O descoperire remarcabilă ar putea opri îmbătrânirea celulelor, permiţând astfel oamenilor să trăiască mii de ani

Foto: Shutterstock

Un nou studiu publicat de oamenii de ştiinţă de la Arizona State University şi Texas A&M University a realizat o descoperire în studiul ADN-ului plantelor care ar putea ajuta la descoperirea unei ”gene a nemuririi”, arată CNN, citat de Digi 24.

Deşi aceasta nu ar asigura nemurirea, aşa cum sugerează numele, ea ar putea permite oamenilor, în teorie, să trăiască pentru o perioadă de câteva mii de ani.

„Este pentru prima oară când am reuşit să identificăm structura detaliată a telomerazei din plante”, spune dr. Julian Chen, co-autor al studiului şi profesor de biochimie la Arizona State University, SUA. Telomeraza este o proteină asociată cu rezistenţa la procesul de îmbătrânire şi enzima care creează ADN-ul telomerilor, structurile localizate la vârful cromozomilor noştri, care sunt însărcinate cu protejarea celulelor de procesul de îmbătrânire, în timp ce se multiplică.

”Referitor la cercetarea fundamentală, aceasta este o descoperire uriaşă, deoarece acum avem în sfârşit posibilitatea de a studia telomeraza din plante şi de a înţelege cât de diferită sau similară este faţă de cea prezentă în animale”, a declarat Chen.

”Este o cercetare de bază. Până la a aplica pe oameni rezultatele acestor studii mai e cale lungă” a menţionat Chen, vorbind despre posibilitatea ca această cercetare să permită într-o zi oamenilor să trăiască pentru câteva mii de ani.

Cum funcţionează telomeraza

Un nivel ridicat de telomerază păstreză telomerii lungi, permiţându-le astfel să protejeze celulele în timp ce se multiplică. Majoritatea celulelor din corpul nostru au însă un nivel foarte scăzut de telomerază, astfel încât ele îmbătrânesc pe măsură ce se multiplică. Acest lucru duce la îmbătrânirea corpului, iar celulele nu mai funcţionează normal.

Atunci când vârfurile celulelor sunt protejate de telomeri, situaţia se schimbă radical. Doar o bucată din telomer este pierdută în timpul diviziunii celulare, şi o parte importantă de ADN rămâne în urmă. Ţinând cont de faptul că o celulă trece prin 50-70 de diviziuni, lipsa telomerilor poate duce la instabilitatea cromozomilor sau la celule care nu se vor mai putea diviza.

Oamenii au nivele mari de telomerază în cromozomii celuleor stem sau ai spermei, astfel încât acestea se pot diviza de mai multe ori, fără a îmbătrâni.