Teză de doctorat: Cum au dispărut navele din flota României?
0
Ce a rămas din flota României? Este o întrebare la care lectorul universitar Ovidiu Ionescu de la Universitatea Maritimă Constanţa caută răspunsul de 20 de ani.
Rezultatele muncii depuse în cele peste două decenii s-au concretizat în
teza de doctorat „Evoluţia flotei comerciale şi de pescuit a României
1944 – 1989“. Lucrarea a fost prezentată astăzi în faţa unor profesori
de istorie din cadrul mai multor facultăţi din Constanţa şi din
Bucureşti.
Click pe imagini pentru poze cu fostele nave ale flotei românești!
Pentru această lucrare comandorul în rezervă a stat luni în şir la
arhive, a citit memorii ale comandanţilor de de cursă lungă. „Unii le-au
scris cu teamă, alţii cu sinceritate“, dezvăluie autorul. Aceste
documente vor fi trasmise peste câţiva ani Muzeului Marinei Române din
Constanţa.
Ce l-a surprins cel mai mult în timpul investigaţiilor? „S-au făcut
transferuri de nave din România în alte state pe diferite motive. Li s-a
schimbat pavilionul şi naţionalitatea navei“, spune lectorul
universitar. În acest fel, s-a încercat să li se piardă urma.
România a devenit un stat ciudat: fără flotă, dar care scoate pe bandă rulantă ofiţeri de marină.
La întrebarea „Cine se face vinovat de această crimă neprevăzută în
Codul penal“ va încerac să răspundă într-o lucrare viitoare.

România avea 321 de nave
Până la Revoluţie, ţara noastr[ avea 321 de nave. În prezent, una singură - nava Dej - mai navigă sub pavilion românesc.
Mai sunt câteva nave de transport maritim care sunt însă în patrimoniul CFR Marfă. În urmă cu un an, un petrolier românesc – Histria Topaz – a fost vândut la fier vechi.
Până la Revoluţie, flota României era pe locul nouă la nivel mondial din punctul de vedere al numărului de vase. În doar 20 de ani, sute de nave au fost înstrăinate sau vândute la fier vechi. „Practic, navele cu un singur corp au murit de când a început criza, de mai bine de un an", este de părere magnatul Gheorghe Bosînceanu.
Cum a dispărut flota
Până în 1990, Navrom Constanţa deţinea toate navele. Apoi, Navrom s-a divizat în trei societăţi, toate cu capital integral de stat: Navrom, Romline şi Petromin. În 1993, fostul ministru al Transporturilor Paul Teodoru a luat decizia de a transfera navele către privaţi. Aşa s-au înfiinţat 53 de societăţi private. „Nu cred că a fost un pas rău, însă condiţiile contractuale au fost prost încheiate", afirmă liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu.