Show-ul aerian al escadrilei Thunderbirds, astăzi la Kogălniceanu FOTOGALERIE

0
Publicat:
Ultima actualizare:
„Thunderbirds“ şi-au făcut o intrare, demnă de trupele de elită
„Thunderbirds“ şi-au făcut o intrare, demnă de trupele de elită

Cele opt avioane ale escadrilei aeriene a Forţelor Aeriene Americane au ajuns ieri pe Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu. Sunt piloţii de elită ai Forţelor Aeriene Americane, iar a deveni un „Thunderbird" reprezintă apogeul carierei oricărui pilot. Evenimentul a început la ora 11.00.

Piloţii au făcut o mică demonstraţie a măiestriei lor, ieri, o fărâmă din ceea ce va vedea astăzi publicul. Fiecare avion al escadrilei de elită poartă numele de Thunderbird şi sunt numerotate de la 1 la 8, dar au scrise pe lateral şi numele pilotului care stă la manşă şi ce post ocupă în grup.


Primele patru avioane Thunderbird zboară în formaţie, iar următoarele două sunt destinate demonstraţiilor solo. S-au rotit deasupra aeroportului şi chiar au dat o „raită" deasupra plajei pentru a-şi face o imagine de ansamblu asupra judeţului unde îşi vor susţine show-ul.

„Thunderbirds“ şi-au făcut o intrare, demnă de trupele de elită

Au aterizat la intervale foarte scurte unul de celălalt şi au aliniat avioanele F16 la câţiva metri unul de celălalt, cu o precizie aproape milimetrică. Piloţii nu s-au depărtat de avioane până nu li s-a făcut plinul cu combustibil şi nu le-au şters cu mare atenţie.

Cum devii un Thunderbird

Ajunşi la Constanţa, membrii familiei Păsările Tunetului explică cum se poate intra în echipa lor. Cerinţa de bază este experienţa. Nu oricine poate să zboare cu o viteză năucitoare şi să execute manevre cu o precizie milimetrică.


„Denumirea de Thunderbird se trage din folclorul indian şi înseamnă o pasăre a tunetului de o forţă imensă. Este nevoie de experienţă pentru a fi un «Thunderbird». Minimum este de 750 de ore de zbor. Orice nou-venit în echipă trebuie să zboare de sute de ori înainte de a începe manevrele de zbor mai strâns şi apoi în formaţie. Nu este chiar atât de greu", explică cpt. Nicholas Holmes, pilotul de pe avionul cu nr. 4.

„Thunderbirds“ şi-au făcut o intrare, demnă de trupele de elită


Are şapte luni de când este o „Pasăre a Tunetului" şi recunoaşte că îşi doreşte acest lucru de când era copil. „Eram mic când am văzut o reprezentaţie Thunderbirds şi vreo 8 ani când am urcat, pentru prima dată, pe un avion F16. Mi-am dorit să ajung aici", povesteşte cpt. Holmes.

„Thunderbirds“ şi-au făcut o intrare, demnă de trupele de elită

Maiorul Aaron Jelinek spune că pentru el, echipa Thunderbirds a încemnat autodepăşire. „Aveam o experienţă de 8 ani pe avioanele F16 şi am vrut ceva mai mult. Aşa că mi-am depus candidatura pentru Thunderbirds, care a devenit familia mea extinsă. Atât soţia mea, cât şi întreaga familie, suntem implicaţi emoţional în această echipă", spune maiorul.

Femeie-pilot

Nu mică a fost mirarea ca printre cei care au coborât de la bordul avioanelor de luptă să fie şi o femeie. Suplă, blondă, feminină, dar cu un rol esenţial în coordonarea formaţiei de zbor.


Căpitanul Kristin Hubbard (30 de ani) este un pilot avansat pentru escadronul de elită şi zboară pe avionul cu nr. 8. Ea a intrat în Forţele Aeriene în 2002 direct de pe băncile Universităţii Washington.

„Thunderbirds“ şi-au făcut o intrare, demnă de trupele de elită

Înainte de a deveni o Thunderbird, cpt. Hubbard a fost instructor de piloţi şi comandant de zbor pentru Escadronul de luptă 62 de la Baza Aeriană Luke din Arizona. Are la activ aproape 1.000 de ore de zbor la manşa unui F16. „Este minunat să ai o femeie în echipă. Fiecare escadron Thunderbirds a avut o femeie, iar rolul ei este esenţial în ceea ce facem noi", a declarat cpt. Holmes, colegul de echipă al femeii-pilot.

Experienţă de război

Majoritatea membrilor echipei Thunderbirds, pe lângă cele cinci luni de pregătire (noiembrie - martie) şi cele cinci săptămâni de demonstraţii în toată lumea, sunt piloţi dedicaţi meseriei pe care o au.

„Thunderbirds“ şi-au făcut o intrare, demnă de trupele de elită

Cpt. Nicholas Holmes se poate mândri cu 240 de ore de zbor de război. Colegul său de echipă, maiorul Aaron Jelinek are 230 de ore de zbor în cadrul operaţiunii Iraqi Freedom, iar liderul grupului de zbor, lt. col. Case Cunningham (38 de ani) are la activ 160 de ore de zbor de luptă.

Primele impresii

Echipa Thunderbirds a ajuns la Constanţa după o reprezentaţie similară care a avut loc în Turcia, iar după demonstraţia aviatică de la Mihail Kogălniceanu vor porni spre Italia.

„Suntem foarte bucuroşi să fim aici. Echipa a mai fost în România şi în 2007, dar pentru mine este prima dată. Sper să am timp să vizitez şi judeţul", a declarat cpt. Nicholas Holmes.

Oricum, prima impresie a fost una plăcută. Avem garanţia că judeţul nostru se vede frumos de la înălţime. „Am zburat deasupra plajei, a micilor oraşe şi a terenurilor agricole şi de acolo, de sus, totul pare foarte frumos", mărturiseşte cpt. Holmes.

„Thunderbirds“ şi-au făcut o intrare, demnă de trupele de elită

Participanţi la show

Poate nu la fel de bine dotate, dar cu piloţi bine instruiţi, Forţele Aeriene Române au participat cu o serie de reprezentaţii la show. Publicul a urmărit reprezentaţiile membrilor Agenţiei de Paraşutişti, ai Aeroclubului Român şi pe cei ai Forţelor Aeriene Române. Manevrele au fost executate cu motoparapante, avioanele ZLIN, planoare, AN2, MIG-uri 21 şi elicoptere Puma.

Date tehnice F16

F16 Fighting Falcon este un avion de luptă multirol proiectat iniţial de General Dynamics şi îmbunătăţit de Lockheed Martin pentru United States Air Force. A fost conceput iniţial ca avion de vânătoare cu greutate redusă.

Avioanelor folosite de Thunderbirds le-a fost îndepărtat armamentul din dotare. Dispune de comenzi de zbor electronice fly-by-wire (primul avion de luptă de serie echipat cu acest sistem), raport tracţiune-greutate supraunitar, poate efectua viraje cu acceleraţie de 9 grade.

În zbor, manifestă stabilitate statică relaxată (negativă), de aceea nu poate fi pilotat fără sistemul computerizat fly-by-wire. Pe de altă parte, această instabilitate naturală îi conferă o manevrabilitate deosebită.

Update: Evenimentul aviatic a început cu o oră mai târziu decât fusese programat. Spectacolul a fost deschis de planoare şi paraşutiştii care au „ocupat“ cerul cu paraşutele lor colorate. Următorul eveniment din program este evoluţia membrilor Aeroclubului Român, care vor executa un exerciţiu demonstrativ. 

Update: La demonstraţia Thunderbird este aşteptat să sosească Mircea Băsescu, fratele preşedintelui Traian Băsescu.

Update: Show-ul aviatic s-a terminat. Evoluţia aviatorilor americani a durat aproape o oră timp în care piloţii au făcut acrobaţii spectaculoase la bordul avioanelor lor, care au smuls strigăte de admiraţie din partea paticipanţilor, care le-au vizionat de jos. Spectacolul s-a încheiat fără incidente.

Update: Traficul rutier se desfăşoară cu dificultate între Mihail Kogălniceanu şi Constanţa din cauza numărului mare de maşini care pleacă de la aeroport.

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite