Specialist în pedagogie, despre cea mai mare nevoie a elevilor: „Poate părea ciudat”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un specialist în pedagogie a explicat pentru „Adevărul” că, pentru a avea reuși să învețe, elevii au nevoie, în primul rând, de empatie din partea cadrelor didactice.

Empatia este una dintre cele mai mari nevoi ale elevilor FOTO Inquam Photos
Empatia este una dintre cele mai mari nevoi ale elevilor FOTO Inquam Photos

Provocat să ofere câteva sfaturi pentru învățători și profesori, la început de an școlar, directorul Departamentului de Pregătire a Cadrelor Didactice de la Universitatea de Vest din Timișoara, Marian Ilie, a declarat că una dintre marile nevoi ale elevilor este nevoia de empatie, iar profesorii ar trebui să facă din asta o prioritate.  

Dacă aș interpreta un pic rezultatele unui studiu pe care îl avem în lucru, cred că am putea sugera colegilor cadre didactice să fie mult mai atente la empatie, să fie mult mai empatice cu copiii, indiferent că e vorba de copii de școală primară, gimnazială sau de sau de liceu. Să se concentreze în mod real pe nevoile pe care le copiii, la ce-și doresc ei și mai în plan secundar, cumva pe conținutul de învățare”, a explicat specialistul.

Expertul a arătat că acest lucru „poate pare ciudat”, „dar un copil care nu se simte bine la școală, care nu este susținut de cadrul didactic, care nu are încredere în cadrul didactic, care nu vede că profesorul se gândește la el, nu învață”. „Cred că aspectul ăsta uman ar trebui mai degrabă luat în considerare înainte de orice altceva în momentul de față”, a mai explicat Marian Ilie.

Echilibrul dintre empatie și disciplină

La solicitarea „Adevărul”, specialistul în pedagogie a explicat și modul în care ar trebui găsit echilibrul între empatie și disciplină.

„Foarte simplu: prin respectarea regulilor.  Toată lumea trebuie să cunoască regulile și să respectpe regulile. Faptul că sunt empatic cu tine nu mă face și n-ar trebui să mă facă să ajung la a-ți tolera faptul că ai încălcat regula. Pot să înțeleg că s-a întâmplat și ai încălcat regula, pot să discut cu tine despre chestiunea asta, dar consecința încălcării regulii trebuie să se manifeste după aceea, sigur, în aceeași notă empatică și cu blândețe”, a punctat Marian Ilie.

Potrivit specialistului regulile pot fi aplicate într-un mod autoritar, iar copilul să înțeleagă că e un dezastru, sau pot fi aplicate cu calm, iar copilul să înțeleagă că a fost o greșeală din care trebuie să învețe.

Empatia, soluție și pentru combaterea violenței

În privința combaterii violenței din școli, Marian Ilie consideră că tot empatia este soluția.

„Pe de altă parte, trebuie să recunoaștem că, dacă stăm bine și ne gândim, asemenea cazuri de violență, mai mare sau mai mică, erau și pe vremea noastră, dar nu erau foarte mediatizate. De aceea nu se făcea un caz foarte mare de ele. Nu zic că nu trebuie luate măsuri, dar nu trebuie luate măsuri într-o manieră în care să ne precipităm, să ni se pară o catastrofă ceea ce s-a întâmplat. Cred că tot o abordare din aceasta blândă, calmă, empatică ar putea rezolva lucrurile, ar putea duce la o apropiere mai mare de copil și de nevoile lui reale”, a mai declarat directorul Departamentului de Pregătire a Cadrelor Didactice de la UVT. 

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite