Psihologul şcolar la orele căruia se vorbeşte despre roboţi, programare şi competenţele viitorului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Alina Iuliana Făinărea  FOTO arhiva personală
Alina Iuliana Făinărea  FOTO arhiva personală

Alina Iuliana Făinărea a transformat liceul unde predă într-un spaţiu magic, în care elevii află de când urcă treptele către clase despre principiile de viaţă care îi pot ghida către succes. Dorinţele lor devin realitate în şcoală, iar prin ceainăria literară le transmit colegilor pasiunea pentru citit.

Alina Iuliana Făinărea (40 de ani), psiholog şcolar şi profesor de 15 ani la Liceul Tehnologic nr. 1 din Corod, judeţul Galaţi, a transformat şcoala unde oferă consiliere şcolară şi predă într-un loc fascinant pentru elevi, fiind răsplătită cu locul al doilea la categoria dezvoltarea abilităţilor socio-emoţionale în cadrul Galei ”Profesorul anului în mediul rural”, organizată de Teach for Romania, o organizaţie care instruieşte şi trimite profesori în şcolile din zonele defavorizate ale României.

GALERIE FOTO ALINA IULIANA FĂINĂREA, PSIHOLOG ŞCOLAR

A fost dintotdeauna ataşată de copii, dar este pasionată şi de psihologie, aşa că a decis să le îmbine. A urmat Colegiul ”Costache Negri” din Galaţi, liceu cu profil pedagogic, şi a absolvit apoi Facultatea de Psihologie, având şi specializarea pedagogie, a Universităţii ”Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi.

Anul trecut şi-a propus să transforme spaţiul şcolii (care devenise neprietenos din cauza pandemiei) într-un loc minunat în care copiii să vină cu drag şi încredere. 

”Spaţiul actualului liceu a fost dat în folosinţă în primăvara lui 2020 şi am decis împreună cu doamna director să personalizăm acest spaţiu. Aşadar, am început cu pictarea scărilor. Fiecare treaptă corespunde unei componente personale, care poate să-l ajute pe elev în drumul său către succes”, explică Alina.

FOTO arhiva personală

Alina Iuliana Făinărea psiholog scolar FOTO arhiva personala 10

Ghiozdanul dorinţelor

A pus în practică apoi un alt proiect interesant - „ Fii în formă pentru şcoală”, prin care a urmărit adaptarea şi integrarea elevilor în spaţiul şcolar, conform cerinţelor impuse de pandemie. ”Este foarte important să ştii ce îşi doresc copiii. M-am gândit că dorinţele lor merită şi trebuie să fie cunoscute şi îndeplinite, aşa că am amenajat un ghiozdan al dorinţelor”, spune psihologul. Îmbină astfel programa şcolară cu punerea în practică a dorinţelor copiilor şi îi face să se simtă valorizaţi.

Fascinantă a fost pentru elevi o activitate pe care a organizat-o de ziua educaţiei, intitulată sugestiv ”Educaţia de la Creangă la învăţarea online”. Prin ea, elevii au conştientizat evoluţia educaţiei de-a lungul timpului. A interpretat cu elevii şi binecunoscuta scenă cu Nică şi Smaranda la şcoală, ca mai apoi să le prezente caracteristicile educaţiei din perioada comunistă, când elevii erau pionieri, aveau un carnet de note şi o foaie matricolă, dar şi ce înseamnă învăţarea online.

Fascinaţi de robotică

Elevii săi abia aşteaptă orele de psihologie pentru că Alina găseşte mereu ceva ieşit din tipare ca să le facă interesante. I-a avut, de pildă, invitaţi pe elevii de la grupul de robotică Thobor din Tecuci, care împreună cu profesoara lor coordonatoare le-a vorbit despre roboţi, programare şi competenţele viitorului.

FOTO arhiva personală

Alina Iuliana Făinărea psiholog scolar FOTO arhiva personala 7

”Prin demonstraţia cu roboţi care le-a fost prezentată am vrut să le arăt care va fi educaţiei viitorului şi competenţele pe care un copil trebuie să şi le însuşească, astfel încât să facă faţă provocărilor societăţii de mâine”, spune psihologul.

Au urmat apoi numeroase activităţi despre bullying şi cyberbullying, în care elevii au aflat de la poliţiştii locali despre rolul, importanţa şi efectele internetului asupra personalităţii copiilor.

Psihologul a încheiat şi un parteneriat cu First Lego League România/Asociaţia pentru educatie STEM creativă  şi a înfiinţat apoi un club de lego-CreSTEMari. Marea provocare pentru elevii pasionaţi de lego a fost să creeze jocuri şi activităţi pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale. Nu a fost deloc uşor. De pildă, un copil era imobilizat într-un cărucior cu rotile, iar altul avea probleme cardiace.

”Discuţiile cu elevii despre aceste condiţii i-au făcut să înţeleagă nevoile copiilor cu cerinţe educaţionale speciale şi mai ales condiţiile tehnice ce trebuie respectate pentru ei la şcoală”, explică profesoara. La încheierea parteneriatului amintit a organizat şi un concurs local, la care au participat toate grupele din comună.

”Am descoperit cu această ocazie creativitatea, inventivitatea şi viziunea copiilor. E plăcut să vezi lumea prin ochii lor, dar mai ales să constaţi cât de simple şi benefice sunt soluţiile propuse de ei”, mărturiseşte cu emoţie Alina.

Ceainăria literară

Proiectul ”Ceainăria literară” a fost o altă idee de succes în şcoală, pentru că şi-a dorit să încurajeze cititul, care să se îmbine cu relaxarea. Copiii reveneau la şcoală după o lungă perioadă în care orele s-au ţinut preponderent online, iar Alina a amenajat în acest sens un spaţiu pe holurile şcolii, unde elevii să poată citi în linişte în pauzele dintre ore. Ulterior, copiii au făcut recenzii ale cărţilor citite şi le-au recomandat şi altor colegi.

FOTO arhiva personală

Alina Iuliana Făinărea psiholog scolar FOTO arhiva personala 2

A urmat apoi proiectul ”Change Arhitects” pus în practică în colaborare cu asociaţia All Grow, prin care a amenajat un spaţiu pentru derularea orelor de curs în aer liber - Şcoala în natură. ”Am implicat atât elevii de liceu, cât şi pe cei de gimnaziu, astfel încât să devină responsabili cu munca lor”, spune psihologul. Elevii au participat la vopsirea gardurilor şi la amenajarea spaţiului, printre alte activităţi.

Alina şi elevii din liceul unde predă nu au trecut neobservaţi nici la un concurs de reciclare, intitulat ”EcoProvocarea”. Acţiunile lor de ecologizare, curăţare şi reciclare au avut un impact semnificativ. Doar deşeurile din hârtie pe care copiii le-au strâns din Corod depăşesc 2,5 tone. Pe lângă acestea au colectat electrocasnice vechi, dar şi orice alt deşeu reciclabil. Performanţa le-a adus locul I, iar răsplata a fost o tabără de patru zile la Moeciu de Sus, unde cei mai activi copii din proiect au avut parte de momente minunate în natură.

Şcoala de după şcoală

Ne dezvăluie că proiectul său de suflet este Şcoala cu Sclipici, un proiect al fundaţiei ”Noi orizonturi”,  care i-a adus numeroase satisfacţii profesionale, cât şi personale. 10 şcoli din România au fost selectate, iar Liceul Tehnologic din Corod este unul dintre ele. Alina a înfiinţat mai întâi un laborator de literaţie, în cadrul căruia elevii care aveau dificultăţi de citit şi scris să îşi îmbunătăţească performanţele. A urmat selecţia la Şcoala cu Sclipici, un proiect care face şcoală cu elevii mai slabi, dar prin joacă şi activităţi ieşite din tipare.

”A fost o muncă de echipă, pe care am coordonat-o cu drag. Am plecat cu gândul că în ochii copiilor şcoala trebuie să fie un loc magic, mai ales dacă este o şcoală de vară”, spune psihologul şcolar, care i-a implicat şi pe membrii comunităţii în acest proiect.

FOTO arhiva personală

Alina Iuliana Făinărea psiholog scolar FOTO arhiva personala 5

Ce a urmat a depăşit chiar şi cele mai optimiste aşteptări. Starea de bine şi voia bună au fost ingredientele fiecărei zile de şcoală care a fost ţesută în jurul unei poveşti, astfel încât niciunul din cei 40 de elevi înscrişi nu a lipsit de la activităţi. Mai mult decât atât, copiii abia aşteptau ziua următoare, curioşi fiind să descopere ce surprize îi aşteaptă.

”Sunt omul care iubeşte copiii şi care investeşte suflet în orice activitate. Cunoaşterea de sine, încrederea, respectul, bunătatea, empatia, generozitatea, toleranţa, iubirea şi demnitatea sunt câteva dintre valorile pe care zi de zi încerc să le transmit elevilor mei, Vreau să rămână cu ideea că totul e posibil dacă munceşti pentru visul tău. Iubirea pentru aceşti copii este un medicament, iar şcoala trebuie să fie un loc minunat pentru ei”, punctează Alina principiile de viaţă pe care le insuflă copiilor.

Vă mai recomandăm să citiţi şi:

Profesoara care a creat o „fabrică de isteţime“ în curtea şcolii. În ce constă impresionantul model de educaţie

Profesoara nevăzătoare care dezbate cu elevii la orele de Religie subiecte sensibile etic şi moral

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite