Contraatacul rectorilor din Cluj, Iaşi şi Bucureşti. Legea Educaţiei, schimbată pe furiş de Minister: se încurajează mediocritatea
0Conducerea Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj, una dintre cele mai mari din ţară, a atacat public ordonanţa de urgenţă prin care se modifică Legea Educaţiei. Profesorii din Ardeal, susţinuţi şi de cei din Bucureşti şi Iaşi, arată că noile reglementări încurajează mediocritatea şi scăderea standardelor profesionale, iar schimbarea s-a făcut „în mare grabă şi fără consultarea conducerilor universităţilor“.
Printr-un document public emis, la începutul acestei săptămâni, de Universitatea „Babeş-Bolyai” (UBB) din Cluj, semnat de rectorul Ioan-Aurel Pop şi de preşedintele Senatului, Ioan Chirilă, reprezentanţii uneia dintre cele mai performante instituţii de învăţământ superior din ţară atacă vehement ordonanţa de urgenţă din 30 iunie, prin care se aduc modificări Legii Educaţiei. Reacţia scrisă a conducerii UBB a ajuns atât la Ministerul Educaţiei, cât şi la ceilalţi rectori din ţară. Pe lângă modificările semnalate, considerate proaste de către specialiştii de la Cluj, aceştia din urmă subliniază şi că nu au fost consultaţi în privinţa schimbărilor, într-o dezbatere pe care Ministerul ar fi trebuit să o organizeze.
„Trebuie să avem legi ale educaţiei care să-i predispună pe elevi şi studenţi să meargă la şcoală cu încredere şi bucurie, convinşi că profesorii lor sunt cei mai buni. Nu ne-am speriat neapărat de această ordonanţă (n.r. – OUG Nr. 49/ 30 iunie), fiindcă UBB are forţa să aplice cu discernământ prevederile sale, dar auzim că să se pregăteşte o nouă lege a educaţiei (a câta?). Haideţi, dacă tot trebuie făcută, s-o facem mai bună!“, a declarat rectorul UBB pentru „Adevărul“.
Minusurile doctoratului la fără frecvenţă
Conducerea universităţii clujene spune că o autonomie universitară mai mare, cum se prevede în ordonanţă, este de dorit, dar se teme că, în lipsa unei finanţări a învăţământului superior pe baza unor criterii de performanţă şi a necorelării cu rezultatele din cercetare şi educaţie, se va ajunge la o egalizare a universităţilor care nu se legitimează prin rezultate. „Se creează posibilităţi de afirmare a concurenţei neloiale, de încurajare a mediocrităţii, de scădere a standardelor profesionale şi chiar de manifestare a unor abuzuri“, subliniază profesorii din Cluj.
Prevederile din noua ordonanţă, în opinia rectorului Pop, ar favoriza un regim discriminatoriu între universităţile de stat şi cele private, permiţându-le ultimelor să recurgă la metode nedemocratice şi neacademice: „Universităţile particulare s-au dovedit, în mare măsură, promotoare ale unei calităţi scăzute a instruirii şi educaţiei, adevărate fabrici de diplome, emise sub egida MEN“.
Oficialul UBB mai subliniază că o altă bilă neagră este introducerea doctoratului la fără frecvenţă, fapt care ar scădea drastic calitatea actului didactic. Iar lipsa unor criterii clare de pregătire a viitorilor profesori ar putea duce la profesori slab pregătiţi, „fără vocaţie şi fără cunoştinţe de specialitate şi psiho-pedagogice“, care să-i alunge pe studenţii valoroşi. Rectorul Pop (foto dreapta, sursa: Facebook) susţine în documentul înaintat Ministerului Educaţiei că şcolile doctorale ar trebui să fie organizate numai de acele universităţi care au structuri recunoscute de cercetare în anumite domenii.
A treia sesiune de Bac, un dezastru
Ordonanţa mai prevede posibilitatea organizării celei de-a treia sesiune de BAC, aspect cu care cei de la UBB nu sunt de acord, întrucât spune rectorul, se diminuează importanţa examenului: „Asta nu poate conduce decât la minimalizarea importanţei Bacalaureatului, ajuns să fie repetabil până în momentul în care toţi candidaţii îl vor fi promovat. Această măsură poate conduce la scăderea generală a nivelului de pregătire preuniversitară a viitorilor studenţi“.
Nici prelungirea unor funcţii de conducere din universităţi nu este văzută cu ochi buni de UBB deoarece ar putea duce la autoritarism. O opinie similară este şi legată de redeschiderea posibilităţii de a deţine simultan funcţii de conducere academică şi funcţii politice. „Experienţa recentă din multe universităţi a dovedit că acest fapt poate da naştere la situaţii grave de inechitate, abuzuri de putere şi de sfidare la adresa democraţiei şi a autonomiei universităţilor“, este de părere Ioan-Aurel Pop.
„Reacţia rectorului UBB este una bună şi, în linii mari, aduce cu precizările pe care le-am făcut noi zilele trecute“, Mircea Dumitru, rector Universitatea Bucureşti „Nu e etic să fii, în acelaşi timp, şi rector, şi politician, şi şef de stat. Ori eşti una, ori alta. Nu ar trebui ca legea să permit şefilor din universităţi să deţină mai multe funcţii în acelaşi timp“, Vasile Işan, rector „Al.I. Cuza“ Iaşi
„A treia sesiune de Bac se poate organiza, nu este obligatorie, ea o să apară numai atunci când vom avea suficiente date pentru organizarea acestei sesiuni“, a declarat ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, luni, 14 iulie, la Adevărul Live.
„Premierul a spus că vom da OUG cu trei săptămâni înainte de a o da. Nu este ilegal să schimbi o lege prin ordonanţă. Sindicatele şi elevii au reclamat că nu erau chemaţi să participe. Dacă reprezentanţii nu vin la prima convocare, sunt obligaţi să vină la a doua convocare. Nu am intervenit mai din timp fiindcă a trebuit să punem cap la cap mai multe aspecte“, a mai declarat ministrul Pricopie la Adevărul Live.
„Despre această ordonanţă de urgenţă am discutat de peste şase luni cu actorii importanţi din sistem (studenţi, sindicate, rectori, asociaţii patronale). Sunt modificări solicitate şi discutate şi cu partenerii noştri internaţionali (UE, Banca Mondială şi Fondul Monetar Internaţional), modificări care sunt deja cuprinse ca intenţie în strategia noastră pentru 2014-2020, care este în dezbatere publică“, a explicat ministrul delegat pentru Învăţământ Superior Mihnea Costoiu, săptămâna trecută, la Adevărul Live.
Şi preşedintele Consiliului Naţional al Rectorilor, Sorin Cîmpeanu, a susţinut declaraţia oficialului, menţionând că au fost consultaţi rectorii din ţară, iar modificările aduse Legii Educaţiei.
Soluţiile UBB
Universitatea clujeană solicită ca noua ordonanţă să cuprindă şi reglementări care să ducă la promovarea excelenţei, la creşterea calităţii planurilor de învăţământ şi la modificarea radicală a programelor de studii. Profesorii clujeni mai cer ca viitorii studenţi să fie stimulaţi să devină profesori, prin înfiinţarea unui sistem de burse dacă se se angajează să rămână ulterior în sistem. Rectorul clujean spune că adoptarea unor prevederi legale care să stimuleze rămânerea în România (măcar pentru o perioadă limitată) a celor mai buni absolvenţi ar duce la creşterea calităţii învăţământului şi cercetării, dar şi că, astfel, „s-ar îndeplini şi o datorie elementară faţă de contribuabilul român, care susţine material pregătirea acestor tineri“.
„Mi s-a transmis că se dorea o reacţie pozitivă”
Consiliul Naţional al Rectorilor din România a dat un punct de vedere oficial, zilele trecute, prin care susţine modificările Legii Educaţiei, considerate „un pas important către crearea unui sistem educaţional care să recompenseze performanţa şi creativitatea“.
Ioan Aurel-Pop, rectorul UBB Cluj şi vicepreşedinte al Consiliului, spune că a fost chestionat telefonic, zilele trecute, în legătură cu schimbările pe care le aduce ordonanţa: „Cum timpul nu mi-a permis să merg la întâlnirea rectorilor, la Bucureşti, mi s-a transmis că din partea Consiliului se dorea să se dea publicităţii o reacţie pozitivă legată de acele schimbări“.
„Din păcate, mereu se ajunge la soluţii prea grăbite, luate în pripă, în urma unor discuţii formale, cu grupuri mici şi interesate, la soluţii cu adresă precisă. Este drept că legile se fac pentru oameni, dar nu pentru anumiţi oameni. Este drept că şcolile private, inclusiv universităţile trebuie să existe, într-o societate liberă, dar nu cu rabat de la calitate şi nu în detrimentul învăţământului de stat. Aici nu se poate aplica discriminarea pozitivă, fiindcă este în joc soarta tinerilor, a ţării de mâine, or, cu aceasta nu ne putem juca“, a declarat Ioan-Aurel Pop pentru „Adevărul“.
Reacţii negative şi de la Bucureşti, şi Iaşi
De acord în totalitate cu precizările colegilor de la UBB sunt şi rectorii altor două universităţi de prestigiu din ţară, Mircea Dumitru, de la Universitatea Bucureşti, şi Vasile Işan de la „Al.I. Cuza“ din Iaşi. Cei doi susţin că nu au fost chemaţi la dezbateri nici de Ministerul Educaţiei, nici de Consiliul Naţional al Rectorilor. Asta deşi cele două instituţii anunţaseră că schimbările din universitar au fost făcute după discuţii lungi cu toate universităţile din ţară.
Universitatea Bucureşti a anunţat, încă de săptămâna trecută, că nu susţine în totalitate modificările aduse Legii Educaţiei prin ultima ordonanţă de urgenţă din 30 iunie. Reprezentanţii instituţiei consideră nedemocratică şi dăunătoare sistemului de învăţământ modificarea adusă Legii Educaţiei, lege organică, prin Ordonanţă de Urgenţă, fără o dezbatere publică prealabilă a modificărilor propuse şi fără consultarea instituţiilor marcante de învăţământ. Oficialii Universităţii din Capitală îşi exprimă îngrijorarea faţă de câteva reglementări, cum ar fi „politizarea învăţământului superior românesc“, mandatul neclar de rector, doctoratul la frecvenţă redusă sau posibilitatea ca şi persoanele fizice să poată înfiinţa universităţi.
Conducerea UB a solicitat Ministerului reluarea consultărilor pe această ordonanţă de urgenţă, ca şi UBB.
UBB detaliază schimbările care au fost aduse Legii Educaţiei şi pe care le dezaprobă
Mai puteţi citi: