De ce şcoala nu trebuie să fie o sperietoare. „La toamnă mergi la şcoală, vezi tu!“ este echivalentul lui „Nu există Moş Crăciun!“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Altă generaţie de copii va păşi în această toamnă pentru prima dată în şcoală. Momentul ar trebui să fie o bucurie. Doar că noi, adulţii, uneori stricăm totul.

Emoţiile unui nou început de an şcolar nu sunt specifice doar „bobocilor“, adevărate fobii, spun specialiştii, dezvoltând cam 5% dintre copiii din clasele mici. Cei care însă păşesc pentru prima dată pragul şcolii trebuie să o facă încrezători şi să-şi dorească să fie acolo.

„De cele mai multe ori chiar nu este o problemă, pentru că orice copil simte nevoia să demostreze că a crescut, iar acesta este momentul. Ei sunt mândri, nu sunt speriaţi, doar că, uneori, greşim atunci când le transmitem diverse mesaje. «La toamnă mergi la şcoală, vezi tu!» este echivalentul lui «Nu există Moş Crăciun!» spus unui copil de 3 ani“, spune psihologul Mişu Slătculescu.

De ce ar trebui să ne gândim de două ori atunci când suntem tentaţi să-i spunem copilului: „Mai ai puţin şi mergi la şcoală, vezi tu!“. Mesaje de acest tip pun o presiune extraordinară pe viitorul elev, care îşi închipuie şcoala într-un mod înfricoşător, teama de eşec instalându-se încet-încet.

Dacă, deşi aţi încercat să-l susţineţi, vorbindu-i încurajator despre ce îl aşteaptă în noua instituţie, teama persistă, poate fi vorba, spune consilierul şcolar, de o imaturitate şcolară. „Copilul pur şi simplu poate să nu fie pregătit să meargă la şcoală. Tocmai din astfel de considerente s-a adoptat soluţia înfiinţării clasei pregătitoare, pentru că s-a observat că în statele unde trecerea de la grădiniţă la şcoală se face lent, grădiniţa fiind integrată în şcoală, rezultatele sunt mult mai bune. Doar că la noi nu toţi învăţătorii au înţeles acest lucru, atitudini de tipul „Eşti la şcoală acum, n-avem voie cu jucării!“ neavând ce să caute în şcoală. Noi, adulţii, nu înţelegem pe deplin ideea acestei politici educaţionale, iar de aici eşecul“, spune psihologul, consilier şcolar.

Cum îl pregătim pentru ziua cea mare

Pentru reuşita deplină va trebui să susţinem întocmai aşteptările celui mic. Îl vom lua la cumpărături, îl vom încuraja să-şi aleagă singur ghiozdanul, caietele, consumabilele, îi vom vorbi despre lucrurile extraordinare pe care le va descoperi acolo, îi vom povesti din experienţa noastră legată de această zi. „Hrăniţi-i tot timpul mândria şi bucuria că a crescut mare, că trece la o nouă etapă!“, ne sfătuieşte psihologul. Oricum, probabil mai curând decât ne-am dori va intra într-o competiţie specifică sistemului românesc şi ambiţiei multor cadre didactice de a forma „clase de elită“.

„Vorbim de alte greşeli pe care adulţii le fac. Vorbim de o presiune extraordinară pe care unele cadre didactice o exercită asupra elevilor, din dorinţa de a-i vedea performând la diverse concursuri şi a le creşte, astfel, învăţătorilor cota. Spun că sunt greşeli pentru că de obicei nu se slăbeşte ritmul, astfel încât cei care rămân în urmă să-i poată ajunge pe ceilalţi. E un sistem de tipul «Cine ţine pasul, bine, cine nu, nu!», care nu produce genii, oricum până la gimnaziu se pierd, iar la liceu vor fi şi mai puţini, ajungându-se până la urmă tot la 5-10% copii foarte buni, cum este normal într-o clasă. Doar că ajungi să te întrebi, ca părinte, de ce nu mai are copilul aceleaşi rezultate ca în primii ani“, mai spune psihologul.

Frica de şcoală

Deşi am încercat, natural sau făcând eforturi conştiente, să le transmitem mesajul potrivit, cei mici încă pot avea o frică de şcoală, manifestată uneori la nivel organic (dureri de cap, de burtă, stări de vomă etc.). Li se întâmplă celor puternic ataşaţi de părinţi, prea puţin independenţi, care se tem că odată rămaşi singuri nu mai au niciun sprijin, li se întâmplă copiilor care nu au interacţionat foarte mult cu alţi copii, celor care nu au trecut prin grădiniţă, celor care îşi percep părinţii ca având de la ei aşteptări foarte mari. De mare ajutor, mai ales în cazul în care cel mic se încadrează în aceste categorii, este vizita anterioară la şcoală, discuţia cu noul învăţător, familiarizarea cu noul mediu, mai recomandă specialiştii.

CITIŢI ŞI: Criteriul ignorat de majoritatea părinţilor când aleg şcoala copilului. Cum se detectează rapid, fără greş, compatibilitatea dintre elev şi profesor

Cât costă prima zi de şcoală: preţurile rechizitelor şi ale hainelor pe care trebuie să le cumpere fiecare părinte

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite