Confesiunea unui dispecer la 112: „Nu suntem insensibili. Dacă ne-am panica, n-am reuşi să ajutăm“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Oamenii care lucrează la preluarea apelurile de urgenţă trebuie să fie stabili emoţional şi să aibă capacitatea de a se concentra pe termen lung pentru a face faţă turelor lungi, în timpul cărora sunt confruntaţi frecvent cu situaţii de viaţă şi de moarte.

Dispecerii angajaţi în punctele de preluarea ale apelurilor la numărul unic de urgenţă 112 muncesc în ture de 24 de ore.

„La ora 7.45 ne prezentăm la unitate, când facem schimb de tură cu colegii care au venit la serviciu cu o zi înainte. După o zi de muncă, urmează 48 de ore de recuperare. Până în februarie 2015, recuperam 72 de ore, dar lipsa de personal a impus schimbarea programului. La pompieri nu avem o oră anume în care începe un vârf al solicitărilor, departamentul nostru este apelat în permanenţă pe tot parcursul zilei“, a spus plutonierul major George Ciprian Sava, subofiţer operativ la Dispeceratul Unic Integrat 112.

În ziua în care reporterii „Adevărul“ au vizitat dispeceratul din Galaţi, primul apel a fost preluat la ora 8.01. A fost nevoie ca un echipaj al Ambulanţei să meargă într-un cartier din Galaţi pentru a prelua un bărbat căzut de pe o schelă, de la înălţime. Victima suferise un traumatism cranio-cerebral şi la coloana cervicală. Subofiţerul operativ a trimis la faţa locului un medic şi maşina de terapie intensivă, alertând în acelaşi timp şi personalul Unităţii de Primiri Urgenţe a Spitalului Judeţean Galaţi.

Sângele rece, esenţial în meserie

„Noi ne-am obişnuit să reacţionăm cu calm şi încercăm să liniştim omul care ne apelează pentru a putea obţine informaţii cât mai precise. Trebuie să privim fiecare situaţie de urgenţă cu obiectivism pentru a şti ce mijloace tehnice să trimitem. Nu suntem insensibili, dar dacă la rândul nostru ne-am panica, nu am reuşi să ajutăm“, a explicat plt. maj. George Ciprian Sava, subofiţer operativ la Dispeceratul unic integrat 112.

Pe parcursul unei ture complete, dispecerii au la dispoziţie patru ore pentru odihnă. „Niciodată nu plecăm toţi odată, deci nu există pauză în preluarea apelurilor de urgenţă. Pe parcursul celor 24 de ore, avem patru ore de repaus, pe care ni le luăm când simţim nevoia. Vârful oboselii este noaptea, când suntem deja cu toţii epuizaţi. De când a fost creat dispeceratul integrat, ni s-au creat şi condiţii. Acum avem dormitoare, bucătărie, duş“, a spus căpitanul Marcel Gavrilă, ofiţer specialist în Centrul Operaţional din cadrul ISU Galaţi.

Marcel Gavrilă, ofiţer specialist în Centrul Operaţional din cadrul ISU Galaţi FOTO Oana Cernat

image

Cum reacţionează oamenii în nevoie

Persoanele care se află într-o situaţie-limită percep timpul într-un mod diferit, arată studiile psihologice. Din acest motiv, se întâmplă ca, de multe ore, solicitanţii de ajutor să reclame că salvatorii au ajuns cu întârziere.

„De fiecare dată trebuie verficată veridicitatea apelului, iar oamenii care ne cer ajutorul trebuie să îşi păstreze calmul şi să asculte dispecerul. Aceştia au impresia că dispecerul trage de timp. De fapt, are nevoie să afle informaţiile cu acurateţe pentru a decide lucid dimensionarea forţelor pe care să le trimită în teren“, a explicat căpitanul Marcel Gavrilă.

Capacitatea de concentrare pe termen lung este un atu obligatoriu al angajatului la 112. „Uneori, cei care sună nu ştiu ce să relateze. Cea mai grea zi din cariera de dispecer, în care m-am implicat emoţional, a avut loc luna aceasta, când am fost alertat că o femeie care născuse recent este inconştientă şi trebuie resuscitată. Pe măsură ce timpul se scurgea, am aflat că aceasta îşi ucisese gemenele la scurt timp după ce le-a adus pe lume“, ne-a povestit Nicu Frătiţa, operator SMURD Galaţi.


FOTO SMURD Galaţi

Elicopter SMURD Galati in Republica Moldova

Efectele traumatizante ale meseriei

Colegii din Dispeceratul Unic Integrat le ştiu toate nefericirile care merg pe teren şi încearcă să-i consilieze psihologic cu o discuţie ca între camarazi. „Unul dintre cele mai grele intervenţii a fost în localitatea Iveşti, unde au ars şapte case, iar trei copii şi-au pierdut viaţa. Era groaznic, ne suna în dispecerat şeful gărzii şi ne spunea că a mai găsit un copil mort“, ne-a povestit plutonierul major George Ciprian Sava, subofiţer operativ la Dispeceratul unic integrat 112.
 
Un alt coleg îl completează spunând că cele mai dificile cazuri pentru pompieri sunt cele în care sunt implicaţi copii. „Eşti om, iar până să te aduni pentru a interveni, prima trăire este acea emoţie care rămâne imprimată în subconştient“, explică căpitanul Marcel Gavrilă, ofiţer specialist în Centrul Operaţional din cadrul ISU Galaţi.

„Din cauza impactului emoţional, un coleg de la Brăila a făcut accident vascular în timpul unei intervenţii. În urma unui grav accident rutier, în care un autocar s-a răsturnat, mai mulţi copii îşi pierduseră viaţa. Imaginile de la faţa locului au fost cumplite şi pentru salvatori şi l-au afectat pe unul din pompier“, a spus maiorul Eugen Chiriţă, purtător de cuvânt ISU Galaţi.


George Ciprian Sava, dispecer la ISU Galaţi FOTO Oana Cernat 

image

Seria solicitărilor haioase la 112

Sunt zile în care cetăţenii sună la 112 şi cer ajutorul salvatorilor pentru situaţii care stârnesc râsul. Aceste momente sunt cele care îi relaxează pe dispeceri.

„Cel mai haioase solicitări pe care le primim în dispecerat sunt cele pentru salvarea pisicilor din copaci. Noi nu avem legislaţie pentru a interveni în astfel de cazuri, deoarece ele sunt în mediul lor natural, aşa că oamenii se supără pe noi şi uneori ne ameninţă. Curând, am preluat un apel în care un cetăţean turmentat ne anunţa că are mâna blocată la pat şi are nevoie de ajutorul nostru. Am trimis la faţa locului un echipaj, pompierii fiind nevoiţi să intre pe geam. L-au ajutat pe bărbat să îşi scoată mâna dintre perete şi pat, iar imaginea de la faţa locului a fost amuzantă“, a precizat George Ciprian Sava, subofiţer operativ la Dispeceratul unic integrat 112.

Un alt incident relatat de operatorii de la 112 este cel în care un gălăţean a reclamat că a luat foc casa vecinului. Pompierii ajunşi la adresa indicată au constatat că, de fapt, vecinul făcea un grătar, iar reclamantul era deranjat de miros. A fost considerat un apel fals, iar găleţeanul care a sunat a fost amendat.


Eugen Chiriţă, purtător de cuvânt la ISU Galaţi FOTO Oana Cernat

image

Inundaţiile din toamna anului 2013 au însemnat vremuri grele pentru dispecerii din Galaţi. „În astfel de situaţii, trebuie să ţinem legătura cu comandamentul de la Bucureşti şi cu prefectul judeţului. Cele mai rele lucruri se petrec noaptea. Avem utilaje în mai multe puncte din oraş şi din judeţ şi fiecare apel în parte este analizat, iar noi trimitem oameni şi resurse acolo unde trebuie. Sunt situaţii foarte rare când se epuizează toată tehnica din dotare“, a mai spus plutonierul major Sava.

FOTO Oana Cernat

Vă mai recomandăm şi:

Terifiantele spovedanii ale salvatorilor de la ISU. Ce înseamnă, cu adevărat, să ai o zi proastă: „Uneori, nici noi nu mai rezistăm imaginilor de coşmar“

Colonelul de la ISU din mâinile căruia ies adevărate opere de artă: desenele lui sunt de fapt milioane de puncte care se transformă în chipuri

Salvatorii fără salariu: povestea voluntarilor gălăţeni de la Urgenţe. "Oamenii îmi mulţumesc, îmi spun că datorită mie trăiesc. Asta ţine de foame"

Gabriela Teleman, erou naţional în Namibia după ce a înfiinţat cel mai eficient serviciu de ambulanţă din ţară. Localnicii o compară cu Maica Tereza
 

image
Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite