FOTO Pescarul român care a plecat în lume cu vasul Greenpeace

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Petre Clipa şi lampa-simbol al campaniei eco FOTO Sînziana Ionescu
Petre Clipa şi lampa-simbol al campaniei eco FOTO Sînziana Ionescu

Când a ridicat ancora de la Constanţa, vasul Greenpeace - venit în premieră în România - avea în echipaj un membru în plus: un pescar român, din Constanţa, care avea misiunea de a purta o lampă- simbol al luptei ţărilor riverane pentru bunăstarea mărilor. Lampa va efectua turul porturilor unde va face escală vasul Greenpeace şi va fi purtată ca o ştafetă de câte un pescar al locului.

Petre Clipa este pescarul constănţean care a fost ales pentru această onoare pe ruta Constanţa - Varna. A navigat, a lucrat în turism, acum este pensionar şi se declară cu mândrie pescar profesionist, pasionat de sporturile nautice, fondator al Asociaţiei Judeţene Yachting şi proprietar al bazei turistice Pinguinul.

Un echipaj al faimoasei organizaţii ecologiste a fost în premieră în România în perioada 18-20 martie, într-o campanie de susţinere a pescuitului de coastă şi împotriva celui industrial excesiv.

Celor 16 membri ai echipajului, de diferite naţionalităţi, le-a devenit coleg de la această escală şi un constănţean.

În turul său, vaporul Arctic Sunrise va vizita nouă ţări (România, Bulgaria, Grecia, Croaţia, Slovenia, Italia, Spania, Franţa şi Marea Britanie).

„Vasul verde a venit la Constanţa pentru a sprijini pescarii artizanali din România, singurii capabili să asigure un pescuit nepericulos în Marea Neagră“, au declarat militanţii Grenpeace.

Clipa, cu gândul la viitor

Constănţeanul Petre Clipa face parte din Federaţia Pescarilor Profesionişti de la Marea Neagră - asociaţia care l-a desemnat pentru a reprezenta România în misiunea Greenpeace.

S-a alăturat federaţiei şi organizaţiei ecologiste pentru că el crede în puterea unui grup. „Dacă eşti organizat, glasul tău se face auzit. Şi sunt atâtea de care ar avea nevoie pescarii“, spune constănţeanul.

Principala problemă este lipsa dotării, bărcuţele cu care pescarii ies pe mare fiind mici, sub 7 metri, ceea ce îi face victime sigure în faţa unei furtuni.

„Marea Neagră are un specific – se montează imediat. Este imprevizibilă, iar forţa ei creşte rapid de la forţa 1 la 4-5, când valurile devin berbeci şi te răstoarnă imediat. Cu marea nu te joci, iar bărcuţele pescarilor sunt nesigure. De ce se întâmplă atâtea accidente cu pescarii, în care îşi pierd viaţa?“, arată Clipa.

Alta ar fi situaţia dacă pescarii ar ieşit pe apă cu bărci mari cu motor, sigure, stabile. „Ideale sunt cele de peste 15 metri, care să traverseze 2-3 valuri dintr-o trecere. Nu ar mai fi înghiţite de mare, deoarece când vine un val, urmează o depresiune de apă, apoi alt val. O barcă mică este dată imediat peste cap“, explică el.

Pescarii trebuie să se informeze exact despre starea vremii şi să fie dotaţi cu staţii de emisie-recepţie, în legătură permanentă cu Garda de Coastă. Autoritatea transmite buletinul meteo din 3 în 3 ore pe Canalul 16 (Distress, Safety and Calling Channel) special creat pentru utilizatori.

Pescarii şi-ar dori să aibă posibilitatea achiziţionării, în grup sau individual, prin programe guvernamentale sau europene, a unor bărci performante. Costul poate fi mai mare decât al unei maşini, deci este nevoie de susţinere oficială, spre binele unei întregi comunităţi locale, nu doar a pescarilor.

Iar ultima problemă, şi cea mai gravă, este cea a lipsei peştilor. Din cauza exploatării, dar şi din cause naturale, rezerva de peşte din Marea Neagră a secătuit.

„Turcii pun plase la Strâmtoarea Bosfor, la Dardanele şi împiedică scrumbia şi stavridele să vină în Marea Neagră. Pălămida este alt peşte care a dispărut din mare. În plus, flota comercială de pescuit a României a adus din orient melcul rapana, care este o delicatesă. La noi este protejat, dar el a găsit aici mediul ideal pentru a se dezvolta, hrănindu-se cu midii şi scoici. De aceea este invadat ţărmul de carcasele goale ale midiilor şi scoicilor, cu efect direct asupra fineţii nisipului“, spune constănţeanul.

Petre Clipa are nostalgia vremurilor când şiragurile de guvizi erau la ordinea zilei prin pieţele Constanţa, iar calcanul nu era considerat raritate: „Culmea, la Constanţa este lipsă de peşte proaspăt. Dacă vrem să supravieţuim, trebuie să avem grijă de natură. Altfel, totul se va întoarce împotriva noastră“. 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite