Lecţia unui tânăr din Constanţa, fost angajat la IBM. Cum să porneşti la 27 de ani o afacere de milioane
0Există viaţă în afaceri şi în afara Bucureştiului - o demonstrează un grup de tineri de la Constanţa, care ajută companiile să îşi transforme afacerile pentru succes. La firma Evonomix, media de vârstă este 27,8 ani.
Ei sunt cei care identifică problema clientului şi gândesc o strategie personalizată pentru a obţine efectele dorite: vizibilitate mai mare, îmbunătăţirea servicilor şi creşterea profitabilităţii. În termeni de specialitate oferă servicii de strategie, creaţie, implementări tehnologice, precum şi managementul şi măsurarea programelor de marketing.
La firma Evonomix, media de vârstă este 27,8 ani. Fondatorul, Mihai Cristian Bocai, a pornit antreprenoriatul la o vârstă foarte tânără. Era în anul 2 de facultate când a deschis prima companie împreună cu doi parteneri, în Marea Britanie.
După 3 ani şi 3 luni, însă, şi-a dat seama că nu are suficientă experienţă pentru a susţine businessul. „Am decis să mă duc să învăţ cum funcţionează lucrurile în locuri mult mai serioase, în corporaţii de IT&C“, spune Mihai (34 ani), absolvent de Ştiinţe Economice şi pasionat de informatică.
A activat ca manager de proiect şi apoi de divizie la Siveco, iar ulterior a devenit lider de operaţiuni la IBM pentru Europa de Est. La 24 de ani avea oameni în subordine. Dar gândul independenţei nu îi dădea pace.
„Mereu am dorit ca lucrurile gândite de mine să ajungă foarte repede la beneficiarul final. De la un anumit moment am simţit că acest lucru nu se poate întâmpla într-o corporaţie - aş fi activat la periferia organizaţiei ani buni până când ideile mele să ducă la ceea ce îmi doream“, arată Mihai.
Responsabilitatea de la 27 ani
Când porneşti pe cont propriu, ai de luptat cu tine, cu ceilalţi şi mai ales cu sistemul în care vei funcţiona. Pe o piaţă cu reguli care se schimbă în timpul jocului, fără facilităţi acordate întreprinzătorilor, să fii tânăr antreprenor este cu siguranţă mai greu decât planul făcut de orice entuziast. „La 27 de ani abordam drumul antreprenoriatului fără a privi în spate. Primul an a fost greu. Nu foarte greu, dar cu destui factori care să îţi pună la încercare motivaţia. Când eşti antreprenor, este minunat pentru că ai libertate. Tu iei deciziile şi trăieşti cu ele. Când eşti antreprenor, este groaznic. Tu răspunzi de cashflow. Tu plăteşti facturile. Toate... “, relatează Mihai Cristian Bocai.
Cea mai importantă etapă în construcţia unei afaceri este echipa pe care ţi-o alegi - o altă decizie pe care trebuie s-o iei singur, bazându-te pe fler. „Echipa este foarte importantă, găseşte soluţiile cele mai bune şi calea optimă de implementare pentru fiecare client. Succesul companiei mele într-un proiect mi se datorează mie poate doar 10%. M-am înconjurat de oameni valoroşi. Fireşte că echipa urmează un model, un lider şi viziunea sa. Încerc să transfer către oameni entuziasmul si energia mea“, arată tânărul antreprenor.
Acum, după startul din 2008, are o echipă de 30 oameni şi o cifră de afaceri de 500.000 euro. Până să se ajungă la formula actuală, peste 100 oameni au trecut prin companie. „În filosofia de recrutare am căutat iniţial senioritatea şi cunoştinţele tehnice. Dar de 3 ani recrutăm după un profil de aptitudini şi deschidere către inovaţie. Suntem interesaţi de capacitatea de a face faţă unor situaţii necunoscute, prin soluţii inovatoare, pentru că la clienţii noştri găsim mereu situaţii noi şi provocatoare. Capacităţile tehnice le dezvolţi în timp, însă capacitatea de a fi un «problem solver» e mai greu să o dezvolţi dacă nu o ai în sânge“, afirmă Mihai.
Talent, valoare, viitor
Interviul de angajare este prima confruntare între tinerii care se află pe părţi opuse ale baricadei: angajat şi angajator. Vârsta lor poate fi egală, dar optica este opusă. „Am făcut sute de interviuri cu oameni tineri. Majoritatea nu ştiu să ofere valoare. Dacă ar fi concentraţi pe valoarea pe care ei o pot oferi unui angajator, atunci dialogul ar fi mult mai constructiv. În realitate, un angajator vrea să achiziţioneze din piaţă talent prin care să genereze valoare“, explică Mihai.
Uneori, nici testarea nu se dovedeşte infailibilă. Recordul de ne-stat în companie a fost de o zi. Un candidat care a trecut de toate testele preliminare, cu care s-a semnat contract de muncă, a rezistat o singură zi la locul de muncă. Motivaţia: standardul din proiecte este prea ridicat.
Problemele clasice cu angajaţii pot avea soluţii moderne. „Malcolm Gladwell spune în cartea sa Outliers că dacă practici un anumit lucru peste 10.000 de ore, devii specialist de talie mondială în acel topic. Generaţia tânără cu care lucrez petrece acest timp jucându-se pe calculator şi relaţionând digital în grupul de prieteni. Cum putem transforma acest talent în ceva constructiv pentru noi? Prin «gamification», un concept relativ nou prin care să le folosim abilităţile dobândite în joc, la rezolvarea de probleme. Asta încercăm să implementăm în organizaţia noastră“, mărturiseşte Mihai (foto).
Pentru un tânăr antreprenor, perspectiva progresului este factorul decisiv. Clienţii săi vin din sectoare ca industria medicală privată, horeca, fmcg, retail şi industria modei. „Curajul de a pretinde în faţa clientului că esti diferit şi onorarea acestei promisiuni prin ceea ce livrezi în proiecte sunt elemente fără de care nu am fi ajuns prea departe. Analizăm în acest moment 4 pieţe unde avem deja clienţi - UK, Austria, Norvegia şi USA - pentru a deschide birouri de vânzări.
Însa în continuare România este piaţa noastră principală şi ne aşteptăm ca derularea afacerilor în această piaţă să devină din ce in ce mai facilă. Nu fac politică, dar dacă aş avea putere de decizie la nivel central, aş taxa consumul şi a limita taxarea veniturilor. Cel puţin în industriile cu o importantă componentă de creativitate şi inovaţie. O astfel de mişcare, acompaniată de investiţii puternice în infrastructură şi educaţie, ar fi calea de urmat pentru România“, consideră antreprenorul din Constanţa.
Vă mai recomandăm