Detalii interesante despre cum va fi automatizată la Galaţi vânzarea de bilete şi de abonamente de transport public

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Echipamentele electronice au fost montate în autobuze

Potrivit caietului de sarcini de la licitaţia pentru automatizarea sistemului, biletele se vor putea procura de la automate stradale, de pe internet sau prin telefonul mobil, iar abonamentele de tip card se pot reîncărca printr-o sumedenie de metode moderne. Pasageri vor avea în staţii afişaje electronice, iar autobuzele şi pasagerii vor fi permanent monitorizaţi.

Primăria Galaţi a lansat ultima etapă a licitaţiei privind modernizarea infrastructurii de transport urban, urmând să fie achiziţionat aşa-numitul sistem de ticketing, denumit în limbajul tehnic  AFC (Automated Fare Collection, adică „Sistem de Taxare Automată a Titlurilor de Călătorie”).

Mai pe înţelesul tuturor, este vorba despre introducerea unor cartele electronice de călătorie (incluzând aici abonamentele), care pot fi reîncărcate de la o serie de automate publice, prin intermediul unui site sau cu telefonul mobil. De asemenea, vor exista şi automate pentru bilete obişnuite, de hârtie, plus o serie de facilităţi legate de siguranţa pasagerilor şi de trafic.

Asta nu înseamnă însă, că dispar chioşcurile tradiţionale ale regiei de transport public, care vor rămâne pe mai departe la dispoziţia publicului călător.

Potrivit caietului de sarcini sistemul AFC se va baza pe şase canale de distribuţie pentru furnizarea către pasageri a serviciilor tarifare variate.

Primul dintre ele reţeaua de chioşcuri a Transurb SA, care vor  gestiona vânzările de bilete şi vor rămâne singurul canal de distribuţie a cardurilor de transport emise.

Al doilea canal este reprezentat de punctele de vânzare ale distribuitorilor terţi, de la care se pot cumpăra bilete şi se poate face reîncărcarea cardurilor.

Al treilea canal este deja în zona automatizării: automate publice de vânzare a titlurilor de călătorie (bilete + încărcare smartcarduri) într-o varietate de locaţii accesibile. Canalul presupune o reţea de AVM-uri ce va permite pasagerilor să achiziţioneze gama completă de bilete şi să îşi reîncarce smartcardurile.

A patra variantă este reprezentată de distribuitoare automate de bilete de hârtie, în vremea ce a cincea presupune reîncăcarea cardurilor prin intermediul unui site dedicat.

În fine, al şaselea canal de distribuire este prin intermediul unei aplicaţii pentru tablete şi telefoane mobile. Varianta presupune inclusiv m-ticketing, care presupune că biletul se poate cumpăra electronic, validarea fiind făcută în mijlocul de transport, la nişte cititoare speciale de tip contactless.

În afara ticketingului, proiectul presupune şi alte „minunăţii”, cu ar fi instalarea de dispozitive de afişaj electronic în 96 staţii (de unde pasagerii pot afla ce autobuze vin, în cât timp şi încotro merg), dar şi managementul flotei (localizarea în timp real a mijloacelor de transport, detalii despre orpiri, consum de carburant samd).

Proiectul în baza căruia se introduce sistemul de ticketing face parte dintr-o investiţie amplă realizată de municipalitatea gălăţeană,  în baza unui împrumut de 100 milioane de lei de la BERD, pentru reabilitarea infrastructurii de transport urban.

Proiectul are următoarele componente: reabilitarea străzii Mihai Bravu (contract finalizat);  reabilitarea străzii Anghel Saligny (pe final de contract); reabilitarea străzii Tecuci (pe final de contract); achiziţia a 14 troleibuze noi (contract în derulare) şi achiziţia sistemului AFC (licitaţie lansată).

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite