Decizia care îi vizează pe șoferii „nevăzători” sancționați pe drumurile din Olt. Cum intervine Poliția

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Persoanele încadrate în grad de handicap vizual accentuat sau grav, care au fost surprinse la volan pe drumurile din Olt și sancționate pentru încălcarea legislației rutiere, revin și în vizorul DGASPC.

Polițiștii vor să afle dacă șoferii cu gard de handicap vizual sunt apți să conducă FOTO: arhiva
Polițiștii vor să afle dacă șoferii cu gard de handicap vizual sunt apți să conducă FOTO: arhiva

Situația cel puțin ciudată a celor șapte șoferi din Olt care dețin și certificate de handicap gradul I sau II și care au fost sancționați în acest an de către polițiștii de la Rutieră s-a complicat. Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Olt, instituția în cadrul căreia funcționează Serviciul de Evaluare Complexă a Persoanelor Adulte cu Handicap (SECPAH) și Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap (CEPAH), a precizat astăzi, pentru „Adevărul”, că a decis să-i recheme pe acești șoferi pentru o reevaluare.

Ne-am autosesizat în urma articolelor din presă cu privire la cele șapte persoane cu dizabilități vizuale sancționate și am solicitat Instituției Prefectului numele și prenumele persoanelor respective, pentru a fi chemați la o reevaluare, conform procedurii”, a precizat purtătorul de cuvânt al DGASPC Olt, Ioana Ciobanu. Reevaluarea se va face, ca și încadrarea în grad de handicap, pe baza documentelor medicale prezentate la dosar, DGASPC Olt neavând medici specializați pentru fiecare afecțiune, a mai precizat Ciobanu.

Procedura încadrării în grad de handicap este una complexă. Conform site-ului Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Personalor cu Dizabilități,  „Serviciul de Evaluare Complexă a Persoanelor Adulte cu Handicap (SECPAH) recomandă încadrarea sau neîncadrarea, respectiv menținerea în grad de handicap a unei persoane, precum și măsurile de protecție și programul de reabilitare și integrare socială. Recomandarea este analizată de Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap (CEPAH) care eliberează certificatul de încadrare în grad și tip de handicap și Programul de Reabilitare și Integrare Socială (PIRIS). Procesul de evaluare se realizează integrat, luând în considerare perspectiva medico-psiho-socială”, se menționează pe site-ul agenției guvernamentale.

Dosarul depus la comisia de evaluare conține un lung șir de documente, printre care:

  • ancheta socială (se depune o cerere la primăria la domiciliu și ancheta va fi efectuată de serviciul social specializat din cadrul primăriei);
  • adeverinţă din care să rezulte calitatea de salariat, în cazul salariaţilor, copie a deciziei de pensionare şi, respectiv, talon de pensie, în cazul pensionarilor, adeverinţă conform căreia persoana nu are niciun venit, în cazul persoanelor fără venituri;
  • referat privind situaţia medicală prezentă, întocmit de medicul specialist;
  • scrisoare medicală – tip de la medicul de familie, numai în situaţia primei evaluări (anexa 5 din HG 430/2008);
  • copii de pe biletele de externare, dacă este cazul.

Deși „sita” prin care trece o persoană care solicită încadrarea în grad de handicap pare deasă, situația celor șapte șoferi amendați (din 78 persoane cu handicap accentuat sau grav din Olt care dețin și permise de conducere) ridică mari semne de întrebare. Dacă aceștia nu au cu adevărat probleme de vedere se pune întrebarea cum au obținut certificatul de încadrare în grad de handicap, iar dacă au cu adevărat probleme medicale grave trebuie explicat cum informația nu a ajuns la polițiști pentru a li se retrage permisul de conducere.

Și Serviciul Poliție Rutieră din cadrul IPJ Olt a început propriile demersuri în acest caz. Astfel, s-a solicitat Casei Județene de Asigurări de Sănătate Olt numele medicilor de familie pe listele cărora sunt cei 78 de șoferi, iar următorul pas este trasmiterea de adrese oficiale către medicii de familie pentru a afla dacă șoferii respectivi sunt în evidențe cu afecțiuni care i-ar putea împiedica să urce la volan. În funcție de constatări, ar putea fi sesizate și alte organe ale statului, iar cercetarea ar putea fi extinsă.

Reamintim că totul a pornit de la mai multe sesizări primite de către prefectul județului Olt, în urma cărora au fost cerute date la DGASPC despre persoanele încadrate în grad de handicap vizual. Aceste date au fost comparate cu evidențele polițiștilor, rezultând că 78 de persoane încadrate în grad de handicap I și II (grav și accentuat) au și permise de conducere. Verificările au mers mai departe și s-a stabilit că cel puțin șapte dintre acestea au și urcat la volan, pentru că au fost surprinse și sancționate de polițiști pentru diverse încălcări ale normelor rutiere. Una dintre persoane este chiar implicată într-un accident rutier soldat cu vătămare corporală. 

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite