Japonezii, germanii şi turcii vor să aducă autobuze noi pe străzile Sibiului. În plan mai sunt şi autobuzele electrice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Japonezii de la Isuzu, germanii de la MAN şi turcii de la BMC Truck&Bus, firmă cu fabrică în România, luptă pentru banii Primăriei Sibiu prin care să aducă zece autobuze noi pe străzile oraşului.

Încă în octombrie 2017 Primăria Sibiu a iniţiat o procedură de achiziţie pentru cumpărarea a zece autobuze noi care urmau să fie transmise în folosinţa societăţii de transport public SC Tursib SA. „Cele 10 mijloace de transport vor fi autobuze de 12 metri lungime, cu podea joasă şi facilităţi pentru accesul pasagerilor cu mobilitate redusă. Vehiculele vor fi dotate cu motoare cu nivel de poluare Euro 6, vor avea trei uşi duble pentru accesul călătorilor şi o capacitate totală de transport de minim 92 de locuri pe scaune şi în picioare”, anunţa Primăria într-un comunicat de presă.

Firma de la Ciorogârla - exclusă, apoi reabilitată

În martie 2018 la evaluarea ofertelor s-a declart ca fiind inadmisibil dosarul depus de producătorul din Ciorogârla (BMC Truck&Bus). Firma a contestat decizia, iar recent Curtea de Apel i-a dat dreptate, astfel că Municipiul Sibiu este obligat să îi reevalueze oferta.

Motivul tergiversării este unul cât se poate de tehnic, reglementat şi interpretat diferit de către instituţiile de stat din România: unitatea de măsură folosită în calculul poluării.

Emisii de CO2 în g/km sau g/kWh

În documentaţii, reprezentanţii Primăriei Sibiu solicitau ca ofertanţii să prezinte emisiile de dioxid de carbon (CO2) ale motoarelor autobuzelor ofertate folosind ca unitate de măsură “gramul pe kilometru (g/km)“. Fapt considerat imposibil de cei de la BMC. „În nicio fişă tehnică de motor, dată de către oricare producător de motoare din lume pentru autovehicule grele, inclusiv autobuze de tipul celor ofertate, nu se poate regăsi valoarea emisiei CO2 în unitatea de măsură g/km, cum a solicitat autoritatea contractantă, pentru că nu există. Valoarea emisiei CO2 este dată de toţi producătorii de motoare pentru autovehicule grele numai şi numai în g/kWh (gram pe kilowatt – oră, n.r.)“, susţin cei de la BMC.

De altfel, cei de la BMC au constatat că fişele tehnice prezentate şi de celelalte firme participante la licitaţie indică valorile emisiilor de dioxid de carbon tot în g/kWh. Mai mult, firma a adus în sprijinul ei şi o adresă emisă de Registrul Auto Român, potrivit căreia – în conformitate cu reglementările europene – valoarea emisiilor poluante este exprimată în g/kWh. Cei de la RAR mai arată că excepţie fac doar autoturismele şi autovehiculele de transport pasageri şi utilitare uşoare (cu masa de referinţă de cel mult 2710 kg), pentru care valoarea emisiilor de CO2 este exprimată în g/km.

Valoarea contractului pentru furnizarea celor zece autobuze este estimată la 11,5 milioane de lei fără TVA. Banii sunt alocaţi din bugetul municipiului Sibiu.

Firma BMC Truck&Bus a mai fost mediatizată ca fiind compania care produce autobuze „pe care nu le doreşte nimeni”. Spre exemplu, în februarie 2018 aceasta nu a putut participa la o licitaţie organizată de Primăria Bucureşti din cauza specificaţiilor incluse în caietul de sarcini. În schimb, în iunie firma din Ilfov a câştigat cel mai mare contract la Ploieşti, câştigând licitaţia pentru achiziţia a 50 de autobuze, valoarea contractului fiind estimată la 9 milioane de euro.

Vestea bună vine de la BERD

Astfel, sibienii mai au de aşteptat până când vor vedea pe străzi autobuze noi. 

În prezent, parcul de autobuze al Tursib numără 107 de autobuze, iar vechimea acestora este în medie de 15 ani.

Dar există şi o veste bună. În paralel, Tursib derulează o altă procedură - de achiziţionare a 50 de autobuze printr-un credit al BERD, în valoare de 12 milioane de euro. De data aceasta procedura, care urmează normele BERD, cel mai probabil se va încheia mult mai repede - înainte ca autorităţile din Sibiu să se lămurească cu legislaţia românească.

În luna aprilie 2018, primarul Sibiului, Astrid Fodor, spunea că cele 60 de autobuze noi - 10 achiziţionate de Primărie şi 50 de Tursib - vor ajunge în Sibiu până la începutul iernii. „De asemenea, pregătim achiziţionarea unui număr cuprins între 45 şi 50 – încă nu ştim exact numărul – de autobuze ecologice, din fonduri europene“, a mai anunţat Fodor.

Autobuze electrice - o altă aşteptare

Fără o finalizare a achiziţionării celor zece autobuze, la începutul acestui an Primăria a organizat o altă licitaţie - contractarea unei companii care să elaboreze două studii de oportunitate pentru achiziţia de autobuze ecologice.

Astfel, din documentaţia pentru această licitaţie aflăm că în planurile Primăriei se numără modernizarea sistemului de transport existent prin intermediul fondurilor europene, cu 20 de milioane de euro, precum şi introducerea unei linii verzi în centrul oraşului pentru care va fi nevoie de alte 2 milioane de euro. „În cadrul unui proiect pe care îl implementăm în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice vom achiziţiona nouă autobuze electrice care vor deservi o linie deja existentă în municipiul Sibiu, mă refer la cea care leagă Gara de Pădurea Dumbrava. Aceste autobuze vor avea un sistem de ticketing integrat, vor fi dotate cu toate facilităţile“, a anunţat primarul Sibiului, Astrid Fodor.

Perioada de implementare a acestui proiect depinde de modul în care MDRAP va derula procedurile de achiziţie a autobuzelor electrice.

Tot prin fonduri europene se doreşte şi achiziţionarea unor autobuze electrice de mici dimensiuni care să circule doar prin centrul istoric al oraşului pe aşa-numita „linie verde”. Această linie a fost prevăzută în Planul de mobilitate urbană, în care e vorba de zece astfel de minibusuri. Acest proiect mai prevede crearea unei staţii de încărcare rapidă a autobuzelor electrice în zona Gării Sibiu, staţii care ar urma să încarce şi cele nouă autobuze electrice ce urmează a fi achiziţionate de către MDRAP.

Sibiu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite