Sătenii revoltați că podul peste Olt, „făcut de nemți”, a fost închis: „Să vedeți acum abandon școlar!”. Se face o nouă expertiză

0
Publicat:

Sute de săteni dintr-o localitate olteană au ieșit în stradă, amenințând că următoarea formă de protest va fi deschiderea cu forța a unui pod închis de autorități pentru că este considerat nesigur. „Copiii nu mai ajung la școală”, spun localnicii, revoltați. DRDP Craiova a decis o nouă expertiză.

Problema cetățenilor din Verguleasa, județul Olt, însă nu doar a lor, spun aceștia, ci a locuitorilor din alte patru comune din zonă, a apărut la sfârșitul lunii martie 2023, când podul peste râul Olt, care leagă localitățile Verguleasa (Olt) și Drăgășani (Vâlcea), a fost închis, considerându-se că nu mai prezintă siguranță. În 8 martie 2023, bucăți din marginea podului lung de 400 metri au căzut în râul Olt, pe o porțiune de 25 metri.

Autoritățile au decis atunci instituirea unor restricții de circulație, interzicându-le pietonilor și șoferilor cu autovehicule de mare tonaj accesul pe pod. În 21 martie, riscul a fost reevaluat și s-a decis închiderea circulației. De atunci, drumurile de câțiva kilometri s-au transformat într-un ocol de aproximativ 80 km (un drum dus-întors), cu toate cheltuielile aferente. 

Sătenii din Verguleasa amenință că vor debloca singuri drumul. Sursa FOTO: George Tulea
Sătenii din Verguleasa amenință că vor debloca singuri drumul. Sursa FOTO: George Tulea

Podul a fost construit la începutul secolului trecut, iar în 1965 a fost reabilitat, tot atunci adăugându-i-se și alei pietonale. De atunci n-ar mai fi avut nevoie de nicio reparație. Chiar și astăzi, spun sătenii, este mai sigur decât multe alte poduri, cu excepția trotuarelor, așa că sătenii propun îndepărtarea acestora și deschiderea circulației chiar și pe un singur fir.

Oamenii spun că de la închiderea podului toate socotelile le-au fost date peste cap. Sunt părinți nevoiți să facă mai multe drumuri Verguleasa - Drăgășani și retur, pentru a-și duce și a-și aduce copiii de la școală, iar cheltuielile au crescut extraordinar, nemaivorbind de timpul pierdut în trafic.

„Podul e făcut de nemți, e bun, e mult mai sigur decât multe alte poduri. Să se facă expertiză, să se pronunțe un expert că nu e sigur, nu-l închidem așa... (...) Să vedeți acum abandon școlar, dacă nu-l deschideți!”, au adus sătenii, care au protestat, la sfârșitul săptămânii trecute, în fața Prefecturii Olt, argumente în favoarea redeschiderii circulației pe vechiul pod. Unul dintre protestatari, mediator școlar, a dat chiar și cifre, spunând că din 23 elevi la școala profesională, care fac naveta din Verguleasa la Drăgășani, doar trei ar mai frecventa școala, din cauza închiderii podului și creșterii cheltuielilor de transport.

Două posibile soluții

Cetățenii din Olt care sunt mai mult decât încurcați de închiderea circulației pe podul de la Drăgășani spun că oricare altă soluție decât cea a amenajării unei căi rutiere în apropierea actualului pod îi dezavantajează și e ne neacceptat.

O variantă pe care autoritățile au studiat-o și o iau în calcul este amenajarea unei căi rutiere peste hidrocentrala din zonă. S-a și folosit, de altfel, pentru o scurtă perioadă de timp, o improvizație din tuburi peste contracanal (pentru a fi practicabil, drumul are nevoie de intervenții pe malul stâng al râului, în județul Olt, în zona contracanalului), doar că, folosită excesiv, improvizația a cedat. Aici ar putea să intervină Consiliul Județean Olt, care are nevoie de un acord din partea Hidroelectrica pentru a amenaja trecerea peste contracanal.

O altă variantă este chiar cea propusă de cetățenii din Verguleasa, respectiv redeschiderea circulației pe podul din care au căzut bucăți în râul Olt. 

Direcția Regională de Drumuri Craiova a întocmit documentele pentru o achiziție simplificată pentru realizarea unei noi expertize care să stabilească dacă podul mai este sau nu sigur. Firmele interesate sunt așteptate până pe 11 mai 2023 să depună oferte, iar în alte cinci-șase zile se va decide câștigătorul. Expertul are la dispoziție doar 15 zile pentru a se pronunța, astfel încât în prima decadă a lunii iunie reprezentanții Companiei de Drumuri se așteaptă să afle dacă podul mai poate fi folosit, cu efectuarea unor noi lucrări, până la construirea unuia nou.

Dacă lucrurile merg așa cum, la o primă evaluare, se așteaptă inclusiv administratorul podului, iar răspunsul din partea evaluatorului este favorabil redeschiderii, o potențială soluție este îndepărtarea totală a aleilor pietonale vechi, îngustarea podului și permiterea circulației doar pe axul drumului, după ce vor fi construite balustrade pentru amenajarea noilor alei pietonale. 

Construcția noului pod, scoasă din licitația în litigiu

Construirea unui pod nou s-a stabilit cu peste 10 ani în urmă. Tot atunci, un expert a stabilit că actualul pod poate fi folosit până la finalizarea celui nou, doar că între timp a intervenit evenimentul din 8 martie 2023. Podul nou face parte dintr-o investiție amplă ce vizează reabilitarea unui drum național care traversează patru județe. Pentru a urgenta construirea noului pod în apropiere de cel în discuție este nevoie de scoaterea acestui obiectiv din licitația mare de reabilitare a DN 67. Licitația a avut loc cu peste 10 ani în urmă, câștigătorul nu a făcut nimic din ce și-a asumat, așa că în 2019 s-a decis rezilierea contractului, decizie care a generat un proces în instanță, încă aflat pe rol.

Directorul Secției de Drumuri Naționale Slatina, Adrian Motorga, spune că CNAIR face demersuri pentru a scoate podul din contractul mare și a se organiza o nouă licitație, doar pentru acest obiectiv, însă procedura, adjudecarea licitației și, ulterior, construirea podului sunt de lungă durată.

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite