Încep lucrările de restaurare a Gării Regale Curtea de Argeş, cu o întârziere de șase luni
0Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a anunțat că de luni, 28 octombrie, încep lucrările de restaurare a Gării Regale Curtea de Argeș. Lucrările vor fi realizate doar cu materiale şi tehnici specifice.
Din cauza a numeroase blocaje birocratice Gara Regală de la Curtea de Argeș, o bijuterie arhitectonică, a ajuns într-o stare critică de degradare.
În martie 2023, se semna contractul pentru reabilitarea monumentului istoric, iar reprezentanții CFR Infrastructură anunțau că lucrările efective vor începe în primăvara lui 2024. Nu a fost însă așa, ele urmând să înceapă abia pe 28 octombrie 2024, cu o întârziere de aproximativ jumătate de an.
Pentru că gara de la Curtea de Argeș este o clădire arhitecturală declarată monument istoric de importanță națională, „lucrările se vor efectua doar cu materiale și tehnici compatibile cu cele originale, conform avizelor emise de Ministerul Culturii”, anunță CFR SA.
Valoarea investiţiei este de 11.017.946,17 lei, fără TVA,, iar durata de execuţie este de 2 ani.
Lucrările de „Reparații, reabilitare și restaurare a clădirii de călători din stația CF Curtea de Argeș” vor fi realizate de Asocierea SC Euras SRL – SC Arhing SRL și supravegheate de Asocierea SC Ursu Consulting SRL – SC Melpo Expert Consulting SRL, conform contractului de proiectare și execuție încheiat cu SRCF Craiova.
Principalele lucrări vizează: „reparaţii şi consolidare a structurii de rezistenţă; restaurare/finisaje componente artistice din lemn, piatră, ceramică, metal; înlocuire elemente degradate la şarpantă şi refacere integrală a învelitoarei din tablă; reparaţii instalaţii electrice, termice şi sanitare; reabilitare a instalaţiei de stingere incendiu (hidranţi interiori şi exteriori, lucrări de suplimentare a rezervei de apă)”, potrivit comunicatului emis de CFR SA.
Gara Regală din Curtea de Argeș a fost inaugurată în noiembrie 1898, după doar un an de lucrări.
Planurile clădirii au fost realizate de către celebrul arhitect francez André Lecomte du Noüy, cel care restaurase şi Mănăstirea Curtea de Argeş. De altfel, marele arhitect este înmormântat chiar la Curtea de Argeș.
În 2017, când sicriul cu trupul Regelui Mihai a fost adus la Curtea de Argeş, gara a fost acoperită cu un mesh care reproducea faţada clădirii, pentru a masca gradul mare de deteriorare.
Cu excepţia Regelui Carol al II-lea, al cărui sicriu a fost adus în februarie 2003 cu un vehicul militar, toţi suveranii înmormântaţi în necropola regală de la Mănăstirea Curtea de Argeş au fost transportaţi cu trenul.