GDPR, obligatoriu şi pentru pensiuni. Ce date acumulează administratorii de la turişti
0Regulamentul UE privind protecţia datelor (GDPR) trebuie să fie respectat de toţi, inclusiv de pensiunile turistice şi agroturistice din România, sugerează Ministerul Turismului.
Totuşi, ministrul Turismului asigură că va identifica soluţii pentru a evita birocratizarea procesului de cazare a turiştilor.
Regulamentul privind protecţia datelor persoanelor fizice a intrat în vigoare pe data de 25 mai 2018, fiind dezbătut de foarte multe ori. Unii atenţionau că noile prevederi la nivel european îi va afecta pe cei cu afaceri mici, iar patronii români cu firme mici şi mijlocii au cerut Ministerului pentru Mediul de Afaceri şi altor autorităţi române să ia măsuri urgente, cum ar fi programe de consiliere gratuită, pentru ca aceste societăţi să evite încălcarea noului regulament european.
Recent, subiectul a fost adus în actualitate printr-o interpelare a deputatului Roxana Mînzatu. Aceasta l-a întrebat pe ministrul Turismului ce impact va avea GDPR asupra activităţilor operatorilor din turism, în special asupra unităţilor mici de cazare tip pensiune turistică sau agroturistică. Mînzatu a menţionat că în cadrul unei întâlniri cu reprezentanţi ai unor pensiuni, aceştia ar fi reclamat că fac deja eforturi pentru a respecta obligaţia de a avea un angajat instruit şi responsabil în domeniul protecţiei datelor personale „în contextul în care sectorul turistic se confruntă cu o gravă criză a forţei de muncă”. „Ei au propus ca obligaţiile menţionate în regulament să fie înglobate, de o manieră cât mai simplă, în fişa de cazare existentă şi în sistemul electronic sau cel folosit de pensiune pentru evidenţa turiştilor cazaţi”, a scris deputatul.
Potrivit Normelor cu privire la accesul, evidenţa şi protecţia turiştilor în structuri de primire turistică, administratorii acestora sunt obligaţi să asigure înscrierea tuturor turiştilor în evidenţele operative, la sosirea acestora, şi completarea formularului «Fişa de anunţare a sosirii şi plecării»”. Acelaşi document prevede o excepţie pentru pensiunile turistice şi agroturistice, însă care vor folosi pentru acest scop cărţile de imobil. Datele înscrise în „Fişa...” se referă la nume şi prenume, act de identitate, data naşterii, locul naşterii, domiciliul, cetăţenia, perioada şederii în structura de cazare şi scopul călătoriei turistului. Aceste informaţii sunt comunicate ulterior unităţilor de poliţie teritoriale.
„În acest sens, considerăm că legislaţia în materie de prelucrare a datelor cu caracter personal poate să fie extinsă şi la alte tipuri de date utilizate/stocate (ex: număr de telefon, adresă de e-mail etc.) care nu sunt cuprinse în fişă, dar care sunt prelucrate de unităţile de cazare odată cu sistemele de rezervare/comunicare, iar regimul de stocare şi/sau furnizare a dateloor către terţe persoane să fie diferit”, scrie în răspunsul său ministrul Turismului, Bogdan Trif.
Funcţionarul mai spune că propunerea administratorilor de pensiuni „nu conduce la rezolvarea îndeplinirii obligaţiilor ce le revin în speţă, întrucât mulţi dintre aceştia realizează evidenţa turiştilor cazaţi prin utilizarea «cărţilor de imobil»”. Astfel, Trif dă de înţeles că GDPR este obligatoriu pentru toţi şi promite că la nivelul ministerului „se vor analiza şi identifica” dispoziţii legale care să nu permită birocratizarea excesivă a procesului de cazare în unităţile specializate din România.
În judeţul Sibiu activează 273 de pensiuni turistice şi 22 de pensiuni agroturistice.