Adăposturile din staţiile transportului public din Galaţi, extinse la solicitarea UE. Altfel, oraşul nu primeşte finanţarea pentru noile troleibuze
0Sunt vizate 30 de staţii, care vor avea în plus o suprafaţă de 1,68 mp destinată persoanelor cu handicap. Valoarea totală a contractului scos la licitaţie de municipalitate este de 53.550 lei, cu TVA, adică peste 1.000 de lei pe fiecare metru pătrat.
Primăria municipiului Galaţi va cheltui peste 50.000 de lei pentru a extinde (mai mult simbolic, cu doar 1,69 mp de fiecare) 30 dintre adăposturile montate în urmă cu doar un an în staţiile de transport public local. Scopul investiţiei este, potrivit municipalităţii, asigurarea unui spaţiu de adăpostire a persoanelor cu handicap.
Proiectul este în faza cererii de oferte, iar până joi, 12 septembrie, sunt aşteptate ofertele pentru contractul de „Achiziţie şi montaj 30 de bucăţi extinderi adăposturi BUS pentru persoane cu handicap”. Valoarea estimată a contractului este de 53.550 de lei, cu TVA, iar criteriul de atribuire este „preţul cel mai scăzut”.
După cum rezultă din caietul de sarcini al achiziţiei publice, postat pe site-ul Primăriei, ideea nu a pornit de la autorităţile locale ci este parte a obligaţiilor asumate prin contractul de finanţre europeană pentru cumpărarea a 17 troleibuze noi. Documentul mai precizează că se are în vedere „extinderea adăposturilor existente doar cu perete spate şi acoperiş”.
Extinderea fiecăruia dintre cele 30 de adăposturi presupune realizarea unei structuri din ţeavă metalică, ancorată cu bolţuri prinse în beton, având lungimea de 1,30 m, lăţimea de 1,30 m, înălţimea de 2,40 m şi o suprafaţa utilă – 1,69 mp.
Un calcul simplu arată că fiecare extindere va costa circa 1.050 de lei metru pătrat, adică în jurul a 220 euro/mp (aproape cât metrul pătrat de casă „la roşu”, din cărămidă, pe structură din beton). Deşi preţul pe metru pătrat pare foarte mare, el este, totuşi, cu circa 30% sub cel plătit la montarea refugiilor ce urmează să fie extinse.
Investiţia în extindere contrazice flagrant declaraţiile autorităţilor locale, făcute cu câteva luni în urmă, cu privire la amintitele adăposturi. La acel moment, primarul Ionuţ Pucheanu afirma că la proiectarea şi construirea lor s-au respectat toate standardele europene, lucru care, după cum se poate constata acum, n-a fost chiar aşa, altfel nu ar mai fi fost necesare extinderile.
Un alt aspect legat de noile staţii ale transportului în comun de la Galaţi este acela că amenajările au fost vandalizate de persoane neidentificate, la scurt timp după montare, spre consternarea autorităţilor.