Asistentă medicală de la spitalul din Bârlad, sancţionată pentru că nu face faţă stresului din Urgenţe

0
Publicat:
Ultima actualizare:
ambulanta spital beldiman barlad

O asistentă medicală din cadrul Compartimentului Primiri Urgenţe a Spitalului Municipal ”Elena Beldiman” Bârlad a fost sancţionată de superiori pe motiv că nu face faţă ritmului de lucru intens din Urgenţe şi cedează nervos.

Picătura care ar fi umplut paharul ar fi fost ”un incident telefonic”. Asistenta medicală Emilia Toduruţ a fost acuzată că nu ar fi comunicat nişte informaţii solicitate telefonic de un reprezentant Departamentului de Situaţii de Urgenţă, din cadrul Ministerului de Interne. Informaţiile vizau starea unor pacienţi, victime ale unui accident rutier.

Cercetată disciplinar, asistenta a fost sancţionată cu mutarea locului de muncă pentru o perioadă de 60 de zile de la Compartimentul Primiri Urgenţe, la Ginecologie. Sancţiunea a fost dispusă pentru presupusa abatere disciplinară constând la modul generic în „ neîndeplinirea promptă şi corectă sarcinilor de serviciu " şi în concret „necomunicarea datelor solicitate telefonic de către Departamentul de Situaţii de Urgenţă". Mutarea i-a adus asistentei prejudicii materiale, salariul ca asistent medical pe Secţia Ginecologie fiind cu mult mai mic decât cel de la Urgenţe.

Considerând sancţiunea abuzivă, asistenta a contestat-o în instanţă. Asistenta medicală a susţinut că, raportat la situaţia faptică reală şi la dispoziţiile legale ce reglementează atribuţiile sale de serviciu, decizia de sancţionare este netemeinică şi nelegală, deoarece, pe de o parte, nu există atribuţii ce-i revin în sarcina postului de a oferi relaţii telefonice, iar pe de altă parte, a fost privată de dreptul de a se apăra faţă de acuzaţiile formulate în cadrul Comisiei de Disciplină.

Asistenta medicală a explicat judecătorilor că la data de 30.01.2018, se afla la locul de muncă, în cadrul Compartimentului de Primire Urgenţe, unde prelua pacienţii aflaţi în stare de urgenţă, le acorda primul ajutor, îi înregistra, iar ulterior îi tria pentru a fi direcţionaţi către diferite compartimente din cadrul spitalului, în funcţie de specificul problemei pe care o aveau. Acea zi era foarte aglomerată, fiind foarte mulţi pacienţi veniţi la urgenţe şi puţine cadre medicale. La un moment dat a primit un telefon, dar din cauza gălăgiei nu a înţeles nimic din ceea ce i-a solicitat apelantul. La triaj erau 14 persoane cu probleme grave de sănătate şi din cauza gălăgiei făcute de aceste persoane nu a înţeles ce persoană este la telefon şi ce anume doreşte. 

Cu toate acestea, deoarece nu a înţeles ce i se solicita, nu a închis telefonul ci a cerut ajutorul unei colege, care este asistent medical-şef de tură. Aceasta, neînţelegând nici ea ce se doreşte, a pasat telefonul medicului de gardă. Şi acesta, la rândul său, nu a furnizat nicio informaţie către cei care le-au solicitat, din simplul motiv că nu a înţeles ce se vorbea la telefon, din cauza gălăgiei din camera de triaj. Ulterior, telefonul a fost preluat de şefa de tură care a putut înţelege ce se solicita, şi le-a furnizat informaţiile dorite.

Telefonul fără fir în Urgenţe

Asistenta medicală a precizat că, deşi în cuprinsul deciziei de sancţionare, se menţionează că telefonul a fost preluat de o colegă care a înţeles cine sunt solicitanţii informaţiilor şi ce solicită, această precizare reprezintă o ”cosmetizare" a adevărului, deoarece nu se specifică că acea colegă era abia a patra persoana care a vorbit la telefon. 

În opinia asistentei, pentru a fundamenta decizia de sancţionare, instituţia pârâtă precizează faptul că  a avut „ în mod frecvent un comportament recalcitrant şi nepotrivit la locul de muncă şi nu-şi îndeplineşte în mod corespunzător sarcinile de serviciu ".

”A considerat intimata că aceste remarci sunt neadevărate şi de-a dreptul jignitoare, deoarece a dat dovadă de profesionalism în toate activităţile desfăşurate, este recunoscută drept un bun profesionist în aria sa de competenţe, si nu a fost implicată în niciun diferend cu ceilalţi colegi sau cu pacienţii. A mai susţinut că presupusa cercetare disciplinară amintită de către intimata ca fiind efectuată în anul 2016,  pur şi simplu nu a existat, contestatoarea nefiind niciodată sancţionată pentru o abatere disciplinară de acest fel”, se preciează în hotărârea Tribunalului Vaslui.

Apărarea spitalului: Asistenta nu are rezistenţă la stres

În apărare, reprezentanţii spitalului din Bârlad au precizat judecătorilor că ”în camera de triaj unde îşi desfăşoară activitatea contestatoarea este o atmosferă normală de lucru  şi chiar dacă activitatea este intensă şi există zgomot de fundal, nu se pune problema că salariaţii nu se aud între ei şi că nu aud cu cine vorbesc la telefon. Ideea este că cei care lucrează într-un astfel de mediu, adică în Primiri Urgenţe, trebuie să aibă rezistenţă mare la stres, atenţie distributivă, viteză de reacţie şi, mai ales, trebuie să aibă capacitatea de a răspunde prompt la toate solicitările. O altă colegă prezentă la cercetarea disciplinară, asistenta Ş. M., care era de serviciu în data de 30.01.2018, a arătat Comisei de disciplină că asistenta Todorut Emilia lucrează în mod automat, motiv pentru care nu reţine datele pe care le consemnează şi uneori greşeşte la întocmirea fişelor. Aceasta a mai arătat Comisiei că prin comportamentul său neadecvat, generează frecvent conflicte în colectiv”

”În urma ascultării persoanelor prezente, a analizei referatului, precum şi a dosarului personal al salariatei,  Comisia de disciplină a ajuns la concluzia că asistenta medicală Toduruţ Emilia are probleme de comunicare atât în colectiv cu superiorii şi colegii, cât şi cu pacienţii şi aparţinătorii. Nu are rezistenţă  la stresul specific unui Compartimentului de Primire Urgenţe şi cedează nervos, având reacţii necontrolate atât faţă de pacienţi, cât şi în relaţiile cu colegii, având o atitudine necorespunzătoare”, au menţionat reprezentanţii Spitalului Judeţean în întâmpinarea depusă la Tribunalul Vaslui.

Decizia instanţei

În urma analizării probatoriului, judecătorii au dat câştig de cauză asistentei medicale.  ”Instanţa constată că fapta constând în omisiunea de a comunica telefonic la solicitarea unei terţe persoane nedeterminate a datelor personale sau medicale ale unor pacienţi, în lipsa stabilirii de către angajator a unei astfel de obligaţii, nu reprezintă o abatere disciplinară. Neexistând o abatere disciplinară, apare irelevantă analiza atitudinii generale la locul de muncă a salariatei sau aptitudinii acesteia de a ocupa postul pe care i l-a repartizat angajatorul. Prin urmare, decizia contestată va fi anulată, iar în consecinţă intimata va obligată să plătească contestatoarei diferenţele salariale între salariul pe care l-ar fi încasat în perioada în care a fost mutată disciplinar şi cel încasat efectiv în cadrul Secţiei de Obstetrică-Ginecologie”, au motivat judecătorii decizia prin care au dispus anularea deciziei de sancţionare.

Vaslui



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite