai săi. În plus, Jude a excelat permanent în scurtmetraj: „Lampa cu căciulă“ (poate cel mai bun „scurt“ al noului val, în orice caz cel mai premiat), „Dimineaţa“, „Alexandra“, mediumetrajul „Film pentru prieteni“ etc.

Aici, însă, regizorul continuă oarecum, stilistic vorbind, ceea ce a făcut în precedentul său scurtmetraj, „O umbră de nor“ (2013), la rândul său premiat la Cannes, ambele filme reprezentând o schimbare substanţială de limbaj faţă de peliculele sale anterioare. „Trece şi prin perete“ este inspirat dintr-o schiţă a lui Cehov despre „teama de morţi“ şi o are în rolul principal pe fetiţa Sofia Nicolaescu, cea din „Toată lumea din familia noastră“ (2012); o apariţie savuroasă are şi Gabriel Spahiu, „actor-fetiş“ al regizorilor noului val, în rol de orb. Unitatea şi simplitatea (aparentă) a filmului sunt perfecte: un apartament de bloc, acţiunea în timp real, iar camera este plasată în punct fix, doar panoramând uşor pentru a urmări personajul fetei. În 2015, îl aşteptăm cu mare interes pe Jude cu două lungmetraje, „Aferim!“ şi „Inimi cicatrizate“ (ecranizare după Blecher).

Trei exerciţii de stil

Tot fără tăieturi de montaj lucrează şi Andrei Creţulescu, excentric critic de film şi muzică rock, care şi-a asumat, treptat, rolurile de producător şi, acum, regizor. Filmul său „Kowalski“ este un cadru fix de durata a 18 minute, cu patru actori care se confruntă pe rând: Andi Vasluianu, Dorian Boguţă, Şerban Pavlu şi Rodica Lazăr. Ca mod de abordare, filmul este o simpatică „tarantiniadă“, operă à la Tarantino, care totuşi nu spune nimic nou.

În timp real se desfăşoară şi acţiunea din „O lume nouă“ / „Start Anew World“, scurtmetrajul Luizei Pârvu care deschide omnibusul, scris şi produs în colaborare cu Toma Peiu. Plasat în Pennsylvania anului 1909 şi realizat în dulcele stil minimalist, filmul este un omagiu adus „celor care ne-au dat nume“, emigranţi transilvani de la începutul secolului. Cei doi cineaşti sunt la rândul lor în prezent studenţi peste Ocean, unde au şi turnat filmul. Ca întotdeauna, excelentă actriţa Olimpia Melinte, care practic ia toată greutatea filmului asupra sa.

„Bomboana de pe tort“ este ultimul film al selecţiei, „Să mori din dragoste rănită“, care o prezintă pe regizoarea Iulia Rugină, marea speranţă a generaţiei sale, în cea mai bună formă a ei, departe de platitudinea din „Love Building“, filmul cu care debutase în lungmetraj. Într-un fals timp real, scenariul spune povestea a doi sinucigaşi, legaţi de dragostea comună pentru Angela Similea, ca orice hipsteri care se respectă. Filmul, scris de regizoare împreună cu Oana Răsuceanu şi Ana Agopian, colaboratoarele sale de cursă lungă, este interpretat de studenţi ai şcolii Actorie de Film şi îi oferă, în final, o triumfală revenire legendarei dive a RomPop-ului anilor ’70-’80.

Info

Scurt/4: Istorii de inimă neagră (România, 2014)
Regia: Luiza Pârvu, Radu Jude, Andrei Creţulescu, Iulia Rugină
Cu: Olimpia Melinte, Florin Penişoară, Sofia Nicolaescu, Gabriel Spahiu, Andi Vasluianu, Şerban Pavlu, Dorian Boguţă, Adina Şteţcu, Paul Radu, Angela Similea

3 stele

Citeşte şi: „Valul de după Noul Val“ – ancheta mea din 2010 despre viitorul noului cinema românesc

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite