Prima misiune de salvare pe mare cu elicopterul - Gura Portiței, 29 noiembrie 1963. „Misiunea de succes a rămas unicat“

0
0

Pe 29 noiembrie 1963, echipajul condus de comandantul Constantin Ştefănescu, pilot secund Ion Tudose şi mecanicii de bord Stan Georgescu, Marin Ilie şi Constantin Brănescu realizau prima misiune de salvare pe mare cu elicopterul, din România.

Prima misiune de salvare pe mare cu elicopterul FOTO: RAS Aeroport Tuzla
Prima misiune de salvare pe mare cu elicopterul FOTO: RAS Aeroport Tuzla

Un echipaj de 22 de marinari au fost salvaţi atunci, în ciuda condiţiilor meteo extreme.

Au trecut 59 de ani de atunci şi misiunea de la Gura Portiţei este încă singura de acest gen desfăşurată cu succes în ţara noastră. Din păcate, modul în care zborul de salvare cu elicoptere pe mare a fost şi a rămas reglementat nu încurajează astfel de acţiuni şi nici interesul pentru performanţă sau afaceri de profil”, transmit reprezentanții RAS Aeroport Tuzla.

Pe 29 noiembrie 1963, la 300 de metri de ţărm, în zona Gura Portiței, a eşuat nava comercială Abdullah (pavilion Turcia), cu 22 de marinari la bord. În condiţii de furtună, pe întuneric şi cu sala maşinilor inundată, căpitanul navei a trimis mesaje de salvare prin radio.

TAROM-ul, care avea pe atunci o flotă specializată, a trimis de la Otopeni la Gura Portiţei elicopterul tip Mi-4 înmatriculat YR-EMB. Echipajul era compus din pilot comandant Constantin Ştefănescu, pilot secund Ion Tudose şi mecanicii de bord Stan Georgescu, Marin Ilie şi Constantin Brănescu.

Operațiunea de salvare FOTO: RAS Aeroport Tuzla
Operațiunea de salvare FOTO: RAS Aeroport Tuzla

În condiţii meteo neprielnice, cu vânt puternic, în rafale de până la 100 km/h, echipajul elicopterului i-a salvat pe cei 22 de marinari, într-o misiune care a durat patru ore. Fiecare marinar a fost transportat pe rând, suspendat de cablu, de la vas până pe mal. Elicopterul Mi-4/YR-EMB era dotat cu macara cu cablu, pentru transportul sarcinilor.

Mecanicul de bord Constantin Brănescu a fost cel care a coborât pe puntea vasului. De acolo i-a asistat și ajutat să se ancoreze pe cei 22 de marinari turci.

Pentru a marca acest moment important din istoria aviaţiei, în anul 2013, Şcoala de Supravieţuire pe Mare de la Tuzla a primit numele „Centrul de pregătire Constantin Ştefănescu”, în cadrul unui eveniment desfăşurat pe Aeroportul „Alexandru Podgoreanu”, alături de unul dintre piloţii participanţi la misiune, dar şi de rudele membrilor echipajului.

Piloţii au dat dovadă de curaj şi au dus la final misiunea cu succes, iar echipajul navei turce a fost salvat, în ciuda vremii nefavorabile zborului. Ne bucurăm că Aeroportul Tuzla a dorit să ne sprijine şi să ni se alăture pentru a-i pune la loc de cinste pe aceşti bravi piloţi”, a împărtăşit la acea vreme chiar fiul comandantului Constantin Ştefănescu, cunoscutul pilot Dan Ştefănescu.

Constantin Ștefănescu și Dan Ștefănescu (dreapta) FOTO: RAS Aeroport Tuzla
Constantin Ștefănescu și Dan Ștefănescu (dreapta) FOTO: RAS Aeroport Tuzla

Dan Ştefănescu, unul dintre cei mai buni piloţi români, cu peste 16.000 ore de zbor şi lider al formaţiei Iacării Acrobaţi, a murit pe 26 martie 2022, în urma unui accident aviatic de lângă Strejnic.

Dan Ştefănescu Jr., nepotul comandantului Constantin Ştefănescu şi fiul lui Dan Ştefănescu, a moştenit însă pasiunea pentru zbor şi profilul de pilot de excepţie. El continuă cu succes drumul început deja şi se remarcă prin perfomanţe deosebite la concursurile naţionale şi internaţionale de acrobaţie.

„Privim cu respect şi recunoştinţă spre trecut şi mulţumim acestei familii şi tuturor numelor mari din aviaţie pentru tot ceea ce ne-au oferit şi pentru ce mai au de arătat; pentru astfel de oameni şi momente, continuăm să sprijinim valorile în care am ales să ne regăsim”, adaugă RAS Aeroport Tuzla.

Constanţa


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri