Testele antidrog din trafic dau rateuri. Un şofer din Bihor are dosar penal, deși testul de urină i-a ieșit negativ

0
Publicat:

Un şofer din Bihor este fără permis de patru luni, după ce testul antidrog care i-a fost făcut în trafic a ieşit pozitiv. Rezultatul analizelor de urină a fost negativ, dar poliţiştii aşteaptă şi rezultatul analizelor de sânge, care pot dura şi un an şi jumătate.

drug test

Bihoreanul a rămas fără permis în seara de 3 octombrie anul trecut, după ce, în urma unei tamponări, a fost supus la testul antidrog, iar acesta a ieşit pozitiv. Pe numele lui s-a întocmit dosar penal pentru conducerea unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanțe, iar permisul de conducere i-a fost ridicat până la lămurirea cazului.

La analize

În aceeaşi seară, el a fost condus la Serviciul de Medicină Legală Bihor, unde i s-au prelevat probe de urină şi de sânge. Rezultatul analizelor pe proba de urină a ieşit negativ (foto, jos), explică el, pentru „Adevarul”, în cazul a 14 tipuri de substanţe toxice, dar poliţiştii aşteaptă și rezultatele analizelor pe proba de sânge. „Acele teste au o marjă de eroare foarte mare”, spune tânărul de 27 ani, care neagă acuzaţiile poliţiştilor, susţinând că rezultatul dat de testul antidrog din trafic a fost fals pozitiv. „Eu sunt consumator de energizante, recunosc, dar nu consum droguri", pretinde el.

Rezultatul analizelor pe proba de urină a ieşit negativ.
Rezultatul analizelor pe proba de urină a ieşit negativ.

Reglementări ambigue

Medicii legiști din județ admit că acest caz nu este singular, însă reprezentanţii Poliţiei Bihor neagă că testele antidrog ar da erori.

„Nu poate fi pusă în discuție eficiența mijlocului tehnic utilizat la testările din trafic”, se arată în răspunsul transmis de Biroul de presă al instituţiei, la solicitarea „Adevărul”, în care se precizează că aparatele sunt „certificate” şi folosite conform instrucţiunilor din manualul de utilizare. 

Într-adevăr, conform Codului Rutier, mijlocul tehnic certificat reprezintă „dispozitivul care dovedește consumul de substanțe psihoactive ori prezența în aerul expirat a alcoolului sau prin care se probează încălcări ale unor reguli de circulație”. Doar că, în realitate, pentru a proba consumul de droguri, un şofer e trimis şi la analize de urină şi de sânge. Ca atare, aparatul pe care statul plăteşte între 23.000 lei şi 30.000 lei, în funcţie de marcă, este doar „un detector".

Aparatele de tip drugtest detectează anumite substanţe, nu măsoară. Ca atare, nici nu sunt verificate metrologic. Aparatele de tip etilotest da, pentru că sunt aparate de măsurat, ele indică o cantitate de alcool în aerul expirat”, explică şeful Laboratorului judeţean de Metrologie Bihor, Daniel Bodnar, motivul pentru care acestea nu sunt verificate metrologic.

Coadă la analize

Posibilele erori ale aparatelor Poliţiei nici nu ar constitui o problemă dacă analizele de sânge, adică cele care constituie probe în dosarul penal, nu ar fi tărăgănate. Cum Serviciul de Medicină Legală Bihor nu are aparatura necesară, probele de sânge se trimit la Timişoara, la fel ca cele din Arad, Caraş-Severin, Hunedoara, iar rezultatele se primesc chiar şi cu un an şi jumătate întârziere.

„Mi s-a spus că au deficit de personal. Mie mi se pare inadmisibil, eu stau de patru luni după un rezultat şi fără permis de conducere!”, se plânge şoferul bihorean.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite