Secretele unui restaurator de motociclete: „Le dezbrac pur şi simplu şi scot în evidenţă părţi ascunse“
0Ovidiu Turcea, un buzoian pasionat de motoare şi organizator de competiţii de motociclete, şi-a dezvoltat pasiunea şi, de anul trecut, a început să recondiţioneze motociclete în atelierul din propria gospodărie.
Ovidiu Turcea (47 de ani) este cunoscut printre practicanţii de „enduro“ (n.r. – competiţie de motociclism şi probă de rezistenţă pe teren variat) din toată ţara. Buzoianul este nu doar practicant al sportului extrem pe motocicletă, dar şi organizator al unor competiţii de gen. De anul trecut, bărbatul a început să îşi dezvolte pasiunea: s-a apucat să recondiţioneze motociclete.
Microbul motoarelor i-a intrat de mic în sânge. „Pe vremuri exista un singur club de motocros la Buzău. Îmi pierdeam timpul pe-acolo şi îmi plăcea să mă uit cum nea Gică şi echipa lui reparau la CZ-uri. Se pregăteau pentru motocros, pentru că atunci nu exista termenul de «enduro». Am fost cucerit de mirosul de benzină amestecat cu ulei şi de sunetul motorului în doi timpi turat la maximum“, îşi începe povestea Ovidiu.
Peste ani, când posibilităţile i-au permis, buzoianul şi-a cumpărat o motocicletă KTM de competiţie. Apoi a adunat lângă el câţiva prieteni alături de care a fondat primul club de enduro din Buzău, „XM Raid“. În 2005, Ovidiu a organizat primul concurs de enduro din Buzău, un mix între maşini şi motociclete.
Până acum doi ani, Ovidiu a lucrat, în paralel cu hobbyul
său, ca manager în construcţii la o firmă din Bucureşti. A decis, însă, să dedice cât mai mult din timpul său familiei şi pasiunii sale, iar de un an buzoianul cumpără motociclete vechi de pe internet şi le restaurează astfel încât bătrânele motoare să atragă din nou privirile.
Un Ducati şi două Yamaha
Acest curent al reînsufleţirii vechilor motociclete are mai multe denumiri în Occident: „café racer“, „scrambler“ sau „tracker moto“. „E un curent nou, «café racer», mai puţin întâlnit la noi în ţară. Totul a început după ce un prieten mi-a cerut să-l ajut să demonteze şi apoi să pună la loc componentele unui motor mai vechi. Pot să spun că e deosebit de plăcut să iei bucăţi de fiare vechi, pe care mulţi le consideră de aruncat, şi să le faci să funcţioneze. De motociclete sunt pasionat de mult timp, dar de curând mi-a trecut prin cap ideea asta de a renova motoare vechi“, explică Ovidiu.
Bărbatul a început să lucreze în garajul amenajat în gospodăria lui. A început cu un Ducati vechi de 15 ani şi acum lucrează la două Yamaha din 1980. Reface partea exterioară, aruncă din componente, repară motorul dacă este nevoie. „Am reuşit deja să demontez, să curăţ ce era de curăţat, să revopsesc piesele, dar nu toate. Motorul l-am lustruit, l-am curăţat, am desfăcut în interior ce era recondiţionat sau de verificat. Acum urmează să comand nişte piese. Pe măsură ce o montez, pe măsură ce le iau la mână, îmi dau seama ce anume trebuie să înlocuiesc, ce anume se poate refolosi“, adaugă Ovidiu.
Sursa Facebook.com
Nu toate intervenţiile pot fi realizate în atelierul din gospodăria sa şi de aceea, Ovidiu colaborează cu mai multe vopsitorii şi serviceuri din judeţ. „Din motocicleta la care lucrez acum, de exemplu, am tăiat nişte bucăţi, ca să o simplific. Am eliminat o parte din cadru, apoi ,cu mici retuşuri, cu şlefuit şi cu vopsit, a ieşit ceva deosebit“, spune buzoianul pasionat de motoare.
Pe mâinile sale ajung motociclete pe care mulţi şi le-ar fi dorit în urmă cu peste două decenii. Au fost modele de vârf în anii ’80 sau după ’90, care costau mii de dolari şi pe care foarte puţini români îşi permiteau să le aducă din străinătate.
„Lucrez la o Yamaha în doi timpi, din 1980, un concept foarte simplu de motor şi foarte eficient. Acesta este un model de motoare cu care s-a câştigat Dakar-ul, foarte testate ca anduranţă, dar şi de trecerea timpului, dovadă că şi acum pot fi folosite. Sunt motociclete care de obicei vin de prin ţările din Occident, Germania, Italia, Franţa. Mulţi le aduc aici, le folosesc, ori cu gândul să le restaureze, cum fac eu acum. Se împotmolesc pe parcurs, apoi le scot la vânzare“, precizează Ovidiu.
Ce înseamnă „ Café racer“
„Café racer“ sau „scrambler“ este un fenomen care presupune recondiţionarea motocicletelor vechi de oraş, prin eliminarea unor componente şi modificarea altora, astfel încât să rezulte o motocicletă cu aspect modern. „Vechile motociclete din fabrică veneau foarte încărcate, iar oamenii mai puneau şi ei ceva, pentru confort, pentru protecţie împotriva vântului, împotriva ploii, însă toate nu făceau decât să o sufoce, să o îngreuneze. Astăzi se întâmplă contrariul. Dăm jos de pe ele, mai tăiem, le simplificăm la maximum, să zicem, le lăsăm esenţialul ca să poată să funcţioneze şi să circule în siguranţă. De pe motocicleta pe care o am acum în lucru cred că am dat jos în jur de 60 de kilograme, de la 190 de kilograme ,cât avea ea“, spune buzoianul.
La început, motocicleta este dezasamblată complet Foto Iulian Bunilă
În garajul lui Ovidiu Turcea, bătrâna motocicletă beneficiază de o îmbunătăţire atât tehnică, prin recondiţionarea motorului sau înlocuirea unor piese cu variante noi, cât mai ales estetică. Intervenţia poate dura câteva luni. „O dezbrac pur şi simplu şi încerc să scot în evidenţă unele părţi pe care atunci încercau să le ascundă. De exemplu, cadrul, cu cât este mai vizibil, cu atât este mai interesant. Goliciunea ei atrage privirea. De exemplu, sub şa erau nişte carcase, cutia de filtru, bateria. Acum, va fi goală. Pe spate o să fie o aripă foarte mică, doar cât să te protejeze când plouă, să nu te stropească, iar pe faţă va fi la fel. Cel mai mult se mizează pe partea estetică, pentru că tehnic, la un motor de genul ăsta poţi face prea puţine modificări. Nu poţi să faci din el un motor cu care să zbori cu 200 de kilometri pe oră. Va fi o motocicletă cu care poţi ieşi în oraş, la o plimbare, duminica. Atrage priviri nu doar prin faptul că face zgomot, ci şi prin aspect“, mai spune Ovidiu Turcea.
Buzoianul adaugă că un astfel de proiect nu necesită foarte mari investiţii, ci în primul rând pasiune şi cunoştinţe tehnice, precum şi dotări. Ovidiu Turcea mărturiseşte că vrea ca această pasiune să devină o afacere, pentru că o motocicletă pe care o găseşte pe internet cu 1.000 sau 2.000 de euro ajunge să valoreze cel puţin dublu după restaurare.