Studenţii care au inventat un sistem ce te ajută să vezi în unghiul mort al maşinii. „Activează o alarmă şi apoi frânează maşina“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sistemul creat de tineri ajută şoferii să ”vadă” acolo  unde nu ajung cu privirea Foto: arhiva personală
Sistemul creat de tineri ajută şoferii să ”vadă” acolo  unde nu ajung cu privirea Foto: arhiva personală

Şase studenţi au conceput un sistem de prevenire a accidentelor bazat pe microcamere de luat vederi montate pe aripile din faţă şi din spate ale maşinii, prin care şoferii sunt avertizaţi din timp dacă se apropie un alt autovehicul pe care nu îl văd în mod obişnuit în oglinzi la ieşirea din parcare sau schimbarea benzilor de circulaţie.

Alexandru Dogaru, George Toderaşcu, Gabriel Procopenco, Marian Leică, Ion Efros şi Alice Drăguşin, de la Facultatea de Inginerie din Galaţi, şi-au propus să găsească soluţii uşor de aplicat pentru a opri accidentele în trafic. Împreună au realizat un sistem care-l va ajuta pe conducătorul auto să „vadă“ în unghiul mort al maşinii.

Ba, mai mult, dacă şoferul nu reacţionează rapid atunci când în unghiul mort îi apare o altă maşină, autoturismul său va frâna automat. Cum este posibil acest lucru? Ei bine, studenţii care frecventează Cercul Ştiinţific Studenţesc de Informatică Aplicată în Ingineria Materialelor, coordonat de Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi, au pornit de la utilizarea unor microcamere montate pe maşină.

„Am instalat mai întâi nişte mici camere de luat vederi pe aripile maşinilor, în faţă şi în spate şi, folosind vederea artificială, sistemul detectează când o altă maşină se apropie, iar programul pe care l-am conceput activează o alarmă în primă fază, iar apoi frânează maşina“, ne dă câteva detalii despre sistem George Daniel Toderaşcu (20 de ani), student în anul III la Facultatea de Inginerie din Galaţi, specializarea Informatică Aplicată în Ingineria Materialelor.

Maşina frânează singură

Vorbim, pracic, de patru microcamere de luat vederi, câte două montate pe aripile din faţă şi cele din spate ale maşinii, care transmit în timp real un semnal de avertizare către şofer dacă există pericolul unei coliziuni cu un autovehicul pe care şoferul nu îl vede. În cazul în care conducătorul auto nu reacţionează, şi vorbim aici de mai puţin de o secundă, sistemul blochează maşina prin frânare, evitând astfel riscul producerii unui accident.

studenti inginerie sistem unghi mort masini Galati 5

„Am lucrat câteva luni la punerea la punct a programului. Am schimbat foarte mulţi parametri pentru că nu funcţiona sistemul. Mă refer la activarea alarmei şi apoi a frânării. Am făcut teste pentru a vedea când este cel mai eficient să apară alarma şi apoi sistemul să activeze frânarea“, ne dezvăluie Gabriel Procopenco (20 de ani), student în anul III la Facultatea de Inginerie, câteva dintre obstacolele de care s-au lovit pentru a face sistemul funcţional.

studenti inginerie sistem unghi mort masini Galati 4

Producătorii de maşini au în teste în momentul de faţă un sistem asemănător, care se numeşte Collision Support, însă deocamdată acesta nu a trecut toate testele pentru a putea fi şi instalat pe autovehicule. „Al nostru nu este, de fapt, un sistem asemănător celui care are la bază senzorii de parcare, pentru că aici avem cu totul alţi factori care sunt luaţi în calcul. De pildă, dacă pe sensul opus de circulaţie trece o maşină, sistemul nu va activa alarma. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu o maşină oprită pe celălalt sens de circulaţie. Prin urmare, sistemul face foarte clar aceste diferenţieri. Detectează maşinile care se apropie, chiar şi un biciclist, care sunt în mişcare, şi sunt pe sensul de circulaţie al maşinii pe care este instalat sistemul pentru că atunci apare riscul producerii unui accident de circulaţie“, ne explică Florin Marin Bogdan, coordonatorul proiectului studenţilor de la Cercul Ştiinţific Studenţesc de Informatică Aplicată în Ingineria Materialelor.

Soluţii pentru problemele legate de vreme

Studenţii au folosit pentru proiectul lor camere de aventură, care se montează în mod normal pe căşti şi care rezistă destul de bine la şocuri şi intemperii. Tinerii au făcut mai multe teste pentru a vedea exact unde apar probleme. De pildă, luminozitatea poate varia la camera de luat vederi în funcţie de anumiţi factori sau aceasta poate să fie obturată de apă, noroi, zăpadă sau gheaţă. Au fost şi cazuri când oglinda unei alte maşini din trafic reflectă lumina în camera de luat vederi şi o „orbeşte“, astfel că aceasta nu mai înregistrează nimic preţ de câteva secunde.

studenti inginerie sistem unghi mort masini Galati 2

Tocmai de aceea, camerele de luat vederi sunt complementare, ceea ce înseamnă că, dacă una dintre ele nu poate opera din motivele amintite mai sus, celelalte transmit în continuare date, astfel încât să suplinească lipsa acesteia. După ce sistemul de prevenire a accidentelor va fi implementat, microcamerele de luat vederi vor fi încorporate în caroseria maşinii.

”Sistemul permite detecţia altor maşini şi identifică posibilitatea unei coliziuni în situaţia în care automobilul dotat cu microcamere de luat vederi este oprit la semnul <<Stop>> sau urmează să intre într-o parcare, iar conducătorul auto nu a observat apropierea celorlalţi participanţi la trafic. Acest sistem rezolvă şi o problemă mai deosebită, respectiv când un automobil intră pe un drum circulat şi, datorită lungimii capotei, şoferul nu are vizibilitate, fiind nevoit să intre în stradă cu maşina şi fiind astfel pus în pericol”, ţine să precizeze Florin Marin Bogdan. 

Aplicaţie anti-texting la volan

Odată intrat în producţia de serie, sistemul de prevenire a accidentelor va fi încorporat în software-ul maşinii, urmând să fie protejat de o eventuală intervenţie a proprietarului, care ar putea să îl dezactiveze sau chiar să îl distrugă. Majoritatea studenţilor implicaţi în acest proiect participă deja la internshipuri la firme cunoscute pe plan mondial, cum ar fi Renault sau Unilever, iar unii dintrei ei s-au remarcat şi prin alte invenţii.

De pildă, Gabriel Procopenco a câştigat locul I la competiţia „Unilever Engineering League“ alături de o colegă de-ale sale, Iulia Ene, studentă în anul III la Facultatea de Ştiinţe şi Mediu din Galaţi, cu o aplicaţie software inteligentă în Android Studio, prin care o companie poate realiza o comunicare eficientă între departamente, rezolvând rapid orice problemă apărută în fluxul de producţie. Aplicaţia permite o comunicare mai bună în cadrul unei companii multinaţionale.

studenti inginerie sistem unghi mort masini Galati 3

George Toderaşcu a creat un robot care detectează şi colectează minele antipersonal din plastic, care sunt aproape imposibil de localizat în pământ. Robotul creat de tânăr este dotat cu două boxe,  amplasate chiar la suprafaţa solului şi care transmit un sunet cu o anumită frecvenţă, pe un principiu asemănător cu ecolocaţia la delfini, iar un senzor captează răspunsul pe care îl primeşte din zonele verificate.Marian Leică şi Alice Drăguşin au dezvoltat, la rândul lor, o aplicaţie care previne accidentele de circulaţie provocate de ceea ce se numeşte „texting la volan“. Este vorba de acei şoferi care scriu mesaje pe reţelele sociale în timp ce şofează, un obicei care se soldează în cele mai multe cazuri cu producerea unor grave accidente de circulaţie. Aplicaţia detectează mişcările şoferului printr-o cameră de luat vederi miniaturală, montată în plafonul maşinii. Pe baza anumitor tipare comportamentale, când stabileşte că şoferul tastează pe telefonul mobil, aplicaţia porneşte o alarmă.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite