Povestea primului român care a avut un autovehicul: „Invenţiunea asta e un pas firesc în evoluţiune. Va putea înlocui caii“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În anul 1889, baronul Barbu Bellu aducea de la Paris un automobil Peugeot cu care făcea senzaţie în Bucureşti, deşi maşina nu depăşea viteza de 18 km/h şi avea doar patru cai putere.

Barbu Bellu (1825 – 1900) a fost un baron român ce a deţinut mai multe funcţii publice în Ţara Românească a secolului XIX. După finalizarea studiilor, în anul 1850, acesta a fost numit judecătora al Tribunalului din Ilfov, funcţie pe care o deţine până în anul 1856 când se mută la Curtea de Argeş pentru a deveni procuror.

La data de 7 februarie 1862, Barbu Bellu devine ministru al culturii, însă renunţă la fotoliu de ministru la 24 iunie 1862, după ce vărul său, Barbu Catargiu, care ocupa funcţia de prim ministru, a fost asasinat. Înainte de a obţine mai multe mandate de parlamentar din partea judeţului Muscel, Bellu a fost şi ministru al Justiţiei pentru două luni de zile în cursul anului 1863.

Barbu Bellu a renunţat la viaţa politică după abdicarea lui Alexandru Ioan Cuza, nu înainte de a primit titlu de baron din partea lui Francisc Iosif, împăratul Austriei.

Acesta a rămas cunoscut pentru faptul că a donat administraţiei locale din Bucureşti un teren în suprafaţă de 28 de hectare pe care a fost amenajat cimitirul Bellu, care îi poartă numele.

Totuşi, nu foarte lume cunoaşte faptul că Barbu Bellu a fost primul proprietar de autovehicule din România. În anul 1889, el a adus din Franţa primul automobil ce a circulat pe străzile din Bucureşti. Un soi de maşină, ce mai mult semăna cu o trăsură, marca Peugeot, ce avea patru cai putere, tot atâtea locuri şi putea ajunge la o viteză maximă de 18 km/h a umblat prin capitală timp de mai bine de şapte ani de zile.

„Aş vrea să mă consultez cu înţelepciunile voastre. La Paris, domnii Armand Peugeot şi Leon Serpollet au creat un fel de trăsură cu motor, automobil îi spune. Doresc să aduc această invenţie aici, la Bucureşti, dar nu ştiu ce-ar spune oamenii. Să nu crează că voiu a epata, într-o urbe în care mulţi sunt nevoiaşi. Vorbeşte Protopopescu: <<Dragă domnule, invenţiunea asta e un pas firesc în evoluţiune. Va putea înlocui caii, vom ajunge mai repede la treburile noastre. Ad-o aici!>>”, se arăta într-un articol din presa vremii.

La început, locuitorii din Bucureşti nu au privit cu ochi buni automobilul lui Barbu Bellu, însă ulterior s-au obişnuit cu prezenţa acestui vehicul pe străzile oraşului. La vremea respectivă existau doar patru astfel de trăsuri cu motor în întreaga lume. Baronul devenise extrem de cunoscut în capitală, la moartea sa din 1900, ziarele scriind: „Se stinse Baronul Bellu, cel cu automobelu...”.

Alte ştiri pe această temă:

Cum a ajuns Louis Braille să inventeze alfabetul pentru nevăzători

INTERVIU Tudor Popa, inventatorul ochelarilor care-i ajută pe nevăzători: „Sunt ca senzorii de parcare pentru maşini“

Vehiculul revoluţionar creat de doi români nonconformişti în urmă cu aproape 100 de ani. Putea să circule pe apă şi pe uscat


 

Suceava



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite