Revolta oamenilor pe care statul român i-a uitat: „Suntem marginalizaţi, izolaţi şi discriminaţi”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
DJ222N Tulcea-Chilia Veche foto: Cătălin George
DJ222N Tulcea-Chilia Veche foto: Cătălin George

O mână de oameni care locuiesc în Chilia Veche, la marginea Deltei Dunării, se luptă de doi ani cu autorităţile judeţene care nu reabilitează singurul drum care leagă satul lor de restul lumii.

Comunitatea din Chilia Veche (aproximativ 1.500 de locuitori) s-a îngropat în tot acest timp în petiţii, sesizări şi scrisori trimise către toate instituţiile statului, oamenii cerând un singur lucru: un drum practicabil. Ei au cerut preşedintelui Consiliului Judeţean Tulcea, Horia Teodorescu, şi o întrevedere în care să-şi spună doleanţele, dar până în acest moment aceştia nu au fost primiţi.

Pe hârtie, DJ222N face legătura între Tulcea şi Chilia Veche, trecând prin localităţile Ceatalchioi şi Pardina, dar în realitate, drumul este impracticabil, se parcurge în mai mult de patru ore, iar pe ploaie este un act de curaj să te aventurezi pe el. Maşinile se strică, iar oamenii sunt obligaţi să le repare pe cheltuiala lor.

„Sar bucşele, plâng planetarele, se taie cauciucurile, se sparg băile de ulei, rămân tobele de eşapament în urma maşinilor, se mai ia şi câteo piatră în parbriz, se trece cu emoţie şi teamă peste podurile care dârdâie din toate încheieturile. În tot acest timp, oamenii oneşti îşi plătesc la zi taxele, impozitele, accizele, vinietele”, spune Vasile-Dan Dicu. Acesta a pus şi bazele unei asociaţii „Împreună pentru Chilia”, care se luptă pentru ca oamenii să aibă parte de o cale de acces normală.

În ultima vreme, din cauza ploilor şi a utilajelor agricole care trec des pe acolo, podul care traversează peste Canalul 36 s-a stricat, fiind un real pericol pentru vieţile celor care-l folosesc.


Podul peste Canalul 36 foto: Vasile Dan Dicu

drum judetean chilia veche tulcea dj222n

Asociaţia „Împreună pentru Chilia” a trimis zilele trecute o nouă serie de sesizări către administratorul drumului – Consiliul Judeţean Tulcea, Poliţia Judeţeană Tulcea şi Prefectura Judeţului cerând intervenţia rapidă pentru repararea DJ222N.

Ce spune administratorul drumului

„Consiliul Judeţean invocă un veşnic si interminabil conflict juridic cu omul de afaceri Traian Rece (care deţine în concesiune sute de hectare din deltă n.red.) administrator al SC „Agrodelta Sireasa”, spun oamenii din Chilia Veche.

Într-adevăr, Consiliul Judeţean Tulcea a răspuns o singură dată acestor sesizări, informându-i pe oamenii din zonă că „demersurile pentru obţinerea finanţării pentru modernizarea acestui drum au fost sistate în urma litigiilor apărute între Consiliul Judeţean Tulcea şi domnul Traian Rece. CJ Tulcea fiind administratorul drumului a efectuat reparaţii pe anumite tronsoane, urmând ca în viitorul apropiat să se aloce bani pentru alte tronsoane de drum care necesită refacerea îmbrăcăminţii de piatră.”

De asemenea, CJ Tulcea mai spune că demersurile pentru obţinerea unor finanţări pentru modernizarea DJ222N vor fi reluate abia după finalizarea proceselor cu Traian Rece. Până atunci, vor executa lucrări de întreţinere.


DJ222N Tulcea-Chilia Veche foto: Cătălin George

drum judetean chilia veche tulcea dj222n

Doar că localnicii nu au văzut astfel de lucrări de întreţinere pe tronsonul cel mai distrus de drum: Canal 36 – Chilia Veche, exact porţiunea care este degrevată de orice litigiu între administratorul drumului şi societatea Agrodelta Sireasa. „Atribuţiile CJ de întreţinere, amenajare şi reparare nu au fost suspendate în urma acestui conflict juridic”, spune Vasile Dan Dicu.

Zonă marginalizată

Din cauza acestui drum, nimeni nu vine să investească în zona Chilia Veche, iar turiştii evită această parte din Delta Dunării. „Suntem condamnaţi astfel la izolare, lipsă de investiţii şi dezvoltare, aprovizionare deficitară, precum şi menţinerea unui număr restrâns de turişti”, spun oamenii.

Legat de aprovizionare, locuitorii Chiliei arată că sunt companii care-şi regândesc politica de transport a produselor în zona lor, iar cei care încă fac acest lucru adaugă la preţul final al mărfii şi costul întreţinerii maşinilor cu care execută transportul, maşini care ajung tot mai des în service.

„Am ajuns la trista concluzie că suntem marginalizaţi, izolaţi şi chiar discriminaţi în mod intenţionat şi continuu, interesele care primează fiind cu totul şi cu totul altele decât cele a cetăţenilor ce locuiesc pe malul românesc al Braţului Chilia”, conchide Vasile Dan Dicu, preşedintele Asociaţiei „Împreună pentru Chilia”.

Vă recomandăm şi:

VIDEO Imagini de poveste cu locul unde Dunărea atinge Marea Neagră. Pe vremea lui Herodot, Istrul avea cinci braţe

Încep săpăturile în lagărul de la Periprava, cu finanţare asigurată din donaţii particulare



 

Tulcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite