Soluţia românească folosită de marile aeroporturi din lume. Aplicaţia este realizată de IT-işti din Cluj-Napoca

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ligiu Uiorean a dezvoltat soluţii informatice pentru aeroporturile din Abu Dhabi şi Dubai. FOTO: Arhivă personală
Ligiu Uiorean a dezvoltat soluţii informatice pentru aeroporturile din Abu Dhabi şi Dubai. FOTO: Arhivă personală

Pandemia de COVID-19 a dat peste cap aviaţia mondială, care face acum eforturi mari pentru a se reinventa astfel încât să ofere condiţii de siguranţă maximă pentru pasageri. În avangarda acestor operaţiuni se află o firmă din Cluj-Napoca care a dezvoltat şi instalat aplicaţii care rulează în peste 140 de aeroporturi din întreaga lume.

„Aviaţia mondială este puternic afectată de pandemie, traficul aerian a scăzut serios şi estimările legate de revenire indică un termen de câţiva ani de recuperare”, susţine clujeanul Ligiu Uiorean (38 de ani), cel care a fondat în 2015 compania AirportLabs.

Absolvent al Universităţii Tehnice din Cluj-Napoca, cu specializare în IT, el a fost angajat la Bechtel. Când compania a plecat din România, clujeanul a activat la sediile acesteia din Londra şi Emiratele Arabe Unite. 

A activat la alte companii mari de dezvoltare de infrastructură, apoi Ligiu a fost angajat la noul aeroport din Abu Dhabi, pentru a se ocupa de dezvoltarea tehnologiei informatice. Atunci a constatat multitudinea de lipsuri şi faptul că tehnologia folosită la aeroporturi este depăşită. 

După ce a lucrat la construirea aeroportului din Abu Dhabi, clujeanul a oferit consultanţă pentru Aeroportul din Dubai şi pentru alte aeroporturi.

„Noua lume este digitală”  

Cele mai multe aeroporturi din lume sunt construite în anii '70, '80, '90 şi multe dintre ele sunt captive unor tehnologii analogice. Noutatea cu care Ligiu Uiorean a venit în 2015, când a fondat firma AirportLabs, care acum are 42 de angajaţi, a fost de digitalizare a operaţiunilor din aeroporturi. 

 
„Aeroporturile au o istorie de circa 100 de ani, cele mai multe au soluţii proprii dezvoltate intern sau au soluţii analogice sau mecanice luate de la furnizori. De exemplu, panourile de afişaj din anumite gări sau aeroporturi, alea toate sunt nişte bijuterii mecanice create în anii '70-'80. Mulţi au investit sume uriaşe în aparatura asta şi nu au bugetele acum să le înlocuiască. Acestea sunt soluţii la care lucrează zeci de oameni din aeroport şi sunt soluţii analogice, nu sunt digitalizate. Trebuie să schimbi multe lucruri pentru a reforma acest sistem. AirportLabs a venit în 2015 cu soluţii în cloud. Eram singurii care am gândit astfel. A fost nevoie de timp şi de parteneri deschişi la minte, care să înţeleagă că noua lume este digitală”, a explicat Doru Şupeală, directorul de marketing al companiei.   

Compania lui Uiorean a dezvoltat şi instalat aplicaţii care rulează în peste 140 de aeroporturi din întreaga lume, printre care Dubai, Londra (Gatwick, Heathrow, Stansted, Luton), Amsterdam, Munchen, Hamburg, Frankfurt, Manchester, Copenhaga, Bruxelles, Milano (Linate şi Malpensa), Doha, Riyadh,  Birmingham, Edinburgh, Bristol, East Midlands, Bangalore şi New Delhi. 

Soluţiile companiei au ca scop administrarea eficientă şi în siguranţă a aeroportului, dar şi a liniilor aeriene şi a tuturor serviciilor precum bagaje, catering, service, combustibili, asistenţă tehnică etc.
 

cluj aeroporturi

Multe aeroporturi din lume folosesc soluţii analogice, ecranele digitale sunt alternativa modernă. FOTO Arhiva AirportLabs 

Aplicaţia folosită de 120.000 de utilizatori, în cele mai mari aeroporturi ale lumii


Prima şi cea mai populară soluţie - Community App - permite interconectarea tuturor angajaţilor din aeroport pe o singură aplicaţie pe telefonul mobil sau pe un calculator.

Până la această aplicaţie comunicarea între sutele de angajaţi ai aeroporturilor se făcea prin metoda foarte costisitoare a SMS-urilor. Acum informaţiile sunt disponibile în timp real tuturor angajaţilor despre toate operaţiunile, evenimentele şi incidentele, program, urgenţe, întârzieri etc.

Un avantaj important este că orice membru al personalului va putea răspunde pasagerilor despre orice întrebare au. În plus, toţi profesioniştii care activează în aeroport, indiferent de angajator, îşi pot configura alerte personalizate, în funcţie de rol, pot să comunice independent în grupuri oficiale sau private de chat.

Community App are în prezent peste 120.000 de utilizatori activi în aeroporturile internaţionale din Dubai, Londra (Gatwick, Heathrow, Stansted, Luton), Amsterdam, Munchen, Hamburg, Frankfurt, Manchester, Copenhaga, Bruxelles, Milano (Linate şi Malpensa), Doha, Riyadh, Birmingham, Edinburgh, Bristol, East Midlands, Bangalore şi New Delhi şi este în plin proces de adopţie în alte aeroporturi din lume.

Un singur cer european

AirportLabs intenţionează să construiască platforme în care datele să circule între diferite aeroporturi.

„Noi putem anticipa pe baza softurilor o întârzierea la decolarea unui avion cu câteva ore înainte, fie că e cauzată de mai multe persoane care au nevoie de asistenţă sau de alte tipuri de evenimente care pot determina întârzieri. Astfel, se poate notifica aeroportul de destinaţie că aeronava va întârzia şi îi va permite astfel să-şi eficientizeze alocarea resurselor.

Acum aceste informaţii sunt transmise de către liniile aeriene, dar nu se face eficient. A pune la comun toate datele acestor aeroporturi e o iniţiativă pe care a gândit-o şi Comisia Europeană - Single European Sky  - care prevede conectarea informaţiilor din mai multe aeroporturi. Proiectul e testat la Bruxelles şi Frankfurt.

Avantajul este că timpul estimat de decolare se face în timp real, celălalt aeroport poate să-şi gestioneze mai eficient resursele. Asta aduce economii gigantice. E prima dată când se ajunge să conectăm aeroporturile între ele”, explică Şupeală.

O altă soluţie dezvoltată la Cluj, VisionAir, asigură managementul tuturor sistemelor de afişaj electronic din aeroporturi. Sistemul preia automat în timp real toate datele disponibile despre avioanele care vin şi pleacă de pe aeroport, administrează şi distribuie toate informaţiile prezentate pe tabelele cu zborurile programate spre decolare şi aterizare, dar şi ecranele digitale folosite pentru orientarea pasagerilor şi  informarea celor care îi însoţesc. 

Soluţii pe timp de pandemie 


În contextul pandemiei, compania a dezvoltat mai multe soluţii care să permită condiţii de siguranţă medicală pe aeroporturi. 

„Noi suntem alături de partenerii noştri şi celor aflaţi în dificultate le-am oferit diverse forme de sprijin. Ne bucurăm că există şi aeroporturi care profită de această perioadă cu trafic redus pentru a dezvolta şi testa noi soluţii digitale care eficientizează operaţiunile şi reduc semnificativ costurile de funcţionare”, spune Ligiu Uiorean. 


Una dintre aceste soluţii, Laminar IQFMS, care măsoară, anticipează şi raportează în timp real aglomerările apărute în aeroport. 

„Noi montăm aceşti senzori şi putem anticipa, pe bază de inteligenţă artificială şi machine learning - şi putem avertiza cu minute înainte de a se forma aglomerările, în funcţie de câţi oameni intră pe porţile aeroportului. Soluţia comunică la Securitate să mai deschidă două porţi de intrare, comunică către cei de la control de paşapoarte să mai deschisă unul sau două ghişee şi comunică cu sistemul de ecrane, astfel încât să ghideze pasagerii din zonele unde sunt aglomeraţi”, explică Doru Şupeală, şeful de la Marketing.  

Sistemul este compus din senzori de înaltă fidelitate şi software care funcţionează în cloud, folosind imaginile capturate de camerele de luat vederi din aeroport, care recunoaşte tipologia elementelor identificate (persoane, bagaje, alte obiecte). Aplicaţia Laminar este activă azi în aeroporturile internaţionale din Dubai, Londra (Heathrow, Gatwick), Doha, Abu Dhabi, Atena, Amsterdam şi Edinburgh.


De asemenea, compania clujeană testează o aplicaţie care va permite îmbarcarea ordonată a pasagerilor, pentru a evita aglomerarea şi blocarea fluxului la urcarea în avion. Astfel, pasagerii vor urca pe rând în aeronavă, în funcţie de locul de pe bilet. Abia după ce vor fi instalaţi primii pasageri, vor avea acces şi ceilalţi.   


În contextul pandemiei, AirportLabs a decis să ofere, gratuit, către aeroporturile din România soluţiile implementate în cele mai moderne aerogări ale lumii - Community App, Vision Air şi Laminar IQFMS. Primul din ţară care va beneficia de aceste soluţii este Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca. 

Vă mai recomandăm
 

Capitala IT-ului din România: oraşul în care 1 din 11 angajaţi lucrează în domeniu

Soluţia revoluţionară a unor IT-işti români pentru a supraveghea examenele online ale studenţilor

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite