Industria de gaming este în continuă expansiune şi oferă perspective interesante startup-urilor. Cum arată însă viitorul în gaming şi care sunt paşii care trebuie parcurşi pentru a transforma un concept într-un joc de succes? Am aflat aceste răspunsuri la ultima ediţie TechHub Meetup de la profesionişti din cadrul Disney Interactive Studios.
Tim
Hernandez (Senior Manager Production Disney Interactive Studios) şi Robert
Griffis (Technical Director Disney Interactive Studios) au urcat pe scena TechHub Bucharest pentru a răspunde
întrebărilor audienţei şi a oferi sfaturi din propria experienţă. Evenimentul a
fost organizat în colaborare cu RGDA (Romanian Game Developers Association) şi
susţinut de Mavenhut, iar discuţiile au fost moderate de Bogdan Lucaci
(Creative Manager Gameloft).
1.
Convergenţa
este viitorul!
În contextul
în care din ce în ce mai multe dispozitive şi accesorii pot fi folosite pentru jocuri,
companiile din domeniu trebuie să răspundă provocării de a integra aceste
tehnologii pentru a crea o experienţă captivantă pentru utilizatori. „Conţinutul jocurilor trebuie adaptat
dispozitivelor integrate şi realizat în aşa fel încât să ofere o experienţă
unică, experienţă ce determină utilizatorii să revină”, recomandă Tim
Hernandez (Senior Manager Production Disney Interactive Studios).
2.
Conectează-te
cu utilizatorii!
Comunicarea
cu oamenii care îţi folosesc produsul este esenţială pentru a înţelege nevoile
acestora şi a le satisface cât mai bine. Un joc este mai mult decât un produs:
utilizatorii dezvoltă o relaţie specială cu caracterele din jocuri şi trebuie
să fie mulţumiţi şi încântaţi de experienţă, iar ca să înţelegi asta trebuie să
fii în permanentă legătură cu ei.
3.
Comunicarea
cu echipa face diferenţa între succes şi eşec în gaming!
Este foarte
important ca echipa să aibă imaginea de ansamblu, iar fiecare persoană trebuie
să înţeleagă care este rolul ei. „Asta
este mereu o provocare pentru că dacă oamenii din echipă nu înţeleg conceptul
sau nu sunt mulţumiţi de standarde şi modul de lucru, apar probleme pe care
trebuie să le rezolvi şi întârzieri care pot fi fatale”, spune Robert
Griffis (Technical Director Disney Interactive Studios)
4.
Lansează
devreme, eşuează rapid!
Există doi
factori determinanţi pentru succesul unui joc: calitatea acestuia şi timpul în
care el ajunge pe piaţă. Din perspectiva lui Tim Hernandez, cea mai mare
greşeală pe care o poţi face este să lucrezi prea mult timp la un joc. E
important să lansezi devreme şi să iterezi rapid, având în vedere faptul că
rata de succes a jocurilor este destul de mică şi este preferabil să înţelegi
rapid dacă produsul tău va reuşi sau nu.
5.
Analizează
atât aspectele tehnice, cât şi cele de business!
Producătorul
de jocuri trebuie să înţeleagă perspectiva tehnică, dar să aibă mereu în vedere
şi potenţialul de business al produsului pe care îl dezvoltă. Fiecare membru al
echipei este interesat să facă cel mai bun produs posibil, însă e important să
ştii să adaptezi viziunea iniţială pentru a dezvolta un produs minim viabil şi
a-l valida cu piaţa. Restul poate aştepta, iar jocul poate fi îmbunătăţit
ulterior.
6.
Calitate
versus timp!
De multe ori
în industria de jocuri există termene limită stricte şi apar situaţii în care
eşti nevoit să sacrifici calitatea produsului. „Calitatea este esenţială şi există o linie foarte fină atunci când ai
stabilit o dată pentru lansare: trebuie să faci tot ceea ce poţi şi să nu
renunţi la lucruri esenţiale, respectând însă în acelaşi timp planificarea”,
spune Tim Hernandez (Senior Manager Production Disney Interactive Studios).
Acest lucru se învaţă în timp şi de la un joc la altul înveţi să estimezi din
ce în ce mai bine timpul de care ai nevoie pentru a livra un produs de calitate,
după cum explică Robert Griffis.
7.
Lansează cel
puţin o lună într-o piaţă limitată.
E important
să faci o lansare restrânsă la început pentru a înţelege cum se comportă
utilizatorii şi a analiza statisticile şi indicatorii relevanţi. Este o
informaţia valoroasă pentru producătorii de jocuri care permite să iei decizii
documentate şi să faci A/B testing într-un mediu controlat.
La final, nu
există nici o formulă magică pentru a face un joc de succes! „Atunci când am lansat primul joc mă
aşteptam să facem milioane de dolari din prima zi având în vedere experienţa
tehnică pe care o aveam şi puterea brandului. Nu a fost aşa şi am înţeles
ulterior că trebuie să fii capabil să vinzi un joc, să aduci utilizatori şi să
îmbunătăţeşti continu experienţa acestora.”, a mărturisit Tim Hernandez
(Senior Manager Production Disney Interactive Studios).
Brandul
Disney nu îţi garantează succesul pe piaţă, iar să lucrezi pentru cea mai
importantă companie din domeniu aduce cu sine pe lângă beneficii şi o mare
responsabilitate: presiunea de a te ridica la înălţimea aşteptărilor fanilor şi
de a le oferi acestora experienţa şi calitatea cu care sunt obişnuiţi.
Seria de
evenimente TechHub Meetup continuă la TechHub Bucharest. Joi, 8 mai, vorbim
despre modul în care aplicaţiile şi serviciile cloud revoluţionează internetul
şi ne influenţează în activitatea noastră de zi cu zi. Olaf Lausen (New Business Development Cosmote & Romtelecom
România), Dragoş Ilinca (Co-Fondator
şi VP Marketing UberVu) şi Radu Hasan
(Co-Fondator şi CEO SmartBill) sunt invitaţii speciali ai serii, iar participarea
este gratuită în limita locurilor disponibile. Înscrierile se realizează online
aici.