Şeful Autorităţii Navale, despre nava scufundată: „A plecat din port cu o înclinare de 3 grade. Cercetarea cazului poate dura şi 2 ani”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Operaţiunea de salvare a oilor care mai sunt în viaţă
Operaţiunea de salvare a oilor care mai sunt în viaţă

60 de oi vii au fost salvate dintre cele 14.600 încărcate la bordul navei „Queen Hind”, care s-a scufundat duminică în Portul Midia. Şeful Autorităţii Navale Române (ANR), Alexandru Mezei, a făcut primele declaraţii.

Duminică, 24 noiembrie, „Queen Hind”, o navă sub pavilion Palau, care transporta 14.600 de oi către Libia, s-a scufundat în Portul Midia. Echipajul s-a salvat în ultimul moment, doar un marinar suferind un şoc hipotermic după ce a căzut în mare. După 48 de ore de la incident, salvatorii au reuşit să extragă din navă doar 49 de oi vii. Din informaţiile oficiale, ar mai fii şanse ca pe navă să mai existe animale în viaţă, însă scoaterea lor este extrem de dificilă.

„Extragerea oilor se face manual, în condiţii foarte dificile, cei care intră în navă după animale se expun unor mari pericole. Accesul se face printr-un singur loc, înăuntru este un miros insuportabil, iar fiecare oaie trebuie extrasă manual. Nu merită să moară un om pentru a salva nişte oi”, spune unul dintre oamenii care participă efectiv la operaţiunile de extragere din nava scufundată.

O nouă şedinţă comună a instituţiilor implicate în operaţiunile de salvare a avut loc marţi, 26 noiembrie, la sediul Prefecturii Constanţa. Deşi mass-media nu au fost anunţate de organizarea acesteia, în cele din urmă s-a permis accesul presei la discuţii.

Alexandru Mezei, director ANR, instituţia care coordonează toate operaţiunile, a declarat că „la ora actuală se acţionează pentru salvarea eventualelor oi care mai sunt vii, după care urmează să se cureţe acvatoriul de cadavrele existente. Şi salvarea animalelor vii şi scoaterea cadavrelor trebuie făcută fără să expunem salvatorii la riscuri deosebite”.

Directorul Autorităţii Navale Române spune că la ora actuală nu exista risc epidemiologic.



Nava a plecat cu o înclinare din port

În ceea ce priveşte ancheta despre producerea scufundării navei „Queen Hind”, Alexandru Mezei arată că „din declaraţii a reieşit care ar fi fost inclinată foarte puţin. De exemplu, la navele care încarcă cherestea înclinarea permisă este de 8 grade. Aceasta navă avea o înclinare de 3 grade când a plecat de la cheu. Comandantul a declarat că redresează nava şi că nu sunt probleme. Aceasta înclinare nu reprezintă o problemă. ”

În acest moment ANR investighează cazul, se iau declaraţii de la piloţi, comandant şi, se pare, există contradicţii în ceea ce spun aceştia.

„Nava nu este abandonată în acest moment. O navă este abandonată doar când proprietarul face această declaraţie. Nava este părăsită de echipaj la ora actuală. Dacă echipajul a abandonat nava nu înseamnă că aceasta este abandonată”, ţine să clarifice situaţia navei, directorul ANR.

Nava scufundata in Portul Midia



Despre încărcătura navei şi modul în care aceasta este distribuită şi localizată, Alexandru Mezei (foto stânga) spune că doar „comandantul este singurul stivator la navă în ceea ce priveşte marfa şi răspunde de ea, de echipaj, de navă şi de siguranţa navigaţiei. Nu e cineva care urcă la navă şi îi spune unde să pună marfa. Calculele de stabilitate le face domnul comandant. Această navă nu e la primul transport de acest tip, a transportat şi 15.000 de oi vii. Din ce am înţeles este un alt comandat decât cel vechi al navei”.

Cercetările pot dura şi doi ani

Directorul Autorităţii Navale Române afirmă că nu poate spune în câte zile sau săptămâni se va scoate nava de acolo. „Dacă vine cineva şi-mi spune că o scoate într-o săptămână, lăsaţi-mă să nu îl cred”. Mai mult, acesta reaminteşte că ne apropiem de iarnă, de condiţii meteo nefavorabile, perioade cu porturi închise, ceea ce va face ca termenul să fie şi mai mare. În ceea ce priveşte cercetarea evenimentului naval, Alexandru Mezei a spus: „cercetarea unui astfel de eveniment poate să dureze si 2 ani.”

Autoritatea navală a explicat şi modul în care Căpitănia Portului acţionează la plecarea unei nave, aceasta neavând atribuţii de a verifica modul în care vaporul este încărcat cu marfă. „Nu verifică nimeni. Comandantul depune la căpitănie documentele, inclusiv cargo-planul. Este problema comandantului.”

Operatiune salvare oi pe nava scufundata in portul Midia



Extragerea oilor se face manual

La întâlnirea de astăzi a participat şi generalul de brigadă Dan-Paul Iamandi, şeful Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU). Acesta a spus că, din cauza condiţiilor meteo nefavorabile din acest moment  nu se poate interveni pentru scoaterea altor animale care mai sunt în viaţă.

„Este o intervenţie foarte dificilă deoarece nava este aplecată pe o parte şi este o singură cale de acces în ea. Animalele vii sunt foarte grele acum pentru că lâna este îmbibată cu apă. Scafandrii aduc, în interior, până la gura de ieşire, câte o oaie şi apoi aceasta este scoasă cu greu afară”, spune generalul.

Conform şefului IGSU „se pare că mai sunt oi în viaţă”, iar salvatorii vor încerca să le scoată de acolo. „Nu sistăm operaţiunile atâta timp cât ştim că acolo mai sunt animale în viaţă.”

Dan-Paul Iamandi a declarat că nu există nici un risc epidemiologic acum deoarece animalele moarte nu au intrat în putrefacţie, temperaturile sunt scăzute, iar apa este rece. „Trebuie să ne mişcăm repede să scoatem animalele vii şi cadavrele. Planul este făcut să fie extrasă nava cu animalele moarte la bord cu o macara de mare tonaj.”

Nava scufundata in Portul Midia
Nava scufundata in Portul Midia

Pe aceeaşi temă:

VIDEO Imaginile groazei pe nava scufundată în Portul Midia. Zeci de oi moarte plutesc pe mare

VIDEO Cum a plecat cu probleme din Portul Midia nava scufundată în mare. Echipajul s-a salvat în ultima clipă, 14.000 de oi au murit





 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite