INTERVIU Cum se vede Black Friday pentru Radu Vîlceanu, omul care creează magazine online

INTERVIU Cum se vede Black Friday pentru Radu Vîlceanu, omul care creează magazine online

Radu Vîlceanu, director şi fondator ContentSpeed FOTO Răzvan Băltăreţu

Black Friday 2013, în variantă românească, începe pe 22 noiembrie. Apoi mai e o repriză la finalul ultimei săptămâni din noiembrie. Dar înainte de aceste eveniment, „Adevărul“ a vorbit cu Radu Vîlceanu, director şi fondator ContentSpeed, companie specializată pe soluţii de comerţ electronic. Am vorbit cu Vîlceanu despre Black Friday, dar şi despre un nou produs al companiei, eDistribution.

Dacă n-ai trăit drept pustnic într-o peşteră din România, cumva tot ai aflat de Black Friday sau „Vinerea neagră“. Este un eveniment generat în SUA, preluat în urmă cu câţiva ani şi la noi, iar în România a devenit motorul cu reacţie pentru retail. Şi pe bună dreptate, deoarece este aşezat strategic înaintea sărbătorilor de iarnă şi la suficientă distanţă de vară şi vacanţe în care oamenii şi-au cheltuit banii. Radu Vîlceanu caracterizează perioada drept una în care majoritatea industriilor au o şansă la vânzări mari.

„Domeniile pe val sunt sunt acum fashion şi lifestyle, pe măsură ce se schimbă moda. Nu e la fel de spectaculos precum Black Friday, dar au o creştere mare şi motivul e foarte simplu. Sunt diferenţe majore între marja de câştig pe aceste nişe, faţă de marja în IT, adică una între 30-60%, respectiv de 4-5%“, afirmă acesta.

„Aceste magazine de fashion au profit bun şi atunci investesc pentru a profita de val. Eu o văd ca pe următoarea mare schimbare în eCommerce. Încet-încet se vor cumpăra mai multe haine de pe Internet decât din mall-uri. Asta înseamnă că se va pune o presiune pe retailerii tradiţionali pentru a trece în online. Aşa s-a întâmplat şi cu IT-ul“, explică Vîlceanu. Dacă nu ai observat acest trend până acum, e de înţeles, abia a început să se închege la nivelul magazinelor locale.

Dar asta nu înseamnă că doar cei din IT şi electrocasnice se duc spre fashion, ci şi o altă nişă importantă, cea a cărţilor. „Lider e Elefant, iar acum sunt în pole-position pentru a implementa ideea de marketplace. Ei au făcut un salt foarte mare de la vânzarea de cărţi spre cea de haine, deoarece cartea se cumpără des, dar comanda medie e foarte mică, aproximativ 90 de lei. La haine se duce la 200 de lei“, susţine Vîlceanu

Hibridul dintre online şi offline

Pentru cine a comandat ceva online, orice, ştie că preţul este ceva mai mic decât într-un magazin fizic. Şi pe viitor va exista un nou trend, de omogenizare: vor exista magazine conectate atât fizic la clienţi, cât şi virtual. „O adaptare pe care am observat-o la piaţa din Anglia, şi care va veni şi la noi, e că magazinele din offline listează produsele cu oferte speciale şi pentru restul au nişte computere la care te invită consultantul de vânzări să-ţi cauţi produsul  şi să-l comanzi prin site-ul magazinului. Obţii astfel magazine mici, dar în care poţi comanda toate produsele magazinelor“, explică Vîlceanu. Mai mult, tot în Vest s-a creat un nou obicei: oamenii comandă seara şi-şi ridică produsul dimineaţa sau la prânz. „E mai uşor să alegi tu momentul livrării decât să aştepţi curierul“.

Românii se aşteaptă la aceste reduceri mari şi atunci nu mai cumpără mare lucru în noiembrie.

Radu Vîlceanu

Black Friday nu doar că impulsionează vânzările de tot felul, dar a „educat“ într-o anumită măsură şi cumpărătorul. Acesta îşi pune „bani la ciorap“, dar nu pentru vecie, ci pentru evenimentul reducerilor. „Românii se aşteaptă la aceste reduceri mari şi atunci nu mai cumpără mare lucru în noiembrie. Piaţa se plânge că lumea aşteaptă Black Friday. Acum, am văzut că au apărut tot felul de strategii tocmai pentru că se aşteaptă ca românii să aibă bani puşi de o parte. Spre exemplu, Black Friday începe să se mute şi mai devreme“, afirmă Vîlceanu.

„Podul“ peste vânzări, între magazine şi furnizori

Spuneam la început de eDistribution, noul produs al companiei. Vîlceanu descrie dimensiunile pe care le poate lua această dezvoltare multilaterală ca fiind modul în care magazinele tind să devină hypermakert-uri. „Noi am observat trendul de crearea de marketplace-uri şi ceea ce se întâmplă e că industriile unde e concurenţă mare cu marje mici sunt forţate să diversifice. În momentul în care ai 3.000 de produse pe site, ai o şansă de a vinde, dar dacă ai avea 200.000 de produse, atunci şansa creşte“, afirmă acesta. Şi eDistribution trebuie să asigure această sincronizare între magazin şi furnizori pentru ca, în final, clientul să vadă stocurile reale şi câte şanse are să cumpere un produs.

La nivel tehnic, platforma noastră se sincronizează cu toţi furnizorii aproape în timp real la nivelul stocurilor şi riscul ca magazinul online să listeze ceva care nu e pe stoc e eliminat sau e foarte mic.

Radu Vîlceanu

„eDistribution e o concluzie la ceea ce am făcut în ultimii ani: legătura cu furnizorii, aducerea datelor noi asta facem deja. Pentru că am tot făcut magazine online, ne-am tot lovit de partea asta şi atunci avem o imagine de ansamblu asupra a ceea ce înseamnă tot fluxul. La nivel tehnic, platforma noastră se sincronizează cu toţi furnizorii aproape în timp real la nivelul stocurilor şi riscul ca magazinul online să listeze ceva care nu e pe stoc e eliminat sau e foarte mic“, descrie Vîlceanu platforma sa business-to-business. „Eficientizăm timp şi resurse“.

Viitorul personalizat în magazinul vizitat

Am discutat cu Radu Vîlceanu şi despre această tendinţă a magazinelor online de a-şi monitoriza clienţii şi de a le face recomandări, pe baza datelor colectate. „Eu mă aştept ca partea asta să se dezvolte la nivelul la care interacţiunea e 100% personalizată. Să spună: «Salut, Radu. Dă-mi un review la produsul cumpărat şi m-am gândit că ţi-ar mai trebui şi asta». Modul de interacţiune va fi prin nişte programe pe care le vor avea cumpărătorii, un fel de asistenţi pentru cumpărături“, explică acesta. Numai că va mai trece ceva timp până atunci.

„Opinia mea e că impactul tehnologiei mereu a fost privit cu ochi răi de către acea parte din populaţie care e mai conservatoare. Nici curentul electric n-a fost popular încă de la început. Ar fi benefică această urmărire atunci când personalizarea ar fi eficientă. Problema e că lăsăm datele şi analiza lor întârziere, la fel şi personalizările“, declară Vîlceanu.

Hai să discutăm, ne găseşti pe Facebook - Tech Adevărul

Află mai multe despre Black Friday:

Black Friday 2013: „vinerea neagră“ devine o săptămână întreagă la Koyos

Black Friday 2013: pe 22 noiembrie, românii vor cheltui milioane de euro

Black Friday la dublu în 2013: ce retaileri organizează evenimentul pe 22 şi cine pe 29 noiembrie

Black Friday 2013: Sfaturi pentru cumpărături reuşite de Vinerea Neagră

Reduceri Black Friday 2013: PC Garage începe din 22 noiembrie şi vrea să vândă 5.000 de tablete şi 5.000 de telefoane

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: