Misterul oilor moarte de pe nava Queen Hind: au fost îngropate în loc să fie incinerate?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Operaţiunea de salvare a animalelor FOTO GSP
Operaţiunea de salvare a animalelor FOTO GSP

În timp ce procurorii acuză că leşurile oilor moarte pe nava scufundată în noiembrie 2019 în Portul Midia au fost îngropate pe un teren din comuna tulceană Smârdan, reprezentanţii firmei care s-a ocupat de neutralizarea lor spun că au fost duse la Protan, unde au fost arse. Pe terenul respectiv, s-au descoperit resturi de porci şi de oi.

Procurori din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanţa, alături de mai multe autorităţi de mediu, au demarat o anchetă privind activitatea de incinerare ovinelor înecate pe nava eşuată în luna noiembrie 2019 în Portul Midia. Oamenii legii acuză firma Cazacioc, care trebuia să se ocupe de incinerarea lor, că le-a îngropat pe un teren, în suprafaţă de aproximativ un hectar, deţinut de un localnic din comuna tulceană Smârdan. Ancheta a pornit după ce mai mulţi brăileni, care locuiesc la graniţa dintre Brăila şi Tulcea, acolo unde se află terenul viran, s-au plâns de mirosurile insuportabile care vin din zonă. 

În ancheta extinsă au fost cooptaţi poliţişti de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă, reprezentanţi ai Autorităţii Naţionale Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor - Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Tulcea, Agenţia Protecţia Mediului - Tulcea, Direcţia de Sănătate Publică – Tulcea. Ancheta a stabilit că, în urma activităţilor desfăşurate la faţa locului, mare parte dintre deşeurile animale nu au fost distruse prin incinerare, ci au fost îngropate pe un teren viran din localitate.

„Din ardere am obţinut îngrăşământ organic pentru culturile bio“

În replică, Gelu Cazacioc, administratorul firmei Cazacioc, care a primit contractul de incinerare, respinge acuzaţiile aduse de procurori, care l-au anchetat până la ora 2 dimineaţa: „Cu mâna pe inimă vă spun că nu am îngropat nicio oaie, ci toate au fost incinerate la firma Protan, care are mai multe puncte de lucru“. Produsul rezultat din ardere a devenit, spune el, îngrăşământ organic pentru culturile bio. Întrebat de unde au pornit acuzaţiile, el crede că probabil cineva a văzut pe câmp nişte crotali şi a sesizat autorităţile de mediu. „Când au venit anchetatorii, au săpat şi au găsit nişte compost şi gunoi de grajd“, spune Cazacioc. 

Şi Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor a transmis printr-un comunicat că procesul de incinerare, care a durat aproximativ patru săptămâni, a fost supravegheat de către un medic veterinar din partea instituţiei. „Este exclus ca în această perioadă să se fi îngropat aceste cadavre. Aceste cadavre de la diverse animale - ovine, suine, bovine, sunt din anii anteriori”, precizează reprezentanţii autorităţii. 

Prefectura a dat ordin de igienizare a zonei

Prefectura Tulcea a demarat propria sa anchetă şi a anunţat că pe terenul respectiv din localitatea Smârdan s-au găsit mai multe leşuri de ovine, suine şi bovine, fapt deosebit de periculos pentru mediu, aşa încât a cerut luarea de măsuri urgente. Astfel, sub supravegherea Gărzii de Mediu, s-a cerut extragerea şi incinerarea tuturor leşurilor de origine animală (ovine, suine, bovine) descoperite pe terenul în suprafaţă de circa un hectar, Ulterior, o firmă specializată, în baza unui proiect de remediere supravegheat de Agenţia de Protecţia Mediului, va decontamina şi va ecologiza zona, pe cheltuiala societăţii care administrează incineratorul. 

O comisie din care vor face parte reprezentanţi ai Gărzii de Mediu, Agenţiei de Mediu, DSVSA, DSP şi Apele Române va monitoriza respectarea planului de măsuri stabilit în cadrul Centrului Local de Combatere a Bolilor Tulcea. 

Nava, supraîncărcată

Nava Queen Hind, sub pavilion Palau, care s-a răsturnat în Portul Midia la 24 noiembrie 2019, având la bord aproximativ 14.000 de oi, a fost adusă la cheu după aproape trei luni. Autorităţile au reuşit să salveze aproximativ 200 de animale, care în prezent se află la Asociaţia ARCA. Din fericire, tot echipajul, format din 22 de marinari de naţionalitate siriană, a fost salvat.

Cel mai probabil, nava a fost supraîncărcată cu oi, acesta fiind şi motivul pentru care a eşuat. La bordul epavei, scafandrii au găsit punţi care în acte nu există, despre care niciuna dintre instituţiile care controlează sosirea/plecarea unei nave din port nu ştia. Mai mult, nu se ştia nici de „marfa” suplimentară încărcată pe Queen Hind.  Oficial, România exportă pe cale maritimă peste un milion de oi vii în fiecare an.

Pe aceeaşi temă:

Leşurile de pe nava Queen Hind sunt încă prizoniere în epavă. Oile salvate şi duse în adăpost învaţă să se joace cu mingea

Cum pleacă vapoarele încărcate cu animale din Portul Midia. „Autorităţile avizează plecarea, nu merg fizic pe navă“

VIDEO Epava navei „Queen Hind”, eşuată în Portul Midia, a fost adusă la mal

VIDEO Imagini de groază la bordul epavei eşuate în Portul Midia. Cadavrele oilor atârnă peste tot

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite