Dependenţa de dispozitivele digitale costă bani şi vieţi. Cum putem scăpa de această epidemie a secolului XXI

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dependenţa de dispozitivele şi de aplicaţiile digitale a fost studiată de cercetătorii canadieni, care au conchis că dependenţa digitală este asociată cu obezitatea, insomniile, creşterea anxietăţii, scăderea productivităţii. În SUA, un angajat pierde, în medie, un sfert din ziua de lucru distras de diferite aplicaţii, ceea ce înseamnă o pagubă de 997 de miliarde de dolari pe an.

Ne petrecem zilele privindu-le, vorbindu-le şi atingându-le. Ne consumă din ce în ce mai mult timp, atenţie şi bani. Suntem dependenţi de dispozitivele noastre digitale - sau, mai exact, de experienţele digitale pe care ni le oferă.

Un articol publicat în „Journal of Public Policy and Marketing”, de către profesorul Leyland Pitt analizează problema în creştere a dependenţei digitale şi modul în care comercianţii, precum şi dezvoltatorii de aplicaţii contribuie la acest fenomen din secolul XXI. Cercetătorii au făcut, de asemenea, mai multe recomandări de politici publice pentru a ajuta la această problemă, relatează Science Daily. 

„Dependenţa digitală este asociată cu obezitatea, insomniile, creşterea anxietăţii, scăderea productivităţii” 

Potrivit lui Pitt, dependenţa digitală este asociată cu obezitatea, insomniile, creşterea anxietăţii, scăderea productivităţii şi probleme legate de relaţii. Este, de asemenea, un factor de risc în ceea ce priveşte accidentele cauzate de şoferi sau pietoni neatenţi.

„Experienţele digitale, precum social media, sunt legate de scăderea productivităţii la locul de muncă şi costă deja economia SUA 997 de miliarde de dolari”, spune Pitt. „Astăzi, scierea de mesaje în timp ce şofezi este de şase ori mai periculos decât şofatul sub influenţa alcoolului şi costă economia canadiană 25 de miliarde de dolari."

El adaugă: „Dacă verificaţi un text doar cinci secunde în timp ce conduceţi cu 90 km / h, practic aţi parcurs lungimea unui câmp de fotbal cu ochii legaţi. Acest lucru este incredibil de periculos şi nechibzuit.”

Metode de a provoca dependenţa

Cercetătorii spun că experţii în marketing şi dezvoltatorii de aplicaţii colaborează pentru a dezvolta experienţe care creează o dorinţă insţiabilă pentru utilizatori de a revini la aplicaţiile lor. Companiile realizează acest lucru folosind diverse tactici, cum ar fi modelul „freemium” (sn software este freemium dacă poate fi utilizat fără plată, dar care are mai multe caracteristici avansate care necesită plată-nr), gamificarea (folosirea de recompenselor, a clasamentelor, a suprizelor - nr) şi făcând aplicaţia lor omniprezentă.

„Se pare că dependenţa digitală afectează cel mai mult adolescenţii tineri, dar asta pentru că au crescut cu dispozitive digitale”, spune Pitt. „Dependenţa nu are legătură cu vârsta. Se poate instala la oricine”.

Ce pot face guvernele împotriva acestei maladii

Leyland a împărtăşit reporterilor publicaţiei SFU News (care aparţine Universităţii Simon Fraser din Canada) recomandările echipei sale cu privire la modul în care putem reduce această epidemie prin modificări ale politicilor publice.

Design de produs

L: Aş dori să văd etichetarea obligatorie pentru aplicaţii. Deşi acest lucru nu ar împiedica în totalitate dependenţa de experienţele digitale, etichetele de avertizare ar determina probabil o decizie mai conştientă din partea consumatorilor şi ar reduce automatizarea adesea inerentă dependenţei.

O altă strategie ar fi aceea de a obliga dezvoltatorii de aplicaţii să insereze aşa-zise „puncte de oprire naturale”. Aceasta ar însemna, de exemplu, că jocurile interminabile şi aplicaţiile precum Facebook în care conţinutul nu se termină niciodată, artrebui să fie punctate cu pauze naturale, în acelaşi mod în care cărţile au capitole.

Publicitate şi promovare

L: Informaţii similare cu anunţurile de medicamente eliberate pe bază de reţetă din Statele Unite sau cele de pe ambalajele alimentare ar putea fi incluse în instrucţiunile pentru produse şi servicii digitale. Aceastea ar putea include informaţii explicite cu privire la cât timp petrece un utilizator folosind o aplicaţie sau un serviciu, precum şi cât câştigă o companie din atenţia şi informaţiile utilizatorului.

Locul şi distribuţia

L: O zonă primordială pentru intervenţia politicii publice ar putea fi în ceea ce priveşte ceea ce Organizaţia Mondială a Sănătăţii numeşte „mers neatent”. Acesta se referă la accidentele care apar atunci când cetăţenii îşi folosesc smartphone-urile în timp ce merg pe jos în locuri publice.

În loc să interzică telefoanele în aceste zone aglomerate, intervenţia guvernului ar putea modela comportamentul. De exemplu, în multe oraşe germane, semnalele „Verde” şi „Roşu” sunt duplicate la nivelul solului, astfel încât să fie în linia de vedere a persoanelor care se uită la dispozitivele lor mobile.

Preţ şi cost

L: În cazul produselor digitale, s-ar putea dezvălui, în medie, cât va ajunge să coste aplicaţia atunci când se folosesc şi caracteristicile avansate, în cazul în care se cere un preţ suplimentar pentru acestea. De asemenea, ar trebui furnizate informaţii privind timpul petrecut de consumatori folosind aceste aplicaţii.

În plus, autorităţile de reglementare ar putea impune impozite direct pe prdusele digitale care dau cel mai mare grad de adicţie, aşa cum au făcut în cazul produselor din tutun şi cu alcoolul;

Informaţii statistice

* Conform Asociaţiei Canadiene de Automobile (CAA), 80% dintre coliziuni şi 65% din accidente au o formă de neatenţie a şoferului ca factori contribuitori.

* Conform CAA, distragerea şoferilor este un factor de risc în aproximativ 4 milioane de accidente de vehicule cu motor în America de Nord în fiecare an.

* Conform CAA, consecinţa economică şi socială a accidentelor rutiere în Canada este estimată la 25 de miliarde de dolari pe an, inclusiv costuri directe şi indirecte, precum durere şi suferinţă.

* Conform Asociaţiei Canadiene de Sănătate Mintală (CMHA), răspunsurile neurologice sunt similare între utilizarea compulsivă a sopcial media şi dependenţa de substanţe.

* Organizaţia Mondială a Sănătăţii recunoaşte dependenţa de jocuri ca boală.

* Conform Administraţiei Naţionale pentru Siguranţa Transportului pe Autostrăzi (NHTSA) din SUA, scrierea de mesaje în timp ce conducem este de şase ori mai periculoasă decât şofatul sub influenţa băuturilor alcoolice. 

* Conform grupului de cercetare „Overload Research Group”, distragerile provocate de experienţele digitale, cum ar fi reţelele de socializare, sunt responsabile pentru pierderea unui sfert din ziua fiecărui angajat şi angajator. Aceasta costă economia Statelor Unite 997 de miliarde USD în fiecare an.

* În China, au fost implementate benzile de circulaţie pietonală speciale pentru cei care utilizează telefoanele mobile au fost implementate în numeroase oraşe mari pentru siguranţa pietonilor.

Citeşte şi

iPostura sau cum ne afectează telefonul inteligent comportamentul, starea de spirit şi productivitatea

De ce telefoanele inteligente creează dependenţă: explicaţiile unui psiholog

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite