Patru dotări ale maşinii pe care şoferii le utilizează greşit. Cum putem provoca un accident folosind proiectoarele de ceaţă
0Mulţi conducători auto folosesc anumite dotări ale autovehiculului în cu totul alte scopuri decât cele gândite de producător, punându-i în pericol şi pe ceilalţi participanţi la trafic.
Autovehiculele au numeroase dotări, dar sunt câteva pe care unii conducători auto le folosesc greşit, expunându-se atât ei, cât şi pasagerii din maşină, dar şi pe ceilalţi participanţi la trafic, la riscul producerii unor accidente rutiere. Vă prezentăm mai jos câteva dintre acestea.
Avariile
De departe, dotarea care este cel mai greşit folosită în România este butonul de avarie. Scopul avariei este să semnalizeze faptul că maşina are probleme tehnice, numai că aceasta este folosită de unii şoferi ca scuză pentru a-şi parca maşina pe unde apucă.
”Sunt mulţi şoferi care nu se mai obosesc să caute un loc de parcare, trag dreapta de volan şi opresc pe unde apucă. Nu contează că blochează o întreagă bandă de circulaţie şi sunt claxonaţi minute în şir de ceilalţi participanţi la trafic. Important este doar interesul lor, care de cele mai multe ori este banal. De pildă, se duc şi îşi cumpără de mâncare. Dacă butonul de avarie este folosit pentru a mulţumi şoferului din spate că ţi-a acordat prioritate sau pentru aţi cere scuze dacă ai efectuat o manevră greşită, e cu totul altceva”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.
Proiectoarele de ceaţă
O altă dotare de care abuzează şoferii din România sunt proiectoarele de ceaţă. Proiectoarele de ceaţă sunt destinate, aşa cum le spune şi denumirea, doar pentru perioadele când afară este ceaţă. Unii conducători auto le folosesc doar ca să arate ce dotări au la maşina personală, numai că proiectoarele de ceaţă nu vor face altceva decât să orbească alţi şoferi care circulă noaptea din sensul opus. Nu au fost puţine cazurile în care aceştia din urmă au provocat accidente de circulaţie, observând prea târziu o căruţă sau un pieton pe sensul lor de mers sau o curbă periculoasă, unde nu au mai avut timp să reducă viteza.
Aerul condiţionat
Sunt şoferi care folosesc aerul condiţionat după ureche sau după ”sfaturile” unor amici, ceea ce face ca, în timp, anumite componente auto să se uzeze mai repede şi, evident, să se defecteze.
”Unii conducători auto pornesc şi opresc aerul condiţionat şi când maşina merge cu viteză mare, de pildă pe autostradă. Este total greşit pentru că astfel forţează inutil ambreiajul compresorului. Cel mai bine este ca aerul condiţionat să fie pornit când turaţia scade sub 1.000 rpm. De asemenea, mulţi şoferi setează aeroterma la maxim, în ideea să răcească mai repede aerul din habitaclu când afară este caniculă. Ce nu ştiu este că, dacă setează aeroterma cu o treaptă mai jos, aerul va fi mult mai rece. Şi iarna este o problemă. Mulţi conducători auto nu folosesc aeroterma de teama consumului. În realitate, motorul se încălzeşte mult mai repede cu aeroterma pornită, iar parbrizul şi geamurile se vor dezgheţa şi dezaburi mult mai repede, ceea ce le va permite să plece mult mai repede la drum”, ţine să precizeze Florin Marin Bogdan.
Ştergătoarele
Ştergătoarele de parbriz sunt o altă componentă folosită greşit de cele mai multe ori de către conducătorii auto. Dimineaţa, când vrem să plecăm cu maşina, constatăm că pe parbriz s-a depus o peliculă consistentă de praf. Câteodată, e suficient să lipsim şi câteva ore pentru a descoperi acest lucru. Mulţi şoferi nu stau prea mult pe gânduri înainte de a acţiona maneta de ştergere a parbrizului, fără să îşi pună problema că pot exista diverse impurităţi care pot zgâria sticla.
”Înainte ca stropitoarea să arunce lichid pe parbriz, ştergătoarele se mişcă pe parbriz de câteva ori, iar acest lucru face ca în timp sticla să se mătuiască mult mai repede. În plus, există riscul ca parbrizul să se zgârie. Recomandat este să ştergem lamelele ştergătoarelor înainte de fiecare folosire pentru a fi siguri că nu există elemente care pot zgâria sticla, iar dacă putem, să şi udăm parbrizul, dacă nu avem o opţiune la maşină, care să ne permită să udăm parbrizul înainte ca ştergătoarele să se mişte”, susţine Florin Marin Bogdan.