Uleiul anti DNA. Cu ce se ung, de fapt, pe frunte parlamentarii ca Şova, ca să scape de arestare - istoria adevărată a mirului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ca să nu fie miruiţi cu un vot care i-ar fi lăsat fără imunitate, senatorii vizaţi de DNA au fost văzuţi în ipostaze potrivite într-un spaţiu intim, nu în Parlament. Sticluţe cu untdelemn sfinţit au fost folosite pentru protecţia lui Varujan Vosganian şi a lui Dan Şova. Primul s-a uns singur, al doilea a fost uns mai de voie, mai de nevoie. „Miruirea“ a funcţionat. Dar ce este, de fapt, în acele sticluţe păstrate pentru momente de ananghie?

„Mirul“ parlamentarilor este, de fapt, untdelemn binecuvântat, sfinţit de preoţi la Taina Sfântului Maslu special pentru mireni. Untdelemnul se găseşte de cumpărat la orice pangar, în sticluţe mici şi costă maximum 5 lei.

În schimb, Sfântul şi Marele Mir este folosit numai de clerici, iar mirenii nici nu au voie să atingă recipientul în care este păstrat. Are ca ingrediente ulei de măsline, vin alb şi mirodenii, un mixt care simbolizează darurile Duhului Sfânt, care este preparat în primele trei zile din Săptămâna Patimilor, apoi este sfinţit de Patriarhul înconjurat de Sinod, la Sfânta Liturghie din Joia Mare. Ceremonia are loc o dată la câţiva ani, la Mănăstirea Antim din Bucureşti. Fiecare lăcaş de cult din ţară primeşte o cantitate de 5 litri de mir, care să-i ajungă până la următoarea preparare.


Mirul - untdelemn din Italia şi Grecia, vin din Dobrogea şi mirodenii exotice

Ultima dată, Biserica Ortodoxă Română a făcut mir exact în urmă cu 5 ani, la finele lui martie 2010. Pentru prepararea Marelui Mir, uleiul de măsline a fost oferit în dar de către Episcopia Ortodoxă Română a Italiei şi de către Mitropolia de Corint (Grecia), iar vinul - de către Arhiepiscopia Tomisului.

Cele 15 plante aromate şi cea mai mare parte din cele 30 de uleiuri esenţiale necesare au fost procurate din Egipt, Iordania, Siria, Franţa, Bulgaria, Spania şi de la Ierusalim, cu sprijinul financiar al eparhiilor ortodoxe române din ţară şi străinătate. Celelalte uleiuri esenţiale au fost dăruite Patriarhiei Române de Părintele arhimandrit prof. dr. Qais Sadiq din Patriarhia Antiohiei, care a studiat teologia în România şi care vizitează periodic credincioşii ortodocşi arabi din ţara noastră. 

image

Mirul folosit de preoţi în slujbele bisericeşti Foto Arhiepiscopia Tomisului

„După sfinţire, Marele Mir se numeşte Sfântul şi Marele Mir. Mirul este folosit pentru Taina Mirungerii (după Botez), sfinţirea, resfinţirea bisericilor şi sfinţirea Antimiselor. Marele Mir se pregăteşte şi se sfinţeşte în momentul în care cantitatea de mir existentă se apropie de epuizare, în funcţie de cerinţele lucrării pastoral-misionare a Bisericii“, a precizat părintele Constantin Stoica, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române.

Istoricul mirului BOR

Pentru prima dată, BOR a sfinţit Marele Mir în Joia Mare (25 martie) din anul 1882. Sfinţirea s-a făcut de către Mitropolitul primat Calinic Miclescu şi ierarhii Sfântului Sinod la Sfânta Liturghie oficiată în Catedrala mitropolitană din Bucureşti, cu trei ani înainte de recunoaşterea de către Patriarhia Ecumenică a Autocefaliei Bisericii Ortodoxe Române (1885). După ridicarea BOR la rangul de Patriarhie (1925), Marele Mir a fost sfinţit pentru prima oară de patriarhul Miron Cristea şi membrii Sfântului Sinod la 1 aprilie 1926.

Marele Mir a fost sfinţit de 21 de ori (1882, 1894, 1906, 1921, 1936, 1934, 1942, 1950, 1955, 1958, 1965, 1968, 1973, 1978, 1983, 1988, 1993, 1996, 2002, 2007, 2010). Anul 2010 a fost proclamat de către Sfântul Sinod ca Anul omagial al Crezului ortodox şi al Autocefaliei româneşti.

Cum a apărut mirul

Înalt Prea Sfinţitul Teodosie, arhiepiscopul Tomisului, explică în detaliu cum a apărut mirul, din câte ingrediente este făcut şi când anume este folosit.

„Sfântul Mir a apărut după biserica primară, ulterior Bisericii Apstolice, întrucât taina împărtăşirii darurilor Sfântului Duh se făcea în perioada apostolică prin punerea mâinilor. După ce Sfintele Taine (în afară de taina Hirotoniei) au început să fie săvârşite şi de preoţi (întrucât, iniţial, numai episcopii săvârşeau Sfintele Taine), a apărut Sfântul Mir pentru împărtăşirea darurilor Sfântului Duh. Pentru că este expresia comuniunii episcopilor, Sfântul şi Marele mir se sfinţeşte numai de soborul episcopilor unei biserici autocefale“, arată ierarhul Tomisului.

Are 38 de ingrediente

„Sfântul Mir este făcut din 38 de ingrediente, prin fierbere şi prin anumite procedee, numai în Joia Mare, atunci când cantitatea de Sfânt Mir este pe terminate. Pregătirea pentru întocmirea acelui conţinut începe cu câteva zile înainte, când sunt aşezate toate acele ingrediente în nişte cazane, unde se fierb, şi se adaugă în final şi vin. La sfârşit se obţine o substanţă foarte frumos mirositoare şi în acelaşi timp cu un efect benefic asupra organismului, chiar şi din punct de vedere al conţinutului“, afirmă arhiepiscopul Teodosie.



Momentele miruirii

„Prin miruire se împărtăşesc cu adevărat darurile Sfântului Duh. Asemenea venirii acestor daruri prin punearea mâinilor la apostoli, acum vine prin miruire. Este măreţia Sfintei Taine pentru că este sfinţit de toţi ierarhii unei biserici autocefale, în cadrul Sfintei Liturghii (cum se săvârşea şi în trecut toate sfintele taine în cadrul Sfintei Liturghii). Sfântul Mir dobândeşte darurile Sfântului Duh.

A intrat în uz termenul de miruire chiar şi pentru ungerea cu untdelemn sfinţit. Taina Sfântului Mir este distinctă, iar aceste ingrediente, în felul în care se prepară ele, nu se folosesc în alte Sfinte Taine, în afară de Taina Mirungerii, care se face imediat după botezul fiecărui creştin.

image

Numai dacă cineva şi-a pierdut credinţa, făcând lepădare de credinţa ortodoxă, la întoarcerea în Biserica noastră se împărtăşeşte din nou taina Mirungerii. Noul botezat se unge cu Sfântul Mir, în semnul crucii, pe frunte, pe bărbie, pe cei doi obraji, la ochi, la nări, la buze, la urechi, la piept, la spate, la mâini şi la picioare. Ungerea cu Sfântul Mir se face numai la Biserici. La case sau la alte clădiri se face cu untdelemn sfinţit“, precizează ierarhul.   

Interzis mirenilor!

Arhiepiscopul Tomisului subliniază faptul că mirul nu este la îndemâna mirenilor, care pot fi doar miruiţi. „Mirenii nu folosesc Sfântul Mir niciodată. Nici nu au voie să pună mână pe recipientul în care este păstrat acesta pentru că această materie este rezervată Sfinţirii Bisericilor şi a Sfintelor Altare, iar în acest cadru se sfinţesc şi Sfintele Antimise (un acoperământ liturgic pe care sunt reprezentate punerea în mormânt şi patimile lui Hristos, fără de care nu se poate săvârşi Sfânta Liturghie). Mirenii pot folosi de obicei untdelemn sfinţit sau mirul din nard, dar acesta nu este Sfânt Mir“, declară ÎPS Teodosie.

Untdelemn binecuvântat, nu mir

Untdelemnul binecuvântat se foloseşte la sfinţirea caselor, la sfinţirea locurilor de biserici şi de asemenea  cu acest untdelemn sfinţit se ung credincioşii la frunte. „Şi untdelemnul sfinţit este deosebit de important pentru că se sfinţeşte în cadrul tainei Sfântului Maslu, cu rugăciune care se spune de 7 ori, dar această nu trebuie să se confunde cu Taina Sfântului Mir“, atrage atenţia ÎPS Teodosie, arhiepiscopul Tomisului.

image

Untdelemn binecuvântat pentru uzul mirenilor Foto Arhiepiscopia Tomisului

Vă mai recomandăm:

Talentatul domn Vosganian şi walkiria Udrea

Psihologia parlamentară a Noilor Hristoşi, Şova şi Vosganian

Şova, miruit Jipa. Începutul sfârşitului

Conjuraţia miruiţilor. Partea I


 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite