Şapte lucruri de evitat la o maşină cu transmisie manuală. Greşelile banale pe care le fac şoferii când apasă ambreiajul

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: www.ziuanews.ro
Foto: www.ziuanews.ro

Există câteva greşeli pe care şoferii le fac, în special din automatism, şi care afectează în timp diverse componente ale maşinii, a căror înlocuire se poate dovedi extrem de costisitoare pentru buzunarele oricărui conducător auto.

Mulţi şoferi şi-au format unele deprinderi la volan ce se pot dovedi extrem de păguboase prin prisma pieselor auto care se uzează mult mai repede şi finalmente se defectează. Vă prezentăm mai jos cele mai importante dintre acestea.

Nu circula cu piciorul pe ambreiaj

Una dintre cele mai proaste obiceiuri pe care şi le poate forma un şofer este să circule cu maşina având piciorul stâng pe ambreiaj. ”Dacă nu ne dezobişnuim repede de acest nărav, ambreiajul se va uza prematur, pentru că sistemul de acţionare al acestuia este hidraulic, astfel că orice presiune, oricât de mică, va face ca suprafaţa de contact dintre placă şi volantă să nu mai fie perfect etanşă şi va apare o alunecare superficială”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi. Prin urmare, după ce aţi schimbat viteza, e musai să ridicaţi piciorul de pe ambreiaj.

Nu forţaţi schimbătorul să intre în prima treaptă de viteză

Se întâmplă de multe ori ca atunci când dorim să plecăm de pe loc, schimbătorul să nu intre în prima treaptă de viteză. Mulţi şoferi, în special cei care aşteaptă la semafor, se precipită şi forţează schimbătorul de viteză până când se aude efectiv un zgomot. ”Se întâmplă asta când placa nu se dezlipeşte complet de volantă, iar şoferul nu poate cupla în prima viteză. Nu e cazul să forţăm transmisia, fiind suficient să ridicăm piciorul de pe ambreiaj şi să îl călcăm din nou, iar cu această ocazie vom constata că schimbătorul intră foarte repede în prima treaptă de viteză”, susţine Florin Marin Bogdan.

Nu vă grăbiţi să băgaţi în marşarier

Una dintre greşelile majore pe care mulţi conducători auto le fac este să bage în marşarier înainte ca maşina să se fi oprit complet. La cele mai multe autovehicule se va auzi un zgomot metalic, ca şi cum mai multe piese de la transmisie tocmai ce au căzut sub maşină. Asta pentru că la majoritatea maşinilor cu transmisie manuală, cutiile de viteză nu au sincron pentru marşarier, ceea ce înseamnă că autovehiculul trebuie să fie oprit complet pentru a putea efectua această operaţiune. Dacă veţi alege să nu o faceţi, după câteva astfel de smucituri ale marşarierului vă veţi trezi că v-a picat transmisia, iar înlocuirea ei vă poate costa câteva mii de lei.

Nu uitaţi piciorul pe ambreiaj la semafor

Un alt obicei păgubos al multor şoferi este să stea cu piciorul pe ambreiaj la semafor şi cu schimbătorul cuplat în prima treaptă de viteză. Asta nu va face decât să uzeze prematur una dintre componentele transmisiei, rulmentul, iar ambreiajul se va strica cât de curând. Conducătorii auto nu trebuie să uite că nu sunt piloţi de curse, în sensul că nu trebuie să plece de la semafor în prima secundă când s-a făcut verde. Dacă vreun şofer începe să vă claxoneze şi să facă flash-uri cu farurile, ignoraţi-l. Veţi da mereu peste astfel de conducători auto în trafic şi nu este cazul să vă stricaţi ambreiajul doar din dorinţa de a face pe plac unor şoferi grăbiţi.

 Folosiţi frâna de mână în rampă

O greşeală destul de des întâlnită la mulţi şoferi este plecarea în rampă direct din ambreiaj. Consecinţa acestei greşeli este uzarea prematură a ambreiajului şi  finalmente defectarea acestuia. ”Una dintre primele lecţii predate la şcoala de şoferi este plecarea în rampă prin folosirea frânei de mână. Este o lecţie banală, dar care este extrem de utilă, dacă vrem să nu înlocuim ambreiajul odată pe an. În plus, plecând direct din ambreiaj, forţăm şi turăm inutil şi motorul. Este suficient să lăsăm frâna de mână, plecând concomitent de pe loc, mai ales în zonele unde sunt pante cu înclinaţie mare, astfel încât să nu forţăm deloc ambreiajul”, detaliază Florin Marin Bogdan.

Dubla debreiere la retrogradare

Deşi pare o tehnică auto complicată, dubla debreiere la retrogradare este în realitate o manevră pe care şoferii o fac extrem de des, poate de câteva ori la un singur drum. Este vorba despre retrogradarea din viteza a cincea în a treia sau a doua, iar secretul este ca această operaţiune să fie efectuată astfel încât să nu afecteze transmisia pe termen mediu şi lung. ”Sunt doi paşi. Mai întâi, călcăm ambreiajul şi scoatem schimbătorul din viteza a cincea, ridicăm piciorul, turăm puţin motorul, iar apoi cuplăm din nou ambreiajul, trecem schimbătorul în viteza inferioară pe care o dorim şi ridicăm piciorul de pe ambreiaj”, explică paşii Florin Marin Bogdan. În acest fel, transmisia nu va fi afectată de trecerea de la o viteză mare la una mult mai mică.

Fără forţări inutile ale transmisiei când motorul este rece

După cum mulţi conducători auto ştiu, orice transmisie, indiferent că vorbim de una manuală sau automată, are nevoie de câteva minute, după pornirea motorului, pentru a funcţiona la parametri normali. ”După ce pornim maşina, uleiul din cutia de viteză este rece, astfel că nu poate lubrefia aşa cum trebuie toate componentele auto pe unde circulă. De altfel, dacă plecăm de pe loc imediat după ce am pornit autovehiculul, în special în sezonul rece, vom constata că avem dificultăţi destul de mari la schimbarea vitezelor. Mulţi conducători auto forţează transmisia, iar până la urmă se va strica ceva. Este recomandat să aşteptaţi cel puţin un minut cu motorul pornit, astfel încât uleiul să ajungă la temperatura optimă, iar apoi puteţi pleca liniştiţi la drum”, punctează Florin Marin Bogdan.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite