Zece măsuri pentru călătorii CFR

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Adevărul
Foto: Adevărul

Operatorul feroviar de stat ar trebui să ia lecţii de la transportatorii privaţi  de pe calea ferată şi de pe şosele. CFR trebuie să ia măsuri care nu costă mai nimic, dar care ar putea revigora compania. Pasagerii ar avea condiţii mai bune şi ar economisi timp şi bani.

Orice călător care circulă mai des sau mai rar cu trenurile CFR poate identifica lipsurile care slăbesc calitatea serviciului naţional de transport feroviar. Pentru eliminarea acestor lipsuri, vă propunem un set de măsuri pe care vă invităm să le ierarhizaţi în funcţie de propriile experienţe.

Iată, pe scurt, ce ar putea întreprinde CFR pentru a recupera atât cotele de piaţă pierdute, cât şi încrederea pasagerilor:

-Preţ rezonabil pentru biletele de tren. Pe majoritatea rutelor de la 200 la 500 de kilometri, biletul de tren costă de aproape două ori mai mult decât cel de autocar. Pe rutele lungi, de peste 500 de kilometri, preţurile sunt atât de mari, încât concurează cu biletele de avion. Fie că işi iau bilet „cu loc" sau „fără loc", pasagerii plătesc preţuri aproape la fel. În asemenea condiţii este firesc ca pasagerii să aleagă variantele concurente.

-Revenire masivă pe rutele cu potenţial de navetă. Părăsirea rutelor pe care - în varianta rutieră - circulă sute şi chiar mii de persoane zilnic a fost cea mai nefericită decizie a conducerii CFR Călători. Revenirea trenurilor pe aceste rute va revigora afacerea companiei de stat.

-„Naşii" corupţi, concediaţi imediat! Faptul că unii pasageri pot circula fără să-şi cumpere bilet creează un mare disconfort în rândurile celorlalţi, care se simt „fraieriţi". În plus, încasările companiei sunt semnificativ reduse, chiar dacă trenurile sunt ticsite de călători, ceea ce „găureşte" serios bugetul transportatorului.

Chiar şi în cazul trenurilor unde, de obicei, există supracontrol, „naşii" îi ajută imediat pe cei care „au uitat" să-şi ia bilet în schimbul unei sume mai mici decât preţul normal al legitimaţiei de călătorie. Particularii elimină imediat controlorii care acceptă plăţi oneroase de la clienţi.

-Posibilitatea de a cumpăra bilete din tren, fără suprapreţ. Când un călător prinde trenul la limită şi nu mai apucă să-şi cumpere bilet, este incorect ca la cumpărarea din tren să plătească o suprataxă, care aproape că dublează costul călătoriei. În trenurile particulare, biletul se cumpără la urcarea în tren, fără suprataxă, chiar de la controlor.

-Instalarea unor automate care să emită bilete de tren chiar pe peronul gării. În Franţa, pasagerul are posibilitatea de a-şi achiziţiona tichetul de călătorie în câteva secunde doar prin apăsarea câtorva taste a unor automate din gară.

-Atenţie la legăturile dintre trenuri! Există încă destule cazuri în care un tren soseşte după ce legătura către alte localităţi a plecat. O analiză a mersului trenurilor ar putea duce la corectarea orarelor de parcurs, astfel încât să se evite asemenea situaţii total neplăcute pentru călători.

-Sistem performant de rezervări, inclusiv cu reduceri pentru biletele cumpărate anticipat. Abia în luna octombrie a acestui an, CFR a introdus un sistem online de achitare a tichetului de călătorie prin utilizarea unui card bancar valid. În luna aprilie, reprezentanţii CFR s-au gândit să introducă un sistem online care permitea doar rezervarea locului. Biletul era în schimb ridicat doar dacă te deplasai până la gară. Prin telefon nu se fac rezervări.

-Dezvoltarea unor curse interurbane de linie pentru cei ce locuiesc în mediul rural şi lucrează la oraş. În cele mai multe ţări din UE, naveta de la sat la oraş se face cu trenuri speciale.

Navetiştii sunt surse sigure de venit pentru transportatori, pentru că aceştia cumpără abonamente lunare. De asemenea, dezvoltarea unor curse care să facă legătura cu aeroporturile. Roma este legată de toate aeroporturile de linii de cale ferată, cu trenuri care circulă zi şi noapte, până la Gara Termini.

-Curăţenie în trenuri, nu numai în cele de rang superior. Trenurile care circulă în regim personal, dar şi acceleratele sunt pline de cutii de bere goale şi de tot felul de ambalaje. Mulţi dintre pasageri cumpără produsele de la vânzătorii ambulanţi care merg nestingheriţi prin tren. Trenurile au ajuns şi loc de desfacere pentru ceasuri sau telefoane furate.

-Locuri speciale în care fumatul să fie permis în tren. Interzicerea fumatului în trenurile româneşti a venit în urma faptului că s-au aruncat ţigări aprinse din mers în zone cu potenţial de incendiu. CFR ar putea amenaja locuri speciale în vagoane sau chiar vagoane speciale în care fumatul să fie permis, cu imposibilitatea aruncării de ţigări aprinse în afara trenului. Transportatorul ar câştiga, astfel, clienţii pierduţi din rândurile fumătorilor.

Întocmiţi un top al măsurilor pentru pasagerii CFR!

Măsurile prezentate alăturat sunt descrise pe scurt şi enumerate într-o ordine aleatorie. Vă invităm să întocmiţi un clasament al acestora şi să-l postaţi pe site-ul nostru, www.adevarul.ro. Setul de măsuri, în ordinea stabilită pe baza clasamentelor trimise de cititori, va constitui şi un punct de plecare pentru monitorizarea pe care o vom face asupra companiei feroviare de stat.

Astfel, vom urmări dacă măsurile propuse de noi vor fi sau nu adoptate de către CFR şi vom înainta solicitări exprese în acest sens către noua echipă de conducere ce se va instala în următoarea perioadă la Ministerul Transporturilor. Aşteptăm mesajele şi sugestiile voastre pe www.adevarul.ro

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite